Terug
Gepubliceerd op 12/03/2025

2025_CBS_00813 - Cameraproject - Planning 2025 - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/03/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Bart Julliams; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00813 - Cameraproject - Planning 2025 - Beslissen: Goedkeuren 2025_CBS_00813 - Cameraproject - Planning 2025 - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Het huidige cameraproject gaat haar voorlaatste jaar in voor uitvoering. Daarnaast is er ook een trajectcontrole gepland in combinatie met een vrachtwagensluis in Winkelomheide. Dit besluit geeft een overzicht van hoe de kredieten van 2025 en 2026 zullen worden aangewend.

1. Trajectcontrole en vrachtwagensluis Winkelomheide.

Om de verkeersveiligheid op bepaalde trajecten te vergroten en in antwoord op de tonnagebeperking in Meerhout besliste het schepencollege op 21 mei 2024 om een trajectcontrole en vrachtwagensluis in te stellen op het traject in Winkelomheide dat samenvalt met de bebouwde kom.

Dit project werd door een werkgroep technisch voorbereid en hiervoor is intussen een offerte gemaakt. Deze ziet er als volgt uit:

  • ANPR-installatie: 140,198.42 euro incl. BTW excl. Vrachtwagensluismodule (1981,30 euro incl. BTW/jaarlijks)
  • Data lijnen: 
    • Installatie 544,5 euro incl. BTW
    • Maandelijkse kost 200,21 euro incl. BTW
  • Elektriciteit:
    • Installatie 750 euro incl. BTW
    • Maandelijkse kost hangt af van de energieleverancier

De totale kostprijs bedraagt €170.934,6 (incl. BTW). Dit bedrag valt gevoelig hoger uit dan geraamd. Hierdoor zal een deel van het reguliere camerabudget voor 2025 moeten verschoven worden om de trajectcontrole/vrachtwagensluis uit te voeren. De terugkerende kosten zijn voldoende geraamd.

2. Cameraproject - overlastcamera's

Omwille van de hogere raming voor de trajectcontrole wordt voorgesteld om een deel van het krediet van het cameraproject te verschuiven (€ 71.000). Dit zou betekenen dat er in 2025 niet € 233.897,16 maar € 162.897,16 te besteden valt.

Hieronder het voorstel dat eind vorig jaar werd opgesteld voor uitvoering in 2025. De bedragen van 2024 werden mee overgedragen naar 2025.

In de nieuwe planning wordt dan max. 162.897,16 besteed in 2025 en de rest zal uitgevoerd worden in 2026. In 2026 is er nog een krediet beschikbaar van €100.000.

Intussen zijn al wel de locaties met de hoogste prioriteit in beeld gebracht.

3. Cameraproject volgend meerjarenplan

Of er een vervolg komt aan het cameraproject en hoe dit er zou kunnen uitzien is een beleidsbeslissing die later op het jaar zal genomen worden in functie van het bestuursakkoord en de uitkomst van het traject rond het nieuw meerjarenplan specifiek met betrekking tot het thema integrale veiligheid. Het nieuwe camaraproject kan bijvoorbeeld naast de verdere uitrol van overlastcamera's en mobiele camera's in de strijd tegen sluikstorten ook uitgebreid worden naar verkeersveiligheid. Dit kan dan bijvoorbeeld gaan om ANPR camera's voor GAS IV en V en trajectcontroles.

Argumentatie

Ondanks de hogere raming voor de trajectcontrole kunnen beide projecten budgetneutraal uitgevoerd worden door het verschuiven van een deel van het cameraproject naar 2026. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de planning van de uitvoering van het cameraproject en de trajectcontrole/vrachtwagensluis in Winkelomheide. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord om een deel van het krediet van de overlastcamera's te gebruiken voor de uitvoering van de trajectcontrole/vrachtwagensluis Winkelomheide. Hierdoor verschuift een deel van de planning voor de overlastcamera's naar 2026.

De aanbesteding/aankoop van de camera's is onderwerp van een apart besluit.