Terug
Gepubliceerd op 21/01/2025

2025_CBS_00136 - Kerkenplan stad Geel - Nieuw kerkenplan 1.1 - visie en projectfiche - Beslissen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 20/01/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Afwezig

Bart Julliams

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00136 - Kerkenplan stad Geel - Nieuw kerkenplan 1.1 - visie en projectfiche - Beslissen 2025_CBS_00136 - Kerkenplan stad Geel - Nieuw kerkenplan 1.1 - visie en projectfiche - Beslissen

Motivering

Aanleiding en context

Decreet kerken

Het gewijzigde decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten dat in werking treed op 1 januari 2025, omvat onder andere het opstellen van een nieuw kerkenbeleidsplan;

Een kerkenbeleidsplan is een schriftelijk document dat een lokaal gedragen langetermijnvisie bevat voor alle parochiekerken op het grondgebied van de gemeente. Het is goedgekeurd en ondertekend door het representatief orgaan van de rooms-katholieke eredienst en door het gemeentebestuur. Het kerkenbeleidsplan bevat minstens al de volgende gegevens:

  • 1°een beschrijving van de betrokken kerken, met hun cultuurhistorische waarde, hun beschermingsstatuut en hun bouwfysische toestand;
  • 2° informatie over de eigendomstoestand;
  • 3° de situering van elke kerk in zijn ruimtelijke omgeving;
  • 4° een beschrijving van het actuele gebruik en de actuele functie van de betrokken kerken;
  • 5° een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de toekomstige functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak over de wijze waarop de toekomstige invulling (eredienst, valorisatie, medegebruik, neven- en herbestemming) kan worden gerealiseerd.

Het kerkenbeleidsplan, of de ondertekende bevestiging van een bestaand kerkenbeleidsplan, is niet ouder dan zes maanden als het meerjarenplan wordt ingediend met toepassing van artikel 42, eerste lid. Als dat nog niet het geval is op het ogenblik dat het meerjarenplan wordt ingediend, dan kan de gemeenteraad in het meerjarenplan investeringsuitgaven voor het gebouw van de eredienst waarvoor er geen overeenstemming bestaat over de toekomstige functie opschorten tot het ogenblik dat er een aangepast meerjarenplan wordt goedgekeurd dat wel gebaseerd is op een nieuw of herbevestigd kerkenbeleidsplan.”

Vanaf 1 januari 2025 wijzigt ook de premieregeling van het agentschap Onroerend Erfgoed voor gebouwen bestemd voor de erkende eredienst. Om in aanmerking te komen voor een verhoogde erfgoedpremie van 60% moet een rooms-katholiek eredienstgebouw beschermd als monument in het actuele kerkenbeleidsplan aangeduid zijn voor een ruimer gebruik dan louter de eredienst. Dit kan gaan om valorisatie, medegebruik, nevenbestemming of herbestemming. Wordt het eredienstgebouw uitsluitend gebruikt voor de eredienst? Dan geldt het basispremiepercentage van 40%.

1.Organisatie van het project nieuw kerkenbeleidsplan stad Geel

Om de afspraken en beleidsvisie rond een nieuw kerkenbeleidsplan op te maken zijn volgende voorbereidende werken uitgevoerd;

  • op basis van het sjabloon kerkenbeleidsplan van www.parcum.be is een overzicht gegeven van de technische informatie van elk kerkgebouw en een visie vanuit de dienst en het bestaande kerkenbeleidsplan 1.0 stad Geel. zie bijlage
  • een projectfiche is opgesteld met een planning vanuit info van het bisdom Antwerpen 
    • Stuurgroep februari
    • Opleiding IOK
    • Stuurgroep februari en maart
    • Burgerparticipatie maart/april, wordt getrokken door de dienst burgerparticipatie.
    • Goedkeuring gemeenteraad mei
  • een financieel overzicht en eigendom situatie van de kerkfabrieken is opgemaakt
  • een overzicht van de 5 parochiale clusters. zie bijlage
  • een meerjarenonderhoudsplanning met raming is opgemaakt, waarbij de kerkfabrieken dit gebruiken als advies en zelf een voorstel tot investeringen aanvragen via het CKB. zie bijlage

Stakeholderanalyse

Voor de opmaak van het kerkenbeleidsplan zal de werkgroep/stuurgroep vanuit de stad Geel uit volgende diensten worden samengesteld

  • dienst algemeen bestuur + burgemeester
  • dienst financiën + financieel directeur + schepen
  • dienst patrimonium + schepen
  • dienst toerisme en cultuur + schepen

Voor de begeleiding van de uitvoering van het kerkenbeleidsplan wordt de werkgroep/stuurgroep opgesteld als volgt;

  • dienst algemeen bestuur + burgemeester
  • dienst patrimonium + schepen
  • dienst algemene kansen + schepen
  • dienst toerisme en cultuur + schepen

Participatie neven- of herbestemmingstrajecten

Het belang om de burger te betrekken start al bij de opmaak van het nieuwe kerkenbeleidsplan. De werkwijze hierrond en beleidskeuzes zijn belangrijk om de diensten de nodige stappen te laten zetten.

  • Organisatie infomarkt of participatiemarkt in maart tussen beide stuurgroepen.

Opstart her- of nevenbestemming begeleiding met subsidies

  • Begeleiding via platform toekomst parochiekerken, een samenwerking tussen Parcum en VVSG
    OF
  • Begeleiding vanuit de provincie Antwerpen vanuit raamcontract 
    "Begeleid en gesubsidieerd bestemmingsonderzoek"

Het aantal bestemmingsprojecten wordt, vanwege capaciteit van de stad Geel, beperkt. Een volgend project wordt pas opgestart als de lopende projecten afgerond zijn.

Een dorpsinitiatief kan de uitzondering op de regel vormen.

2. Afsprakennota CKB en stad Geel

Via het CKB worden de samenwerking en de begeleiding tussen de kerkfabrieken en de stad Geel vastgelegd.

De stad Geel stelt een werkgroep samen, bestaande uit medewerkers van de diensten Algemeen Bestuur, Financiën en Patrimonium.

CKB-afsprakennota

Meerjarenplanning en investeringsaanvragen

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen monumentale kerken en gewone parochiekerken. Op basis van het nieuwe kerkenbeleidsplan wordt de conditie bepaald waaraan een kerk moet voldoen en wordt de rol vastgelegd die de stad Geel en de kerkfabriek onderling afspreken en uitvoeren. Het decreet is hierbij leidend.

Financieel meerjarenplan

Om de kerkgebouwen in optimale staat te houden, moet een nieuw meerjarenplan worden opgesteld waarin de investeringskosten in kaart worden gebracht. Voor alle kerken wordt hiervoor een beroep gedaan op Monumentenwacht. De kerkfabrieken bepalen de prioriteiten en nemen het initiatief. Hierbij kunnen zij advies vragen aan de stad Geel, dienst Patrimonium.

Het beheer en onderhoud van de kerken blijft de hoofdverantwoordelijkheid van de kerkfabriek. De stad Geel biedt ondersteuning en advies binnen de beschikbare capaciteit en maakt hierbij een onderscheid tussen monumentale kerken en parochiekerken. Investeringsaanvragen dienen tijdig via het CKB te worden ingediend.

Religiosoft wordt als tool voor het financieel beheer van de kerken gepromoot en als nieuwe afspraak opgenomen in de nota.

3. Beleidsplan kapellen

Bovenop het kerkenbeleidsplan is het ook logisch om een visie rond beheer kapellen op te stellen. Hier zijn geen wettelijke verplichtingen en betreft het enkel een beleidskeuze. Jaarlijks wordt een rondgang gedaan door de uitvoeringsdiensten om kapellen een onderhoudsbeurt te geven. Dagdagelijks beheer zit meestal in handen van burgers, niet geregistreerd als vrijwilliger.

  • Lijst kapellen en technisch beheer stedelijke werkplaats, zie bijlage.

De kapel van de groenenheuvel zou in beheer van stad Geel kunnen komen. Dossier CBS op datum van 10 juni 2024 Kerkfabriek St.-Dimpna - Eigendomsverwerving St.-Dimpna Kapel Groenenheuvel - princiepsbeslissing

Hierin besliste het bestuur om de verwerving van de kapel te beslissen met de nieuwe bestuursploeg en samen met het nieuwe kerkenbeleidsplan.

Raming investeringskost als de kapel verworven wordt door de stad Geel.

  • 281.000 € incl 21 % BTW

Subsidie van 60% excl. btw

  • 243.275 x 60% = 145.965 €

Totaal netto investeringskost stad Geel

  • 135.035 €

Argumentatie

1. Kerkenbeleidsplan

Het opstellen van een nieuw kerkenbeleidsplan is wettelijk verplicht, maar vereist een brede en geïntegreerde aanpak. Dit impliceert samenwerking tussen de stedelijke diensten van Geel, de kerkelijke instanties, en de lokale gemeenschap. Het betrekken van burgers is hierbij essentieel om tot een breed gedragen plan te komen dat aansluit bij de behoeften en verwachtingen van alle betrokkenen.

De opgelegde timing vanuit hogere overheden brengt bijkomende uitdagingen met zich mee, vooral wat betreft het organiseren van een inclusieve consultatieronde en het afstemmen van diverse belangen. Daarnaast speelt de financiële draagkracht een cruciale rol. Wanneer kerkfabrieken onvoldoende middelen hebben, is de stad Geel verplicht als verantwoordelijke overheid op te treden. Dit vraagt om een beheerstrategie die aansluit bij het principe van goed huisvaderschap. Het vinden van mede-investeerders, bijvoorbeeld via nevenbestemmingen of multifunctioneel gebruik van kerkgebouwen, is hierbij niet alleen noodzakelijk maar ook strategisch aangewezen.

Hoewel het pastoraal plan richtinggevend is, ontslaat dit de kerkelijke instanties niet van de verantwoordelijkheid om te reflecteren op een breder gebruik van de kerkgebouwen. Nevenbestemmingen of een multifunctionele invulling van kerkgebouwen moeten daarbij serieus worden overwogen. Het is echter cruciaal om de gevoeligheden rond dergelijke beslissingen te respecteren en een grondige stakeholderanalyse uit te voeren.

Er wordt gestreefd om her-of nevenbestemmingen van onderuit te laten groeien, vanuit het dorp waarbij zowel de stad Geel en de kerkelijke instanties de nodige ondersteuning bieden naar eigen vermogen en capaciteit. 

Om het proces van van dit plan en de uitvoering her- of nevenbestemming te ondersteunen, kan beroep worden gedaan op externe expertise. De gespecialiseerde begeleiding van "Platform Toekomst Parochiekerken" kan bijdragen aan een goed onderbouwd stappenplan en helpt bij het verzoenen van de religieuze, sociale en financiële belangen.

Aanvullende aandachtspunten:

  1. Erfgoedwaarde: Veel kerkgebouwen hebben een belangrijke historische en culturele waarde. Het kerkenbeleidsplan moet expliciet rekening houden met het behoud van deze erfgoedwaarde, zelfs wanneer een nevenbestemming overwogen wordt.
  2. Duurzaamheid: Bij de renovatie, herbestemming of het onderhoud van kerkgebouwen moet duurzaamheid een kernprincipe zijn. Dit omvat energie-efficiëntie, gebruik van duurzame materialen en het creëren van toekomstgerichte oplossingen.
  3. Communicatieplan: Het is van groot belang om een transparant communicatieplan op te stellen. Dit helpt bij het informeren en betrekken van burgers en andere belanghebbenden, waardoor draagvlak gecreëerd wordt.
  4. Langetermijnvisie: Het plan moet een visie bevatten die verder reikt dan de huidige legislatuur, zodat de toekomst van de kerkgebouwen gewaarborgd blijft.

2. Afsprakennota en meerjarenplan

In het kielzog en met input van het kerkenbeleidsplan zal in de komende maanden werk gemaakt moeten worden van een nieuw meerjarenplan 2026-2031 voor elke kerkfabriek. Centraal kerkbestuur en stad zullen in eerste instantie de krijtlijnen van hun samenwerking moeten vastleggen in een afsprakennota. De wederzijdse verwachtingen worden hierin opgenomen.

De kerkfabrieken maken elk een meerjarenplan 2026-2031 op met de afsprakennota en het kerkenbeleidsplan als basis. In tegenstelling tot onze uitvoerende/beherende rol van de voorbije jaren willen we de kerkfabrieken responsabiliseren om maximaal te voldoen aan de decretale verplichtingen. De stad wil maximaal inzetten op ondersteuning van de kerkfabrieken inzake beheer van gebouwen en goederen. Het gebruik van een gespecialiseerde toepassing (Reliogiosoft) voor elke kerkfabriek kan hierbij helpen.

Adviezen

Visum Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist om volgende standpunten mee te nemen voor de opmaak van het nieuwe kerkenbeleidsplan;

  • Overleg met kerkbestuur wordt opgenomen door burgemeester Pareijn Marlon, schepen Julliams Bart en algemeen directeur Mylle François
  • Planning van de projectfiche wordt gevolgd
  • Huidig kerkenplan wordt in de mate van het mogelijke behouden.
  • Een nieuw project wordt enkel opgestart als de lopende projecten afgerond zijn, tenzij een dorpsinitiatief een trekkende rol ambieert.
  • Breder gebruik van de kerken wordt aangemoedigd, waarbij ondersteuning vanuit de stad afhankelijk gesteld wordt vanuit de mate waarin gemeenschappelijk gebruik door de gemeenschap wordt bekomen.
  • Premies van onroerend erfgoed worden maximaal bekomen voor 60% door de monumentale kerken een ruimer gebruik op te nemen dan louter de eredienst zoals bepaald in de wetgeving onroerend erfgoed.
  • Faciliteren van kerkelijke instanties, zoals kerkfabriek en parochies kunnen als een vorm van nevenbestemming gezien worden binnen het kerkgebouw.
  • Burgerparticipatie of infomarkt wordt georganiseerd tussen de 2 stuurgroepen van 25 februari en 18 maart

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist om bij het opstellen van de afsprakennota met het centraal kerkbestuur (CKB), volgende punten te bespreken:

  • Vertegenwoordiging van de stad gaat in overleg met het centraal kerkbestuur
  • De afsprakennota bevat minimaal afspraken over volgende elementen:
    1. De opmaak van het meerjarenplan
    2. Onderscheid monumentale kerken vs parochiale kerken
    3. Verwachtingen inzake investeringen
    4. Betoelaging van exploitatie en investeringen
    5. Indienen van beleidsdocumenten
    6. De ontvangsten uit beleggingen/verhuur van gebouwen
    7. Het gebruik van ondersteunende software
    8. Communicatie en overleg tussen CKB en stad
    9. De afsprakennota CKB wordt gewijzigd waarbij rekening wordt gehouden dat monumentale kerken een groter belang en service nodig hebben dan de gewone parochiale kerken. CKB en kerkfabrieken nemen hun rol in deze laatste meer op.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen beslist om de verwerving van de kapel Groenenheuvel in overweging te nemen, op voorwaarde dat deze door de kerkfabriek goed beheerd kan worden en kan dienen voor een breder gemeenschapsgebruik. Het college vraagt de diensten om hierover in overleg te gaan.