Terug
Gepubliceerd op 11/02/2025

2025_CBS_00478 - Financiering gebruikskosten Cambio-deelwagen bij toekomstige samenwerking met externe partner - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 10/02/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00478 - Financiering gebruikskosten Cambio-deelwagen bij toekomstige samenwerking met externe partner - Beslissen: Goedkeuren 2025_CBS_00478 - Financiering gebruikskosten Cambio-deelwagen bij toekomstige samenwerking met externe partner - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Stad Geel heeft in het meerjarenplan als actieplan opgenomen: Geel wordt een slimme, innovatieve mobiliteitsstad. Acties die daaronder vallen zijn het starten met een autodeelsysteem en het inrichten van mobi-punten (later Hoppinpunten). Dit om zo veel mogelijk mensen toegang te geven tot deelwagens, op de plaatsen waar deze het meest nodig zijn.

Momenteel staan in Geel 7 deelwagens, verspreid over 6 verschillende locaties.

  • de Bogaard: elektrische bestelwagen
  • IOK: elektrische stadswagen
  • Innovatiecampus Thomas More: elektrische bestelwagen
  • Sanofi/Cipal ("Brukel"): conventionele stadswagen
  • Station: conventionele stadswagen + conventionele bestelwagen
  • AZ St. Dimpna: conventionele stadswagen

De locaties werden bepaald binnen het project Fiets Hup!, waarbij er 6 mobi- of Hoppinpunten zouden worden aangelegd aan de rand van de stad.

Inmiddels werd de plaatsing van bijkomende deelwagens goedgekeurd op verschillende locaties in de stad waar hier behoefte aan is. Deze plaatsing kadert binnen de raamovereenkomst tussen stad Geel en Cambio.

Gebruik

Wat betreft het gebruik van de wagens wordt gewerkt met een cashback-systeem. Hierbij wordt voor elk type wagen bepaald hoe vaak de wagen moet worden gebruikt per jaar om "break-even" te zijn, d.w.z. dat er voor Cambio voldoende inkomsten zijn uit het effectieve gebruik. 

Het aantal kilometer dat per wagen moet worden bereikt om break-even te zijn, verschilt van model tot model: 

  • Type 1: conventionele stadswagen: prijs € 5 400 per jaar, break-even bij 20 000 km/jaar;
  • Type 2: conventionele bestelwagen: prijs € 5 700 per jaar, break-even bij 20 000 km/jaar;
  • Type 3: elektrische stadswagen: prijs € 7 020 per jaar, break-even bij 24 000 km/jaar;
  • Type 4: elektrische bestelwagen: prijs € 7 560, break-even bij 24 000 km/jaar.



Argumentatie

Gebruikscijfers

De volgende gebruikscijfers werden doorgegeven door Cambio voor 2023 en 2024:

    Standplaats (type deelwagen)Gereden km in 2023Gereden km in 2024
    De Bogaard (elektrische bestelwagen)
    8 416
    6 704
    IOK (elektrische stadswagen 1)9 907 (omgezet naar 10 807 km op jaarbasis)
    11 275 t.e.m. oktober
    IOK (elektrische stadswagen 2, t.v.v. 1)
    2 304
    Brukel/Sanofi (conventionele stadswagen)22 383
    18 131
    St. Dimpna (conventionele stadswagen)20 899
    21 717
    Station (conventionele stadswagen)28 360
    24 472
    Station (conventionele bestelwagen)2 599  in november en december, omgezet naar 15 594 km op jaarbasis
    20 185 km
    Thomas More (elektrische bestelwagen)12 9144 871 (niet beschikbaar in februari en maart)

Uit de cijfers blijkt dat niet op elke locatie evenveel gebruik wordt gemaakt van de deelwagens. Zeker de wagens die op de terreinen van IOK en Thomas More werden geplaatst, worden onvoldoende gebruikt om break-even te zijn. De deelwagens aan het station van Geel, aan Sanofi en aan St. Dimpna worden wel voldoende gebruikt. 

Bijkomende financiering

Voor de deelwagens die niet voldoende worden gebruikt, dient stad Geel het overige gedeelte van de gebruikskosten op te leggen. Voor 2023 ging het om de volgende bedragen:

Standplaats (type deelwagen)Totale prijs per jaarCashback door gebruikGedeelte bij te passen door stad Geel
IOK (elektrische stadswagen)€ 7 020€ 2 925€ 4 095
Thomas More (elektrische bestelwagen)€ 7 560€ 3 780€ 3 780
De Bogaard (elektrische bestelwagen)€ 7 560€ 2 520€ 5 040
Station Geel (conventionele bestelwagen, berekend op twee maanden gebruik)€ 760€ 475€ 285


Samenwerking externe partners

Stad Geel krijgt bijkomende vragen van externe partners om samen te werken rond deelwagens. De deelwagen(s) zouden dan worden geplaatst op het terrein van de partner en kunnen worden gebruikt door diens werknemers, naast het algemene publieke gebruik. Een dergelijke vraag werd o.a. gesteld door het OPZ Geel. Zij vragen om een deelwagen te plaatsen op hun parking, gelegen langs de Pas.

De locatie die wordt voorgesteld door een externe partner, is evenwel niet altijd even centraal gelegen of ligt vaak buiten woongebied. Hierdoor wordt de wagen minder vaak gebruikt door anderen dan de werknemers van de externe partner en wordt het nodige aantal kilometer om financieel break-even te zijn, niet behaald. Dit is onder meer het geval bij IOK en Thomas More.

Daarom stelt team mobiliteit voor dat de plaatsing van een deelwagen op het terrein van een externe partner in de toekomst nog steeds gebeurt binnen het raamcontract tussen stad Geel en Cambio. De financiering van de wagen wat betreft de gebruikskosten gebeurt vanaf heden echter door de externe partner. Indien de wagen onvoldoende wordt gebruikt om break-even te zijn, dan dient het resterende gedeelte van de gebruikskosten te worden opgelegd door de externe partner.

Plaatsing laadpaal

Wanneer de vraag wordt gesteld door een externe partner om een elektrische deelwagen te plaatsen, dient te worden voorzien in een laadpaal op het terrein van de partner. De plaatsing van deze laadpaal kan kaderen binnen de concessieovereenkomst die Vlaanderen heeft afgesloten met Engie als CPO. Voorwaarde hierbij is dat het terrein waarop de laadpaal wordt geplaatst, 24 op 24 en 7 op 7 publiek toegankelijk is, zodat ook anderen dan werknemers van de externe partner hun wagen hier kunnen opladen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen beslist dat bij de plaatsing van een bijkomende Cambio-deelwagen op het terrein van een externe partner de gebruikskosten voor deze deelwagen vanaf heden door de externe partner dienen te worden gefinancierd.

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen beslist dat de plaatsing van een laadpaal op het terrein van een externe partner, in het geval van een elektrische deelwagen, kan kaderen binnen de Vlaamse concessieovereenkomst met Engie, mits de parking waar de laadpaal wordt geplaatst 24/7 publiek toegankelijk is.