Terug
Gepubliceerd op 28/01/2025

2025_BURG_00045 - Groene Kring Geel: tractorgymcana - 30/3/2025 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 27/01/2025 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_BURG_00045 - Groene Kring Geel: tractorgymcana - 30/3/2025 - Goedkeuren 2025_BURG_00045 - Groene Kring Geel: tractorgymcana - 30/3/2025 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Groene Kring Geel vraagt de toestemming voor de organisatie van een tractorgymcana, een behendigheidswedstrijd met tractoren, op zondag 30/3/2025, van 8.00 tot 00.00 uur, thv de weide achter Kiefhoeve, Poiel. 

Organisator wenst tijdelijke bewegwijzering te plaatsen langs Antwerpseweg, Poiel en Kremer.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester geeft de toestemming aan Groene Kring Geel voor de organisatie van een tractorgymcana, op zondag 30/3/2025, thv de weide achter Kiefhoeve, Poiel. 

De voorwaarden vermeld in het besluit en in het vooradvies van de brandweer moeten nageleefd worden en volledig in orde zijn. 

De organisator is verantwoordelijk voor de nodige verzekeringen. 

Artikel 2

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.   

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers
Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 3

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers te werken. Alles moet zoveel mogelijk geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers. Het verbod op petflessen en blikjes op evenementen werd uitgesteld.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 4

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Om 00.00 uur gaat de muziek af, en wordt de rust hersteld en ontruimd.

Artikel 5

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 6

De organisator houdt toezicht op het parkeren, de toegangswegen dienen ten alle tijde vrij te blijven voor de hulpdiensten en zorgt voor een EHBO-koffer ter plaatse. 

Artikel 7

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK). Het is aan de organisatie om IOK op de hoogte te stellen.

Artikel 8

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering langs gemeentewegen naar het event toe.

De bewegwijzering mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.   

De bewegwijzering mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden. 

Indien de organisator tijdelijke bewegwijzering wenst te plaatsen langs gewestwegen, dient hij dit zelf aan te vragen bij het Agentschap Wegen en Verkeer via: https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen.

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.