De gemeenteraad van stad Geel stelde in haar zitting van 21 november 2024 het gemeentelijk rooilijnplan van de wegenis tussen Fien Geerinckxstraat tot nabij Gasthuisstraat 68 voorlopig vast.
Stad Geel organiseerde een openbaar onderzoek dat liep van 6 december 2024 tot en met 6 januari 2025, conform de bepalingen in het decreet gemeentewegen d.d. 3 mei 2019.
De aankondiging voor het publiek werd gedaan door:
Tijdens dit openbaar onderzoek lag het voorlopig vastgesteld rooilijnplan Fien Geerinckxstraat tot nabij Gasthuisstraat 68, opgemaakt door landmeter Ronny Van Eester (LAN 141572), ter inzage op het stadhuis en op de website van de stad Geel.
Rooilijnplan
De rooilijn is de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan.
Het rooilijnplan voldoet aan de decretale verplichten van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het rooilijnplan voldoet aan de richtlijnen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 september 2022.
Na sluiting van het openbaar onderzoek moet het rooilijnplan binnen 60 dagen definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad.
Organisatie openbaar onderzoek
Het college van burgemeester en schepenen werd door de gemeenteraad gelast met het houden van een openbaar onderzoek overeenkomstig de richtlijnen van het gemeentewegendecreet.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 6 december 2024 tot en met 6 januari 2025.
Dit openbaar onderzoek werd aangekondigd door:
Er werd een afzonderlijke mededeling gedaan aan:
Resultaten openbaar onderzoek
De NMBS liet in haar advies van 6 december 2024 weten geen opmerkingen te hebben bij het rooilijnplan - advies als bijlage.
Infrabel liet in haar advies van 6 december 2024 weten geen opmerkingen te hebben bij het rooilijnplan - advies als bijlage.
Het departement Mobiliteit en Openbare Werken liet in haar advies van 19 december 2024 weten geen opmerkingen te hebben bij het rooilijnplan - advies als bijlage.
Er werd geen reactie gegeven door de deputatie van de provincie Antwerpen.
Er werd geen reactie gegeven door de openbaar vervoermaatschappij De Lijn.
Er werd geen reactie gegeven door het Agentschap voor Wegen en Verkeer.
Er werden twee schriftelijke bezwaren geuit.
Een eerste bezwaarschrift ontving de Stad Geel op 3 januari 2025. In dit bezwaar wordt gesteld dat de ingetekende trage weg te breed ingetekend werd door de landmeter met een breedte van 2,75 meter. Dit omdat het BPA Wijdbosch zegt dat de wegenis slechts 1,5 meter op het perceel van de Gasthuisstraat 66 ligt.
Het BPA is echter enkel een document dat een visie weergeeft. De Stad Geel kan hier dus van afwijken.
Daarnaast gaf dit bezwaarschrift ook aan dat er slechts een deel van het pad een dertigjarig bestaan heeft. Om dit te staven werd onderstaande foto ingediend als bewijsmateriaal. Volgens de bezwaarindiener heeft enkel het rechter paadje een dertig jarig bestaan.
Onderstaande foto brengt hiervoor echter niet voldoende bewijs omdat er ook aan de linker kant een sleetspoor te zien is. Daarnaast geeft de stenen aanzet, te zien op onderstaande foto, die vertrekt vanuit de Fien Geerinckxstraat dezelfde breedte als die ingetekend werd door de landmeter.
Tot slot haalt het eerste bezwaarschrift ook aan dat de trage weg met een breedte van 1,5 meter staat weergegeven in de omgevingsvergunning van Gasthuisstraat 66 die nog niet werd goedgekeurd.
Dit terwijl in de goedgekeurde omgevingsvergunning van 14 april 1954 de weg effectief staat ingetekend met een breedte van 2,75 meter (zie bijlage). Dit geeft dus aan dat de net ingediende omgevingsvergunning een foutieve breedte weergeeft.
Het tweede bezwaarschrift ontving de Stad Geel op 6 januari 2025. In dit bezwaar wordt ook de weergave in het BPA en de weergave in de aangevraagd omgevingsvergunning aangehaald als argumenten. Daarnaast geeft het bezwaarschrift zelf aan dat bij de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad het dertigjarig publiek gebruik en voordurend bezit van het bredere wegdeel heeft vastgesteld.
Echter werd er tijdens het openbaar onderzoek over het dertigjarig bestaan hierover geen bezwaar ingediend.
De argumenten van beide bezwaarschriften kunnen weerlegd worden. Het rooilijnplan zal dus niet aangepast worden.
Bij de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde rooilijnplan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op de bezwaren en opmerkingen die tijdens het openbaar onderzoek zijn geformuleerd of eruit voorvloeien.
Om de bovengenoemde redenen wordt het rooilijnplan Fien Geerinckxstraat tot nabij Gasthuisstraat 66, zoals door de gemeenteraad voorlopig vastgesteld in haar zitting van 21 november 2024, zonder wijzigingen definitief vastgesteld.
Naar aanleiding van het bezwaarschrift van de eigenaars van perceel1436S2 en interne bespreking beslist het college van burgemeester en schepenen om de doorgang van 2.75m van de trage weg te hanteren.
Wat betreft de lopende vergunningsaanvraag op het perceel gelegen naast de trage verbinding zal een afwijking toegestaan worden op de gebruikelijke afstand van 3 m voor het oprichten van constructies/gebouwen langs een trage weg. De kleinere afstand tot de trage weg kan verantwoord worden doordat de inplanting van het gebouw reeds meerdere malen gunstig werd geadviseerd door de dienst vergunningen op basis van de afstanden opgenomen in het BPA Herziening Wijdbosch. In de praktijk ligt de trage weg echter afwijkend van het BPA zodat het nieuwe rooilijnplan ook afwijkt van het BPA. Het gebouw zal ingeplant worden op 1,75 m van de trage weg wat nog ver genoeg is om geen 'gesloten' gevoel aan de trage weg te geven.
Dit laatste zal ook zo in de vergunning opgenomen worden.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 (ook wel gemeentewegendecreet genoemd):
'Artikel 8. Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 9. Bij verplaatsing van een gemeenteweg geldt dat het bestaande tracé een gemeenteweg blijft totdat het nieuwe tracé openstaat voor het publiek.
Artikel 13. (...) § 2. De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden. (...)
Artikel 16. § 1. Het college van burgemeester en schepenen neemt de nodige maatregelen voor de opmaak van de gemeentelijke rooilijnplannen. (...)
Artikel 26. (...) § 2. In het geval van nieuwe gemeentewegen gaat de gemeente over tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg.
In afwijking van het eerste lid kan de gemeente met de eigenaars van de gronden waarop de gemeenteweg gelegen is, een overeenkomst sluiten waarbij een erfdienstbaarheid van openbaar nut vastgelegd wordt. Die overeenkomst wordt binnen de termijn van zestig dagen na het verlijden ervan overgeschreven op het hypotheekkantoor van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen. (...)'
De gemeenteraad stelt het rooilijnplan Fien Geerinckxstraat-Gasthuisstraat 66/68, opgesteld doorlandmeter-expert Ronny Van Eester (LAN 141572) op 9 oktober 2023, definitief vast. Er zijn geen wijzigingen aangebracht ten opzichte van het voorlopig vastgestelde rooilijnplan.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met het bekendmaken van deze vaststelling overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.