Terug
Gepubliceerd op 03/02/2025

2025_BURG_00059 - KWB Oosterlo: Oosteljogging - 26/4/2025 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 03/02/2025 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_BURG_00059 - KWB Oosterlo: Oosteljogging - 26/4/2025 - Goedkeuren 2025_BURG_00059 - KWB Oosterlo: Oosteljogging - 26/4/2025 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

KWB Oosterlo vraagt de toestemming voor de organisatie van de Oosteljogging, volgens opgegeven parcours, op zaterdag 26/4/2025, van 12.00 tot 18.00 uur. 

Organisatoren vragen toestemming om Oosterloseweg vanaf Hagelbos en Kalvariebergstraat, én Kalvariebergstraat af te sluiten voor het verkeer die dag van 12.00 tot 18.00 uur.

Organisator vraagt toelating voor het hangen van affiches aan de stedelijke zuilen.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester  geeft de toestemming aan KWB Oosterlo voor de organisatie van de Oosteljogging, thv Bonte Hanne, op zaterdag 26/4/2025, van 12.00 tot 18.00 uur. 

De voorwaarden vermeld in het besluit moeten strikt nageleefd worden.

De organisator zorgt voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

De organisator moet het afval afkomstig van de activiteit opruimen en meenemen.

De organisator moet over een gehandtekende goedkeuring van de eigenaar beschikken indien de tocht verloopt over een gedeelte dat privé-eigendom is.

Artikel 3

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.  

  • Géén alcohol voor -16 jarigen;
  • Géén sterke drank voor -18 jarigen;

  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken waar dit niet kan en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 4

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers te werken. Alles moet zoveel mogelijk geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers. Het verbod op petflessen en blikjes op evenementen werd uitgesteld.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 5

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Indien de activiteit over de gemeentegrenzen doorgaat, vraagt de organisator dit op eigen initiatief aan bij de aanpalende gemeenten.

Artikel 6

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Het is aan de organisatie om IOK op de hoogte te stellen.

Artikel 7

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 8

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.