Terug
Gepubliceerd op 28/01/2025

2025_CBS_00257 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel - Technische ondersteuning - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 27/01/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Bart Julliams; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur; Anne-Laure Maes

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00257 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel - Technische ondersteuning - Beslissen: Goedkeuren 2025_CBS_00257 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel - Technische ondersteuning - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op 30 mei 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om deel te nemen aan het EFRO-project GTI Kempen 1859 Warmtenet-WERKEN Kempen.

Op 12 februari 2024 keurde het college van burgemeester de projectfiche “Collectief Warmtenet voor het Centrum van Geel”, de opstart van het project en de aanvraag van de omgevingsvergunning Geel goed.

Vervolgens werd ter concretisering van het project een projectdefinitie opgesteld. In de projectdefinitie zijn twee deelclusters voorzien, namelijk Cluster Stadhuis en Cluster Zwembad. In beide zones wordt alleszins een apart warmtenet uitgerold, die mogelijks – afhankelijk van de opdrachtnemer – in de toekomst gekoppeld kunnen worden.

Uit de haalbaarheidsstudie is gebleken dat een collectief warmtenet over 30 jaar, met voldoende participanten kostenefficiënter is dan individuele oplossingen. Dit vormt overigens de meest duurzame oplossing.

Er werd aldus geopteerd om een concessie af te sluiten van in beginsel 30 jaar voor het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel.

Op 27 maart 2024 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht tussen de stad Geel, AGB Cultuur en AGB Sport voor het collectief warmtenet centrum Geel goed.

Op 3 juni 2024 keurde de gemeenteraad het addendum van de samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht tussen de stad Geel, AGB Cultuur en AGB Sport voor het collectief warmtenet centrum Geel goed.

Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 11 maart 2024 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel” toe te wijzen aan GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18 te 2800 Mechelen.

In het kader van deze opdracht werd een selectieleidraad met nr. 2024-383 opgesteld door de ontwerper, GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18 te 2800 Mechelen.

De gemeenteraad verleent in zitting van 3 juni 2024 goedkeuring aan de selectievereisten, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht.

De concessie wordt conform de concessiereglementering in de markt geplaatst volgens een procedure naar analogie met de concurrentiegerichte dialoog voorzien in de overheidsopdrachtenreglementering. 

Deze procedure wordt echter op een aantal vlakken geoptimaliseerd (bv. mogelijkheid tot onderhandeling over de ingediende offertes).

Concreet verloopt deze procedure in drie fasen:

• Een selectiefase: In deze eerste fase worden, o.m. aan de hand van de selectiecriteria opgenomen in de thans ter goedkeuring voorgelegde selectieleidraad, de geschikte

kandidaten voor de uitvoering van de concessie geselecteerd.

• Een dialoogfase: In het kader van deze tweede fase treedt de aanbestedende overheid in overleg met de deelnemers aangaande de oplossingen die door deze deelnemers worden

aangereikt n.a.v. de behoeften, wensen, eisen en vragen van de aanbestedende overheid. De dialoog, die in meerdere fasen kan verlopen, is erop gericht aan de aanbestedende overheid toe te laten om met voldoende kennis van zaken aan te geven met welke oplossing of oplossingen in haar behoeften kan (kunnen) worden voorzien.

• Een gunningsfase: In deze fase worden de deelnemers uitgenodigd om een of meerdere concrete offertes in dienen voor de door de aanbestedende overheid gekozen oplossing /

oplossingen. Over de ingediende offertes kan worden onderhandeld, waarna de inschrijvers kunnen worden uitgenodigd om een BAFO in te dienen.

Argumentatie

In voorliggend traject is  de gunningsfase nu aangevat.

Inzake technische ondersteuning in de uitwerking van de technische bepalingen, minimumeisen en gunningscriteria is er nood aan externe expertise ter ondersteuning.

Deze kan inhouse bekomen worden bij IOK dat hiervoor technische experten via raamcontract heeft aangesteld bij besluit van de Raad van bestuur van IOK van 15 december 2023.

Binnen het EFRO-project 1859 kan hierop een subsidiepercentage toegepast worden.

Stad Geel neemt deel aan het EFRO-project 1859 en voorzag hiervoor bij beslissing van het college van 30 mei 2023 een cofinancieringsbijdrage van 37.238,70 Euro. 

Deze bijdrage en de corresponderende subsidies worden ingezet om zowel personeelskosten van IOK als externe prestaties te financieren.

Voor het project werd bij finaal een subsidiepercentage van 70%  toegekend, dat kan toegepast worden voor zover projectmiddelen beschikbaar zijn binnen een billijke verdeling met andere gemeenten binnen het project.

Op 29 juli 2024 gaf het college van burgemeester en schepenen goedkeuring aan IOK voor de inzet van technische expertise door Kelvin Solutions. Tijdens de dialoogfase werd echter duidelijk dat deze partij ook betrokken is bij één van de kandidaten in deze procedure. Omdat er tijdens deze fase vertrouwelijke gesprekken nodig zijn was het nodig om Kelvin Solutions te vervangen door een andere partij. IOK stelt daarom voor om Kelvin Solutions te vervangen door de tweede gerangschikte in dezelfde procedure, Sweco Belgium.

Er werd door Sweco Belgium, als tweede  gerangschikt binnen het raamcontract van IOK, in opdracht van IOK een werkingsbudget geraamd om deze ondersteuning op starten van  € 28.817,31 incl. btw.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Het besluit van de gemeenteraad van 11 december 2017 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van burgemeester en schepenen geeft goedkeuring  aan IOK voor de inzet van technische expertise door Sweco Belgium ten dienste van technische ondersteuning van de opgestarte procedure ‘Concessie voor diensten met als voorwerp "Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel"  ” voor een geraamd werkingsbudget van € 28.817,31 incl. btw.

Deze kosten worden door IOK maximaal ingebracht binnen het EFRO-project 1859 Warmtenet-WERKEN Kempen als kosten externe expertise, in verhouding tot de totale kosten voor Geel binnen het project.