Terug
Gepubliceerd op 28/01/2025

2025_CBS_00238 - Uitbreiding retailsite gelegen langs de Kruisven te Mol - Adviesvraag op verzoek tot ontheffing MER

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/01/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Bart Julliams; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00238 - Uitbreiding retailsite gelegen langs de Kruisven te Mol - Adviesvraag op verzoek tot ontheffing MER 2025_CBS_00238 - Uitbreiding retailsite gelegen langs de Kruisven te Mol - Adviesvraag op verzoek tot ontheffing MER

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

Het voorgenomen project betreft de herbestemming van de bestaande handelsvestiging ‘Alma Mol’ (kant Kruisven). Deze vestiging betreft een Carrefourwinkel met magazijn die in de jaren 1980 werd opgericht.

In 02/2022, werd een vergunning afgeleverd voor de uitbreiding van het bestaande gebouw met een magazijnruimte (zijde Zuiderring), de interne verbouwing van magazijn tot winkel Alma Carrefour en de uitbreiding van een inkomsas. De winkel werd volledig verbouwd en intern verplaatst waarbij ruimte vrijkwam en op vandaag 2/3 van de oorspronkelijke winkel leegstaat. Op het projectgebied bevonden zich ook de burelen van de administratieve dienst van NV De Watering, maar deze zijn door de verhuis naar een extern pand niet meer in gebruik. De opdrachtgever wenst nu de leegstaande ruimten om te vormen naar 2 nieuwe aparte handelszaken en de leegstaande burelen te renoveren naar een Huisartsenwachtpost Zuiderkempen (HAVIK). Om tegemoet te komen aan de bijkomende vraag voor het opladen van elektrische wagens wordt er op de site ook een snellaadstation met 12 laadpalen voorzien.

Het projectgebied ligt in Mol, langs de N71 tussen Geel en Lommel. De site ligt ten zuiden van het centrum van Mol, aan het kruispunt van de N71 Zuiderring en de N18 Molderdijk. Op de site zijn op vandaag naast het magazijn Alma Carrefour Mol ook een Carwash ‘De Ring’ en een McDonalds gevestigd. Het ganse perceel is eigendom van NV De Watering. Het gehele gebouw betreft in deze aanvraag een reeds vergund gebouw en de gevraagde bestemmingen bevinden zich volledig binnen deze vergunning. T.o.v. de vergunning in 02/2022 zal een gedeelte van de inkomsas niet meer worden gerealiseerd waardoor de totale gebouwoppervlakte zal verminderen. Er zijn in deze aanvraag geen gebouwuitbreidingen voorzien t.o.v. de bestaande, vergunde toestand.

De oplijsting hieronder geeft een duidelijk overzicht van de handelingen die relevant zijn voor het samenstellen van de vergunningsaanvraag:

  • De regularisatie van enkele beperkte wijzigingen t.o.v. de vergunning dd. 02/2022;
  • Het wijzigen van een gedeelte van het assortiment van een bestaande en vergunde kleinhandelsvestiging;
  • Het wijzigen van de hoofdfunctie van een gebouw of een gedeelte daarvan;
  • Het uitvoeren van nieuwe kleinhandelsactiviteiten;
  • De exploitatie van meerdere ingedeelde inrichtingen;
  • Het renoveren en deels aanleggen van een interne wegenis;
  • Het aanleggen van een hemelwatervoorziening;
  • Het plaatsen van een nieuwe klantencabine;
  • Het plaatsen van publiciteitsinrichtingen


Argumentatie

Projecten worden volgens artikel 4.3.1. e.v. van het DABM1, alvorens een vergunning kan worden verleend voor de vergunningsplichtige activiteit die het voorwerp uitmaakt van het project, aan milieueffectrapportage (m.e.r.) onderworpen. De categorieën van projecten waarvoor een milieueffectrapport (MER) moet worden opgesteld en dus een m.e.r.-plicht geldt, staan opgesomd in het project-m.e.r.-besluit.

Het voorgenomen project betreft de herbestemming van de bestaande handelsvestiging ‘Alma Mol’ (kant Kruisven). Het project valt op zichzelf niet onder rubriek 10b.) van bijlage II - stadsontwikkelingsprojecten, met inbegrip van de bouw van winkelcentra en parkeerterreinen (projecten die niet onder bijlage II vallen). De drempels opgesteld voor rubriek 10b worden namelijk niet overschreden:

  • Met betrekking tot de bouw van 1.000 of meer woongelegenheden, of
  • Met een brutovloeroppervlakte van 5.000 m2 handelsruimte of meer, of
  • Met een verkeersgenererende werking van pieken van 1.000 of meer personenauto-equivalenten per tijdsblok van 2 uur.

Het project overschrijdt dus op zichzelf de drempelwaarde van 5.000 m² handelsruimte niet. Er dient echter ook rekening gehouden te worden met de wijzigings- en uitbreidingsrubriek uit rubriek 13 van bijlage II - wijzigingen en uitbreidingen van projecten.

Rubriek 13.b) stelt dat indien de uitbreiding ofwel samen met het initiële project leidt tot een eerste overschrijding van de drempel, ofwel samen met alle projectonderdelen (waarvoor nog geen project - MER werd opgemaakt of ontheffing werd bekomen) leidt tot een overschrijding van de drempel, dan moet voor het project een project-MER of een ontheffing worden opgemaakt.

Het huidige project kan worden gezien als een uitbreiding van de huidige site van Alma Mol met een oppervlakte van 10.750 m². Voor de vorige renovatie en verbouwingswerken werd geen project-MER of ontheffing opgemaakt, waardoor rubriek 13.b) van bijlage II van toepassing is.

Voor de projecten opgenomen in bijlage II van het project-MER-besluit, kan de initiatiefnemer een gemotiveerd verzoek tot ontheffing van de MER-plicht indienen. Er wordt gekozen om een ontheffingsverzoek in te dienen bij Team Omgevingseffecten.

Rekening houdend met de verhuis van Huisartsenwachtpost Zuiderkempen (HAVIK) heeft het Team Omgevingseffecten een adviesvraag aangaande het verzoek tot project-MER-ontheffing overgemaakt aan stad Geel. Het college burgemeester en schepenen wordt gevraagd advies te verlenen op het dossier. Gezien de impact van de verhuis van de Huisartsenwachtpost wordt in het dossier advies gevraagd aan de sector burger en welzijn in het kader van het strategisch zorgbeleid. 

Adviezen

Sectormanager burger en welzijn Gunstig onder voorwaarden

 

  • Een verhuis naar de Kruisven-site is voor bepaalde groepen, zoals inwoners uit de kern van Geel en omliggende deeldorpen, minder toegankelijk.
     Vooral kwetsbare doelgroepen, zoals ouderen, mensen met een beperkt inkomen, of mensen zonder eigen vervoer, kunnen aanzienlijke moeilijkheden ondervinden bij het bereiken van de nieuwe locatie. De extra reistijd, de noodzaak om gebruik te maken van openbaar vervoer (dat niet echt voorhanden is) of de afhankelijkheid van anderen voor vervoer kunnen een drempel vormen. Dit is op de huidige site ook niet ideaal, maar we schuiven toch wel een 5-tal kilometers op. 
  • Anderzijds kan de verhuis naar een locatie langs de Kruisven voor een deel van de bevolking uit de regio praktische voordelen bieden, zoals verbeterde zichtbaarheid en bereikbaarheid vanuit omliggende gemeenten. Dit zou de toegankelijkheid van de Huisartsenwachtpost kunnen verbeteren voor een breder publiek. Ook de parkeermogelijkheden en veiligheid om terug van de parking op de openbare weg te komen, spreekt in het voordeel van de nieuwe site.
  • Door te verhuizen richting de site in Mol gaan inwoners van zuid-Geel na 20u altijd een stuk verder moeten verplaatsen. Overdag hebben zij de keuze om naar de wachtpost in Zammel te gaan maar de wachtpost in Zammel is een dagpost van 8u tot 20u. Als het daar zeer druk is, worden mensen ook naar de andere wachtposten verwezen. 
  • Door de wachtposten verder uit het centrum van Geel te organiseren, vermoeden we dat de spoeddienst van Geel zwaarder belast gaat worden.

De bereikbaarheid voor de Geelse burger die niet over eigen vervoer beschikt dient best verder onderzocht te worden.  

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college burgemeester en schepenen verleent een gunstig advies op de ontheffingsaanvraag project-MER 'Uitbreiding retailsite gelegen langs de Kruisven'.