Terug
Gepubliceerd op 28/01/2025

2025_CBS_00287 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning (SA 2522 joh), gelegen langs Retieseweg - Attest

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/01/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Bart Julliams; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00287 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning (SA 2522 joh), gelegen langs Retieseweg - Attest 2025_CBS_00287 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning (SA 2522 joh), gelegen langs Retieseweg - Attest

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 14/02/2025



Gegevens van de aanvrager

 

Maria Dams

Galven 25

2440 Geel

 

Gegevens van het perceel

 

Retieseweg  2440 Geel

Kadastraal gekend als: 

(afd. 1) sectie H 893 Z

 

Ingewonnen adviezen

 

Agentschap Wegen en Verkeer

Voorwaardelijk gunstig advies dd. 10/01/2025 met als referentie AV/114/2024/00979

 

 

Advies van de gewestelijke stedenbouwkundig ambtenaar

 

De gemeente is ontvoogd. Bijgevolg moet het advies van de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar niet worden ingewonnen.

 

Standpunt van het college van burgemeester en schepenen

 

Historiek:

dossiernummer:2336 - Stedenbouwkundige attesten

Datum aanvraag: 14/12/2015

Beslissing: Positief

Onderwerp: bouwen van een eengezinswoning

 

dossiernummer:201700006 - Omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen en/of exploitatie

Datum aanvraag: 19/05/2017

Beslissing: Voorwaardelijk vergund

Onderwerp: Fietsostrade spoorlijn 15 - cluster 2

 

 

Bepaling welk plan van   toepassing is

De aanvraag is volgens het bij Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978 gelegen in woongebied.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Het perceel is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

Het perceel is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.

Het perceel is niet gelegen binnen een goedgekeurde verkaveling.

 

Verordeningen

  • Gewestelijke hemelwaterverordening 2023
  • Stedelijke bouwcode

 

Beschrijving van de bouwplaats, de omgeving en de aanvraag

Omschrijving

De aanvraag betreft het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning.

 

Toetsing aan de decretale beoordelingselementen

Het perceel is gelegen langsheen een gewestweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

Conclusie:

Gunstig voor het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning onder volgende voorwaarden:

 

De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig het goedgekeurde plan.

De voorschriften van de stedelijke bouwcode dienen te worden toegepast.

Er kan enkel een eengezinswoning worden toegestaan met de voorgevelbouwlijn evenwijdig met de wegas.

De voorgevelbouwlijn is gelegen op 14 m uit de as van de weg.

De maximum bouwdiepte bedraagt 17 m.

De kroonlijsthoogte bedraagt maximum 6,5 m en de dakhelling bedraagt 45°.

Bebouwing kan worden toegestaan tot op 3 m van de grens met het agrarisch gebied.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 10/01/2025 met kenmerk AV/114/2024/00979.

 

Bij de aanvraag tot omgevingsvergunning zal een grondige toetsing gebeuren aan de goede ruimtelijke ordening en de hemelwaterverordening 2023, en eventuele latere wijzigingen,en kan de vergunningverlenende overheid bijkomende voorwaarden of wijzigingen aan het concept opleggen op basis van de concrete plannen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot stedenbouwkundig attest  goed te keuren en een gunstig stedenbouwkundig attest voor het oprichten van een vrijstaande eengezinswoning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
 

 
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig het goedgekeurde plan.

De voorschriften van de stedelijke bouwcode dienen te worden toegepast.

Er kan enkel een eengezinswoning worden toegestaan met de voorgevelbouwlijn evenwijdig met de wegas.

De voorgevelbouwlijn is gelegen op 14 m uit de as van de weg.

De maximum bouwdiepte bedraagt 17 m.

De kroonlijsthoogte bedraagt maximum 6,5 m en de dakhelling bedraagt 45°.

Bebouwing kan worden toegestaan tot op 3 m van de grens met het agrarisch gebied.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 10/01/2025 met kenmerk AV/114/2024/00979.

 

Bij de aanvraag tot omgevingsvergunning zal een grondige toetsing gebeuren aan de goede ruimtelijke ordening en de hemelwaterverordening 2023, en eventuele latere wijzigingen, en kan de vergunningverlenende overheid bijkomende voorwaarden of wijzigingen aan het concept opleggen op basis van de concrete plannen.