Terug
Gepubliceerd op 21/01/2025

2025_CBS_00139 - Vaststelling aanvullend reglement tot het aanduiden van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen op het grondgebied van Geel. - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 20/01/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00139 - Vaststelling aanvullend reglement tot het aanduiden van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen op het grondgebied van Geel. - Beslissen: Goedkeuren 2025_CBS_00139 - Vaststelling aanvullend reglement tot het aanduiden van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen op het grondgebied van Geel. - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De  gemeenteraad van 20/12/2023 heeft het college van burgemeester en schepenen het mandaat gegeven de aanvullende reglementen ter signalisatie van parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen ter hoogte van publieke laadpalen goed te keuren. 

Sinds het bovenvermelde besluit van de gemeenteraad zijn nog enkele publieke laadpalen geplaatst binnen stad Geel. 

Argumentatie

Dit aanvullend reglement regelt de bebording van de parkeervakken verbonden aan deze laadpalen.

Klassiek gaat het om twee parkeerplaatsen per laadpaal, in lijn met het aantal laadvoorzieningen per paal. De wegcode schrijft voor dat het voorbehouden karakter van de parkeerplaatsen aangeduid dient te worden met volgende bebording:

  • verkeersbord E9a 'parkeren toegelaten' (blauw bord met een witte P) in combinatie met het onderbord GVIId (blauw bord met witte stekker, al dan niet met aanduiding van het voertuigtype);
  • of verkeersbord E9a elektrisch laden (blauw bord met een witte P en wagen met stekker).

De wegcode legt de wegbeheerder op het voorbehouden karakter van de laadpaal voor elektrische voertuigen te signaleren middels de genoemde borden. De plaatsing van de signalisatie dient vastgelegd te worden in een aanvullend reglement.

Een overzicht van de locaties met instructies voor plaatsing voor de stedelijke werkplaats is toegevoegd in bijlage. Dit geeft een duidelijk beeld van waar de laadpalen staan.

Juridische grond

  • Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen
  • Gemeentedecreet van 15 juli 2005, artikelen 186 en 187
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens
  • Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de plaatsing van het verkeersbord E9a 'elektrisch laden' goed op volgende locaties met haaks parkeren:

  • Parking GO! Geel ter hoogte van het Zeggelooppad (enige laadpaal)
  • Kapelstraat, de parking ter hoogte van de kerk (aanvulling op bestaande laadpaal in Kapelstraat)
  • Parking PC Ten Aard in de Vaartstraat (enige laadpaal)
  • Parking Sporthal Axion langs Zwaarvoerdersspoor (enige laadpaal)
  • Parking Kerk Larum langs Rauwelkoven (enige laadpaal)
  • Parking KSAV/SAV St Dimpna langs Eikevelden 79a (enige laadpaal)
  • Parking aan de watertoren ter hoogte van Gasthuisstraat 85 (enige laadpaal)
  • Parking Kerk Zammel langs de Zammelseweg (enige laadpaal)
  • Parking Kerk Bel langs de Hoogstraat (enige laadpaal)
  • Gerststraat 1 (enige laadpaal)

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de plaatsing van het verkeersbord E9a 'elektrisch laden' goed aan twee haakse parkeerplaatsen van De Bogaard ter hoogte van Diestseweg 135. Aan het meest linkse parkeervak worden bovendien de onderborden “autodelen” en “voorbehouden Cambio” toegevoegd om het voorbehouden karakter van de parkeerplaats voor de elektrische Cambio deelwagen aan te duiden.

Artikel 3

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de plaatsing goed van het verkeersbord E9a ‘elektrisch laden’ met onderbord “Betalend uitgezonderd parkeerkaart” op volgende locaties met haaks parkeren:

  • Parking Nieuwstraat (aanvulling op bestaande laadpaal): 
    1. 1 parkeervak naast de reeds aanwezige voorbehouden plaatsen voor elektrische voertuigen
    2. 1 parkeervak aan de achterzijde van het bovenvermelde parkeervak.
  • Parking Zwembad (Fehrenbachstraat) (aanvulling op bestaande laadpaal): het voorbehouden karakter slaat op de 4 haakse parkeervakken ter hoogte van de 2 aanwezige laadpalen

Artikel 4

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de plaatsing goed van het verkeersbord E9a ‘elektrisch laden’ en de aanduiding van het voorbehouden deel middels borden GXc (opwaartse pijl) met vermelding “12m” en GXb (neerwaartse pijl) op volgende locatie waar langsparkeren van toepassing is:

  • Stelenseweg 44

 

Artikel 5

Het College van Burgemeester en Schepenen gelast de diensten met de plaatsing van de bebording.