Stad Geel heeft in het meerjarenplan als actieplan opgenomen: Geel wordt een slimme, innovatieve mobiliteitsstad. Acties die daaronder vallen zijn het starten met een autodeelsysteem en het inrichten van mobi-punten (later Hoppinpunten). Dit om zo veel mogelijk mensen toegang te geven tot deelwagens, op de plaatsen waar deze het meest nodig zijn.
Momenteel staan in Geel 7 deelwagens, verspreid over 6 verschillende locaties.
De locaties werden bepaald binnen het project Fiets Hup!, waarbij er 6 mobi- of Hoppinpunten zouden worden aangelegd aan de rand van de stad.
Inmiddels werd de plaatsing van bijkomende deelwagens goedgekeurd op verschillende locaties in de stad waar hier behoefte aan is. Deze plaatsing kadert binnen de raamovereenkomst tussen stad Geel en Cambio.
Gebruik
Wat betreft het gebruik van de wagens wordt gewerkt met een cashback-systeem. Hierbij wordt voor elk type wagen bepaald hoe vaak de wagen moet worden gebruikt per jaar om "break-even" te zijn, d.w.z. dat er voor Cambio voldoende inkomsten zijn uit het effectieve gebruik.
Het aantal kilometer dat per wagen moet worden bereikt om break-even te zijn, verschilt van model tot model:
Gebruikscijfers
De volgende gebruikscijfers werden doorgegeven door Cambio voor 2023 en 2024:
Standplaats (type deelwagen) | Gereden km in 2023 | Gereden km in 2024 |
De Bogaard (elektrische bestelwagen)
| 8 416
| 6 704
|
IOK (elektrische stadswagen 1) | 9 907 (omgezet naar 10 807 km op jaarbasis)
| 11 275 t.e.m. oktober |
IOK (elektrische stadswagen 2, t.v.v. 1) | 2 304 | |
Brukel/Sanofi (conventionele stadswagen) | 22 383
| 18 131
|
St. Dimpna (conventionele stadswagen) | 20 899
| 21 717 |
Station (conventionele stadswagen) | 28 360
| 24 472 |
Station (conventionele bestelwagen) | 2 599 in november en december, omgezet naar 15 594 km op jaarbasis
| 20 185 km
|
Thomas More (elektrische bestelwagen) | 12 914 | 4 871 (niet beschikbaar in februari en maart) |
Uit de cijfers blijkt dat niet op elke locatie evenveel gebruik wordt gemaakt van de deelwagens. Zeker de wagens die op de terreinen van IOK en Thomas More werden geplaatst, worden onvoldoende gebruikt om break-even te zijn. De deelwagens aan het station van Geel, aan Sanofi en aan St. Dimpna worden wel voldoende gebruikt.
Bijkomende financiering
Voor de deelwagens die niet voldoende worden gebruikt, dient stad Geel het overige gedeelte van de gebruikskosten op te leggen. Voor 2023 ging het om de volgende bedragen:
Standplaats (type deelwagen) | Totale prijs per jaar | Cashback door gebruik | Gedeelte bij te passen door stad Geel |
IOK (elektrische stadswagen) | € 7 020 | € 2 925 | € 4 095 |
Thomas More (elektrische bestelwagen) | € 7 560 | € 3 780 | € 3 780 |
De Bogaard (elektrische bestelwagen) | € 7 560 | € 2 520 | € 5 040 |
Station Geel (conventionele bestelwagen, berekend op twee maanden gebruik) | € 760 | € 475 | € 285 |
Samenwerking externe partners
Stad Geel krijgt bijkomende vragen van externe partners om samen te werken rond deelwagens. De deelwagen(s) zouden dan worden geplaatst op het terrein van de partner en kunnen worden gebruikt door diens werknemers, naast het algemene publieke gebruik. Een dergelijke vraag werd o.a. gesteld door het OPZ Geel. Zij vragen om een deelwagen te plaatsen op hun parking, gelegen langs de Pas.
De locatie die wordt voorgesteld door een externe partner, is evenwel niet altijd even centraal gelegen of ligt vaak buiten woongebied. Hierdoor wordt de wagen minder vaak gebruikt door anderen dan de werknemers van de externe partner en wordt het nodige aantal kilometer om financieel break-even te zijn, niet behaald. Dit is onder meer het geval bij IOK en Thomas More.
Daarom stelt team mobiliteit voor dat de plaatsing van een deelwagen op het terrein van een externe partner in de toekomst nog steeds gebeurt binnen het raamcontract tussen stad Geel en Cambio. De financiering van de wagen wat betreft de gebruikskosten gebeurt vanaf heden echter door de externe partner. Indien de wagen onvoldoende wordt gebruikt om break-even te zijn, dan dient het resterende gedeelte van de gebruikskosten te worden opgelegd door de externe partner.
Plaatsing laadpaal
Wanneer de vraag wordt gesteld door een externe partner om een elektrische deelwagen te plaatsen, dient te worden voorzien in een laadpaal op het terrein van de partner. De plaatsing van deze laadpaal kan kaderen binnen de concessieovereenkomst die Vlaanderen heeft afgesloten met Engie als CPO. Voorwaarde hierbij is dat het terrein waarop de laadpaal wordt geplaatst, 24 op 24 en 7 op 7 publiek toegankelijk is, zodat ook anderen dan werknemers van de externe partner hun wagen hier kunnen opladen.
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist dat bij de plaatsing van een bijkomende Cambio-deelwagen op het terrein van een externe partner de gebruikskosten voor deze deelwagen vanaf heden door de externe partner dienen te worden gefinancierd.
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist dat de plaatsing van een laadpaal op het terrein van een externe partner, in het geval van een elektrische deelwagen, kan kaderen binnen de Vlaamse concessieovereenkomst met Engie, mits de parking waar de laadpaal wordt geplaatst 24/7 publiek toegankelijk is.