Terug
Gepubliceerd op 15/04/2025

2025_BURG_00233 - RAAK Bel: Belhamelfeesten - 21/6/2025 - Goedkeuren

Burgemeester
di 15/04/2025 - 09:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_BURG_00233 - RAAK Bel: Belhamelfeesten - 21/6/2025 - Goedkeuren 2025_BURG_00233 - RAAK Bel: Belhamelfeesten - 21/6/2025 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de GR van  02/02/2009 en latere wijzigingen.

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

RAAK Bel vraagt de toestemming voor de organisatie van Belhamelfeesten, een dorpsfeest met spelactiviteiten (NM estafettespelen) en een afterparty met DJ, op zaterdag 21/6/2025, van 11.00 tot 02.00 uur, op het kerkplein en op het speelveld aan de basisschool in Geel-Bel.

De organisatoren vragen toestemming om:

-Hoogstraat af te sluiten voor het verkeer van 21/6 10.00 tot 22/6 10.00 uur.

-parkeerverbod op het kerkplein van 20/6 12.00 t/m 22/6/2025 22.00 uur 

-affiches te hangen aan de zuilen en borden

-tijdelijke wegwijzering te hangen naar het evenement toe in Bel (thv kruispunt Molsebaan), kruispunt Meerhoutseweg - Malosewaver en kruispunt Bel - Malosewaver 

-een spandoek te hangen aan de kerk 

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester geeft de toestemming aan RAAK Bel voor de organisatie van Belhamelfeesten, een dorpsfeest met spelactiviteiten (NM estafettespelen) en een afterparty met DJ, op zaterdag 21/6/2025,  op het kerkplein en op het speelveld aan de basisschool in Geel-Bel.

De organisator  zorgt voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

    • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
      • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
      • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
      • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
      • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
      • geen gebruik van bekers buiten de inrichting; 
      • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
    • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
    • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

    Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

    • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
      • Géén alcohol voor -16 jarigen;
      • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
    • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
    • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
      • + 18 = GROEN
      • +16  = ORANJE
      • -16 = ROOD 

    Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod  wordt toegepast waar nodig. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende eventbezoekers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 3

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in herbruikbare bekers.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 4

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Parkeerverbod zal min. 24 u op voorhand geplaatst worden. 

Artikel 5

De spandoek aan kerk  mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement, mits toestemming van gebouwheheerder. 

De spendoek wordt zo bevestigd dat  weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden. Na het evenement moet deze door de organisator verwijderd worden.

Artikel 6

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches  - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 7

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering  naar het evenement toe in Bel (thv kruispunt Molsebaan), kruispunt Meerhoutseweg - Malosewaver en kruispunt Bel - Malosewaver.

De bewegwijzering mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.   

De bewegwijzering mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.

Indien de organisator tijdelijke bewegwijzering wenst te plaatsen langs gewestwegen, dient hij dit zelf aan te vragen bij het Agentschap Wegen en Verkeer via: https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen.

Artikel 8

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement en van de verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement, en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK). Het is aan de organisatie om IOK op de hoogte te stellen.

De organisator vermeldt contactgegevens met GSM nummer in de bewonersbrief. 

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.