UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 04/03/2025
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024108485
Dossiernummer gemeente: 202400448
De gemeente Geel heeft op 23 september 2024 een aanvraag ontvangen voor het regulariseren van 2 bijgebouwen. De aanvraag werd op 19 november 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
de heer Lieven Brusseleers wonende Doelenstraat 7 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Doelenstraat 7
Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie H nrs. 402S en 403L
Verslag
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024108485
Dossiernummer gemeente: 202400448
De gemeente Geel heeft op 23 september 2024 een aanvraag ontvangen voor het regulariseren van 2 bijgebouwen. De aanvraag werd op 19 november 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
de heer Lieven Brusseleers wonende Doelenstraat 7 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Doelenstraat 7
Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie H nrs. 402S en 403L
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
woongebied
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is volgens het bijzonder plan van aanleg Nieuwstraat goedgekeurd op 3 oktober 2006
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012 gelegen in Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg Nieuwstraat. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is niet in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
De Inplanting van de bijgebouwen en de materialen van de bijgebouwen.
Verordeningen
algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
Bouwcode goedgekeurd op 30 september 2024.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake breedband goedgekeurd op 9 juni 2017.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven en de inrichting van gebieden voor dergelijke verblijven goedgekeurd op 5 juli 2013.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater goedgekeurd op 10 februari 2023.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening voor publiciteitsinrichtingen goedgekeurd op 12 mei 2023.
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
Het betreft het regulariseren van 2 bijgebouwen in de achtertuin.
De functie van bijgebouw 1 zal dienst doen als berging voor huishoudelijk afval. De functie van bijgebouw 2 zal dienst doen als terrasoverkapping met berging, deze berging zal eveneens dienst doen als fietsberging en stalling voor tuingereedschap.
Er wordt een afwijking gevraagd op het BPA Nieuwstraat voor de inplanting van de bijgebouwen en voor de materialen (hout) van de bijgebouwen.
De inplanting op minimum 10m van de achterbouwlijn is niet mogelijk omwille van de beperkte diepte van de tuin.
De bijgebouwen zijn ingeplant aan de linker en rechter achterzijde van het perceel grenzend aan de buurt percelen. De oppervlakte van bijgebouw 1 bedraagt 6,42m² met een volume van 17,65 m³.
Bijgebouw 2 heeft een oppervlakte van 27,39m² en een volume van 75,32m³. Beiden hebben een hoogte van 2,75m.
De bijgebouwen zijn opgetrokken uit rustieke eiken houten palen bekleed met eiken planken onder een plat dak. Het plat dak is bekleed met roofing en voorzien van een donker grijze aluminium dakrand. De bijgebouwen staan op meer dan 10m vanuit publieke ruimtes.
Het bodem reliëf blijft ongewijzigd. Er zal een infiltratiebekken voorzien worden om te voldoen aan de wetgeving omtrent hemelwater.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 29 november 2024 t.e.m. 28 december 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 24-26 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25/04/2014 en de criteria van artikels 30-38 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Er dienden geen adviezen gevraagd te worden.
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.
Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.
Planologische toets
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.
Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Het voorliggende (bouw)project heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Het hemelwater dient te infiltreren op eigen terrein.
Mer-screening
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.
Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:
Functionele inpasbaarheid
Het betreft het regulariseren van 2 bijgebouwen.
Mobiliteitsimpact
Voor de regularisatie van 2 bijgebouwen is de impact van de mobiliteit beperkt.
Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
De bijgebouwen hebben volgende volumes:
Bijgebouw 1: 17,65m³
Bijgebouw 2: 75,32m³
Visueel-vormelijke elementen
De bijgebouwen zijn opgericht in hout.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid
Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.
Toetsing aan het stikstofdecreet
Conform het decreet over de Programmatische aanpak stikstof moet er geen passende beoordeling worden opgemaakt, aangezien de impactscore kleiner is dan de drempelwaarde van 1%.
Conclusie
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 29 november 2024 tot en met 28 december 2024. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Bespreking adviezen
Er werd geen advies gevraagd.
Conclusie
Gunstig onder voorwaarden:
De werken dienen uitgevoerd en ingeplant te worden overeenkomstig de goedgekeurde plannen, uitgezonderd voor die elementen waarvoor voorwaarden werden geformuleerd. De voorwaarden krijgen voorrang op het plan.
Alle toegangen tot de aansluitende percelen moeten dichtgemaakt worden.
Enkel toegangen op het eigen perceel zijn toegelaten.
Er dient gevolg te worden gegeven aan de gewestelijke stedenbouwkundige hemelwaterverordening.
Het hemelwater dient te infiltreren op eigen terrein.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
De werken dienen uitgevoerd en ingeplant te worden overeenkomstig de goedgekeurde plannen, uitgezonderd voor die elementen waarvoor voorwaarden werden geformuleerd.
De voorwaarden krijgen voorrang op het plan.
Alle toegangen tot de aansluitende percelen moeten dichtgemaakt worden.
Enkel toegangen op het eigen perceel zijn toegelaten.
Er dient gevolg te worden gegeven aan de gewestelijke stedenbouwkundige hemelwaterverordening.
Het hemelwater dient te infiltreren op eigen terrein.
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.