Terug
Gepubliceerd op 12/03/2025

2025_CBS_00822 - Omgevingsvergunning - het wijzigen van de functie van wonen naar buitenschoolse kinderopvang langs Zammelseweg 183 en 183A (202400557IV) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/03/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Bart Julliams; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00822 - Omgevingsvergunning - het wijzigen van de functie van wonen naar buitenschoolse kinderopvang langs Zammelseweg 183 en 183A (202400557IV) - Vergunning 2025_CBS_00822 - Omgevingsvergunning - het wijzigen van de functie van wonen naar buitenschoolse kinderopvang langs Zammelseweg 183 en 183A (202400557IV) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 29/03/2025

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024141083

Dossiernummer gemeente: 202400557

 

De gemeente Geel heeft op 12 december 2024 een aanvraag ontvangen voor het wijzigen van de functie van wonen naar buitenschoolse kinderopvang. De aanvraag werd op 28 januari 2025 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Geel gevestigd Werft 20 te Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Zammelseweg 183 en 183A

Kadastrale ligging: afdeling 5 sectie N nr. 556D

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

 

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing

 

Verordeningen

  • Bouwcode goedgekeurd op 30 september 2024.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater goedgekeurd op 10 februari 2023.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (01619) voor het oprichten van 3 klaslokalen aan de gemeentelijke jongensschool - geweigerd op 22/04/1958.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het wijzigen van de functie van een gebouw.

Momenteel is het een ééngezinswoning.

Het gebouw krijgt de nieuwe functie van buitenschoolse kinderopvang.

 

De verbouwingswerken betreffen het aanpassen van de technische installatie, het sanitair, een kitchenette, het inrichten van een vergaderruimte en het isoleren van de verdiepingsvloer.

De leefruimtes worden ingericht als speelruimtes.

De verdieping wordt ontoegankelijk gemaakt door een brandwerende wand en deur.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 26 februari 2025 werd het advies ontvangen van Brandweerzone

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 27 januari 2025 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein, tea mobiliteit

De geplande interne renovatie en functiewijziging naar een buitenschoolse kinderopvang in het bestaande gebouw zijn mobiliteitstechnisch te verantwoorden binnen de bestaande bouwcode en stedelijke richtlijnen. Gezien de functie al aanwezig is op de site en enkel wordt verplaatst binnen dezelfde locatie, is de verwachte impact op de mobiliteit in exploitatie minimaal. De focus ligt op het naleven van de relevante voorschriften uit de bouwcode, waaronder de normen voor fietsenstallingen, autoparkeerplaatsen en verkeersgeneratie.

 

Fietsstallingen (Art. 48, 49, 50)

De bouwcode vereist voor deze functie een minimale voorziening van 1 fietsenstalling per 100 m² bruto-vloeroppervlakte (BVO) voor gebruikers en 3 per 100 m² BVO voor bezoekers. Aangezien het BVO van het gebouw 149 m² bedraagt, komt dit neer op 2 fietsparkeerplaatsen voor gebruikers en 5 voor bezoekers.

 

  • De gebruikers kunnen gebruikmaken van de fietsenstalling van de naastgelegen school, die moet voldoen aan de normen van de bouwcode (overdekt, afsluitbaar en geschikt voor verschillende soorten fietsen).
  • Bezoekers (voornamelijk ouders die kinderen afzetten of ophalen) zullen doorgaans kort parkeren, wat de noodzaak aan bezoekersstallingen beperkt. Deze situatie kan gemotiveerd worden in de vergunningaanvraag door het specifieke mobiliteitsprofiel van de kinderopvang.

 

Autoparkeren (Art. 51, 52, 53)

Voor kinderopvanglocaties kleiner dan 400 m² in stedelijk gebied geldt een minimale parkeerbehoefte van 1,00 plaatsen per 100 m² BVO en een maximum van 1,65 plaatsen per 100 m² BVO. Dit resulteert in een behoefte aan 1,49 tot maximum 2,46 parkeerplaatsen.

 

  • Er is geen ruimte voor nieuwe parkeerplaatsen op het perceel zelf. Gebruikers kunnen gebruikmaken van 8 parkeerplaatsen op het terrein van de naastgelegen school, die beschikbaar zijn tijdens de openingsuren van de kinderopvang.
  • Voor bezoekers (ouders die kinderen afzetten of ophalen) is er een ruime openbare parking op wandelafstand bij de kerk. De brede stoep aan de voorzijde van het gebouw is voor alle duidelijkheid niet geschikt voor kort parkeren, ook niet voor fietsers die de stoep zien als een fietsenstalling.
  • Gezien de specifieke doelgroep en het beperkte aantal voertuigbewegingen, lijkt het gebruik van gedeelde parkeerfaciliteiten een passende oplossing.

De huidige parkeeroplossingen zijn voldoende mits goed gemotiveerd in de aanvraag. Het gebruik van de schoolparkeerplaatsen en de nabijheid van de openbare parking minimaliseren de impact op de parkeerdruk in de omgeving.

 

Verkeersgeneratie

Renovatie -en exploitatiefase

 

  • De renovatie omvat geen ruwbouwwerken, waardoor de verkeersimpact tijdens deze fase zeer beperkt blijft.
  • De nieuwe functie genereert geen extra verkeersbewegingen, aangezien de kinderopvang al aanwezig is op de site en enkel wordt verplaatst.
  • Het mobiliteitsprofiel blijft stabiel, met een duidelijke piek tijdens breng- en ophaalmomenten.

Advies: De exploitatie heeft geen significante impact op de verkeersdruk.

 

Er wordt aanbevolen om in de vergunningsaanvraag:

 

  • De gedeelde parkeeroplossingen voor de school en de buitenschoolse kinderopvang en de nabijheid van openbare parkeervoorzieningen aan de kerk expliciet te vermelden. Deze parkeerfaciliteiten hebben een grotere voorkeur dan straatparkeren in de Neerstraat.
  • De impact op verkeersgeneratie te benadrukken als beperkt, gezien de bestaande functie in containerlokalen.

 Advies: voorwaardelijk gunstig

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door de gemeentelijke omgevingsambtenaar

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Zammelseweg).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

De watertoets wordt gunstig beoordeeld.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

De woning paalt aan het schoolgebouw en staat momenteel leeg.

De invulling tot buitenschoolse kinderopvang sluit mooi aan bij de school.

De aanvraag is functioneel inpasbaar.

 

Mobiliteitsimpact

De geplande interne renovatie en functiewijziging naar een buitenschoolse kinderopvang in het bestaande gebouw zijn mobiliteitstechnisch te verantwoorden binnen de bestaande bouwcode en stedelijke richtlijnen. Gezien de functie al aanwezig is op de site en enkel wordt verplaatst binnen dezelfde locatie, is de verwachte impact op de mobiliteit in exploitatie minimaal.

De gedeelde parkeeroplossingen voor de school en de buitenschoolse kinderopvang en de nabijheid van openbare parkeervoorzieningen aan de kerk worden bij voorkeur gebruikt door de ouders. Deze parkeerfaciliteiten hebben een grotere voorkeur dan straatparkeren in de Neerstraat.

De mobiliteitsimpact zal beperkt zijn, gezien de bestaande functie in containerlokalen.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Er worden geen uitbreidingswerken uitgevoerd. De functie wordt georganiseerd binnen het bestaande bouwvolume. Achteraan is er een tuintje dat aansluit bij de speelplaats en dus praktisch is voor het verplaatsen van de kinderen van de school naar de kinderopvang.

 

Visueel-vormelijke elementen

Niet van toepassing.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

Niet van toepassing.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Brandweerzone Kempen, afgeleverd op 26 februari 2025 is voorwaardelijk gunstig.
  •  Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team mobiliteit afgeleverd op 27 januari 2025 is voorwaardelijk gunstig.
    Er wordt aanbevolen om:

         De gedeelde parkeeroplossingen voor de school en de buitenschoolse kinderopvang en de nabijheid van openbare parkeervoorzieningen aan de kerk expliciet te vermelden. Deze parkeerfaciliteiten hebben een grotere voorkeur dan straatparkeren in de Neerstraat.

         De impact op verkeersgeneratie te benadrukken als beperkt, gezien de bestaande functie in containerlokalen.

 

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met volgende voorwaarden:

 

Het advies van Brandweerzone Kempen dient strikt gevolgd te worden.

 

De gedeelde parkeeroplossingen voor de school en de buitenschoolse kinderopvang en de nabijheid van openbare parkeervoorzieningen aan de kerk hebben een grotere voorkeur dan straatparkeren in de Neerstraat. De ouders dienen aangespoord te worden om de nabijgelegen parkeerplaatsen te gebruiken.

 

 

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Het advies van Brandweerzone Kempen dient strikt gevolgd te worden.

 

De gedeelde parkeeroplossingen voor de school en de buitenschoolse kinderopvang en de nabijheid van openbare parkeervoorzieningen aan de kerk hebben een grotere voorkeur dan straatparkeren in de Neerstraat. De ouders dienen aangespoord te worden om de nabijgelegen parkeerplaatsen te gebruiken.