Terug
Gepubliceerd op 04/02/2025

2025_GR_00012 - Vaststelling 30-jarig publiek gebruik & vestiging van een publiek recht van doorgang - Domeinstraat (Rendervensedijk - Fransebaan) - Beslissen: Goedkeuren

Gemeenteraad
ma 03/02/2025 - 19:30 Ooievaarsnest
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Nadine Laeremans; Rosa Van Cleempoel; Ivan Wartel; Elhasbia Zayou; Luc Verguts; Ben Van Looveren; Luc Van Laer; Marlon Pareijn; Vera Celis; Pieter Cowé; Bart Julliams; Tinne Vangeel; Benny Eyckmans; Lea Neyens; Kristof Van Reusel; Tom Corstjens; Dirk Kennis; Greet Daems; Tim Vanuytsel; Petra Gyesbreghs; Myriam Smets; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Hanne Van Dingenen; Gilberte Peeters; Iris Devos; Kris Vangeel; Trui Syen; Karl S'Jegers; Mario Geuns; Bart Schoeters; Fred Lambrechts; Helena Plomteux; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tinne Van Gelder

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2025_GR_00012 - Vaststelling 30-jarig publiek gebruik & vestiging van een publiek recht van doorgang - Domeinstraat (Rendervensedijk - Fransebaan) - Beslissen: Goedkeuren 2025_GR_00012 - Vaststelling 30-jarig publiek gebruik & vestiging van een publiek recht van doorgang - Domeinstraat (Rendervensedijk - Fransebaan) - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Artikel 13 van het decreet houdende de gemeentewegen van 13 mei 2019

Aanleiding en context

Domeinstraat is een geasfalteerde wegverbinding tussen de Retieseweg en de Fransebaan.

Deze weg is niet opgenomen in de Atlas der Buurtwegen. - uittreksel uit de Atlas der Buurtwegen in bijlage.

Het deel van Retieseweg tot Rendervensedijk is in eigendom van de stad Geel en gelegen in het openbaar domein. Het deel van Rendervensedijk is op private percelen gelegen. - uittreksel administratieve percelenkaart in bijlage.

Tot op heden is voor deze wegverbinding geen rooilijnplan opgesteld.

Argumentatie

Het onafgebroken, dertigjarig, publiek gebruik van het deel van Domeinstraat tussen Rendervensedijk en Fransebaan kan door de gemeenteraad vastgesteld worden op basis van de hiernavolgende elementen.

  1. In  juli 2019 en september 2020 werd Domeinstraat opgenomen in de beeldendatabank van Google Street view, vrij raadpleegbaar via https://www.google.be/maps. Een aantal beelden is in bijlage gevoegd.
  2. Op 9 juli 2009, 29 januari 2014, 8 juni 2021 en 15 september werd Domeinstraat opgenomen in de Streetsmart beeldendatabank van Cyclomedia. Dit zijn beelden aangekocht door stad Geel en die door iedereen met een account van stad Geel bekeken kan worden. Een aantal beelden van de toegangen van de weg en van  weg zelf zijn in bijlage gevoegd.
  3. De wegverbinding ontstond aan het begin van de 20e eeuw. De huidige ligging van de weg is zichtbaar op de topografische kaarten vanaf 1939 - uittreksel in bijlage toegevoegd.
  4. De wegverbinding komt al sinds 18 april 1971 op de luchtfoto's voor - in bijlage toegevoegd.
  5. Op 12 december 2006 stelt de gemeente zelf de vraag aan het provinciebestuur of de Domeinstraat openbaar domein of privé is, en wie verantwoordelijk is voor het onderhoud. De provincie concludeert dat deze weg opgenomen is in het gemeentelijk wegennet. - mailverkeer als bijlage.
  6. De wegverbinding is opgenomen in het Grootschalig Referentie Bestand (GRB) van Digitaal Vlaanderen  - uittreksel van het GRB in bijlage toegevoegd.
  7. De weg is zichtbaar als publieke weg op de website www.openstreetmap.org - uittreksel in bijlage.
  8. De weg wordt door anonieme voetgangers, joggers, mountainbikers en fietsers gebruikt die met Strava hun sportieve tracks opnemen - uittreksel in bijlage.
  9. De wegenis komt voor in volgende vergunningsaanvragen - relevante stukken in bijlage:
  • 15 september 1967

Het college van burgemeester en schepenen vergunt de verbouwing van de open loopstal (intern nummer 04177). In het document dat de gemeente zond naar het Bestuur van de Stedebouw en de Ruimtelijke Ordening staat vermeld dat het perceel 911k-911i gelegen is aan een gemeenteweg met toelichting dat het een openbare weg is door gebruik.

  • 30 augustus 1982

Het college van burgemeester en schepenen vergunt de oprichting van een sleufsilo op het perceel 911m (intern nummer 07882). Op het bijgevoegd inplantingsplan is aangeduid dat de sleufsilo op 12m uit de wegas geplaatst moet worden. Op het inplantingsplan staat 'domeinstraat (asfalt).

Er is ook een stratenatlas bijgevoegd met aanduiding van de locatie van de hoeve. Hieruit blijkt duidelijk een publiek karakter.

  • 20 januari 1997

Het college van burgemeester en schepenen vergunt de plaatsing van een mestzak op het perceel 911r (intern nummer 12226). Op de bijgevoegde foto's is Domeinstraat zichtbaar als een geasfalteerde weg.

  • 4 oktober 2004

Het college van burgemeester en schepenen vergunt de bouw van een mestkalverstal en een sleufsilo en het slopen van stallen op percelen 911r en 911s (intern nummer 2004/00213). In het besluit wordt gemotiveerd: 'Overwegende dat de weg voldoende is uitgerust gelet op de plaatselijke toestand.' 

Op het bijgevoegd inplantingsplan is vermeld dat Domeinstraat een geasfalteerde gemeenteweg is van 8,0 meter breed. De perceelgrens is in het midden van de weg getekend.

  • 19 oktober 2015

Het college van burgemeester en schepenen vergunt de regularisatie van een berging op het perceel 911w (intern nummer 2015/00266). In het besluit motiveert de gemeentelijke omgevingsambtenaar gunstig met onder meer volgende motivatie: 'Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg (Domeinstraat).

  • 3 april 2017

Het college van burgemeester en schepenen vergunt de regularisatie van een afdak op het perceel 911y (intern nummer 2017/00070). In het besluit motiveert de gemeentelijke omgevingsambtenaar gunstig met onder meer volgende motivatie: 'Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg (Domeinstraat).


De gemeente stelde zelf volgende bezitshandelingen aan de weg, en de wegaanhorigheden:

  1. De gemeenteraad van 29 juni 1970 stelde de straatnaam Domeinstraat opnieuw vast zoals voorheen gespeld.
  2. De gemeente plaatste straatnaamborden 'Domeinstraat' bij de kruisingen met Fransebaan en Rendervensedijk.
  3. Er zijn twee adressen aan dit wegsegment opgenomen in het Adressenregister van Digitaal Vlaanderen (dat decentraal door de gemeenten wordt bijgehouden): Domeinstraat 20 en Domeinstraat 24 (ten noorden van Fransebaan).
  4. Domeinstraat is geasfalteerd door de stad Geel en bekostigd door de stadskas, voorzien van elektriciteit en drinkwater. De asfaltverharding is vernieuwd tussen 9 juli 2009 en 29 januari 2014 - beelden Streetsmart als bijlage
  5. Er is een hydrant geplaatst door drinkwatermaatschappij PIDPA tegenover de toegang van de hoeven Domeinstraat 20..
  6. Er is straatverlichting aangebracht nabij de hoeve Domeinstraat 20.
  7. De gemeente maait de bermen twee maal per jaar - zie uittreksel bermbeheerplan als bijlage.
  8. De gemeente ruimt de baangrachten - zie uittreksel baangrachtenplan als bijlage.


Openbaar onderzoek

Er zijn geen wettelijke procedures voorzien voor het erkennen van het 30-jarig publiek gebruik van een grondstrook. Nochtans is het, o.a. in het kader van een behoorlijk bestuur, wenselijk dat er een openbaar onderzoek georganiseerd wordt. Daarom werd een openbaar onderzoek gehouden van 24 september 2024 tot en met 24 oktober 2024. 

Hierbij werden alle directe aangelanden aangetekend aangeschreven, werd een publicatie gedaan op de website van stad Geel en werd dit ad valvas aangekondigd aan de inkom van het stadhuis (zijde Havermarkt).


Hierop kwam geen schriftelijke en één mondelinge reactie binnen van een aangelande.

De aangelande verklaart dat de weg als servitude is ontstaan, destijds als onverharde zandweg met afsluiting. De aangelande heeft dit zelf nooit geweten.

De aangelande heeft geen bezwaar tegen het feit dat het publieke karakter van de weg bevestigd wordt door de gemeenteraad en heeft evenmin geen bezwaar ertegen dat de gemeente het beheer van de weg en wegaanhorigheden (gracht, berm, nutsleidingen) formeel overneemt 

De perceelgrens tussen de aangelande en de buren overzijde ligt vermoedelijk in het midden van de weg. De aangelande wenst eigenaar te blijven zoals voorheen.

De aangelande wenst de huidige bomenrij te blijven beheren zoals die dit voorheen deed. De aangelande wenst zelfs nieuwe bomen te plaatsen tussen de wegrand en de achterliggende gracht.

De aangelande haalt mondeling aan dat:

  • de elektriciteitsleidingen en -kasten verzakken en vraagt dat de netbeheerder dit kan herstellen;
  • er een verzakking is aan de oprit, en vraagt wie dit dient te herstellen;
  • de huidige weg te smal is en niet geschikt voor doorgaand verkeer van bredere voertuigen en vraagt of een tonnagebeperking kan ingesteld worden. De aangelande is ook voorstander van een snelheidsverlaging naar 50 km/h.
  • die onlangs opmerkte dat er twee gaten in de asfaltverharding geboord zijn aan de rechterkant (richting Fransebaan). Vermoedelijk zijn dit proefboringen, maar de aangelande vraagt of hier naar gekeken kan worden voor de veiligheid van alle weggebruikers.

Behandeling opmerkingen: de meeste opmerkingen hebben geen of geen direct verband met de vaststelling van het dertigjarig publiek gebruik en vormen geen voorwerp van dit besluit. Deze zullen afzonderlijk behandeld worden door de diensten van de sector grondgebiedszaken.

Betreffende het eigenaarschap: 

De percelen waarop de weg gelegen is, worden belast met een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid. Er gebeurt geen onteigening van grondstroken.

Betreffende tonnagebeperking: 

Onderzoek wijst uit dat tonnagebeperkingen in landelijke wegen vaak gericht zijn op het weren van zwaar vrachtverkeer dat doorgaand verkeer vormt, en niet op landbouwverkeer dat een essentieel onderdeel uitmaakt van het gebruik van dergelijke wegen. Richtlijnen zoals de CROW-richtlijnen in Nederland en de Vlaamse richtlijnen voor plattelandswegen ondersteunen de inzet van tonnagebeperkingen in situaties waarin:

  • De verkeersdruk substantieel hoger ligt dan bij de Speenwaverdreef.
  • Er duidelijke risico's zijn voor schade aan infrastructuur door zwaar vrachtverkeer.
  • Er een duidelijk risico op verhoogde ongevallenfrequentie bestaat door intensieve verkeersdruk van vrachtwagens.

Een tonnagebeperking, zoals voorgesteld, is in principe bedoeld om zwaar vrachtverkeer te weren dat niet direct afhankelijk is van toegang tot aangrenzende percelen. Echter, gezien de aard van Domeinstraat – met aanliggende landbouwpercelen – en het feit dat landbouwvoertuigen vaak een M.T.M. van meer dan 3,5 ton hebben, zou een dergelijke beperking geen substantieel effect hebben.

Landbouwvoertuigen zouden onder een uitzondering vallen voor bestemmingsverkeer, wat betekent dat de belangrijkste categorie zware voertuigen – landbouwverkeer tijdens oogst- en zaaiseizoenen – alsnog gebruik kan maken van de weg.

Betreffende snelheidsverlaging:

Het is niet wenselijk om individueel straten een ander snelheidsregime te geven zonder dat hier voorafgaandelijk gemeentelijke criteria voor zijn vastgesteld


Opname Domeinstraat als gemeenteweg

De formele opname als gemeenteweg van het deel Domeinstraat tussen Rendervensedijk en Fransebaan heeft tot gevolg dat op de gemeente de rechtsplicht rust om over te gaan tot de realisatie, de vrijwaring en het beheer van de gemeenteweg overeenkomstig de bepalingen van het decreet houdende de gemeentewegen, ongeacht de eigenaar van de grond.

De formele opname als gemeenteweg dient het algemeen belang aangezien het aan alle aangelanden de toegankelijkheid tot hun eigendommen beter garandeert dan een private erfdienstbaarheid. 

De formele opname als gemeenteweg heeft geen implicaties op de verkeersveiligheid. De actuele functie blijft integraal behouden. Bovendien kan de gemeente alle mobiliteitsmaatregelen nemen die nodig zijn voor de verkeersveiligheid.

De mobiliteitsbehoeften voor harde en zachte weggebruikers zijn na de formele opname als gemeenteweg beter gevrijwaard dan bij een private erfdienstbaarheid.

De formele opname als gemeenteweg heeft geen implicaties op de ontsluiting van de aanpalende percelen. De actuele functie blijft integraal behouden.

De formele opname van Domeinstraat in het gemeentewegennet zorgt voor de bescherming van een fijnmazig netwerk van wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Domeinstraat is volledig op grondgebied van stad Geel gelegen en raakt de gemeentegrens niet. Ze is geen onderdeel van een gemeentegrensoverschrijdende wegverbinding. Er is geen gemeentegrensoverschrijdende beoordeling nodig.

De actuele functie als gemeenteweg Domeinstraat blijft integraal behouden. De formele opname als gemeenteweg heeft bijgevolg voor de huidige en toekomstige generaties een positieve impact naar mogelijkheden op duurzame mobiliteit.


Ligging en breedte van de gemeenteweg

In het inplantingsplan van bouwvergunning 2004/00213 (vergund 4 oktober 2004) is Domeinstraat beschreven als een geasfalteerde gemeenteweg van 8,0 meter met de perceelgrens in het midden van de weg. Het is wenselijk dat een landmeter-expert de weg opmeet en nagaat of dit actueel de breedte van de gemeenteweg is.


Kennisgeving aangelanden

Het is wenselijk dat alle aangelanden op de hoogte worden gebracht van de erkenning door de gemeenteraad van het dertigjarig, onafgebroken publiek gebruik van het deel van Domeinstraat gelegen tussen Rendervensedijk en Fransebaan alsook van de opname van deze wegverbinding in het gemeentewegennet alsook van de beroepsmogelijkheden tegen het gemeenteraadsbesluit.

Juridische grond

Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019

Adviezen

Patrimonium Gunstig advies
Openbaar domein Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheid van de gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt in toepassing van artikel 13 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen het onafgebroken dertigjarig publiek gebruik van de wegverbinding met straatnaam Domeinstraat voor het deel tussen Rendervensedijk en Fransebaan vast.

De vaststelling door de gemeenteraad van het dertigjarig gebruik door het publiek heeft van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dat dit deel van Domeinstraat een gemeenteweg wordt in toepassing van artikel 13 § 1 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de opmaak van een gemeentelijk rooilijnplan voor de weg in kwestie, volgens artikel 13 § 2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de bekendmaking van dit gemeenteraadsbesluit.