Terug
Gepubliceerd op 15/04/2025

2025_BURG_00243 - Chiro Zammel: openluchtbal chiro Zammel - 2/8/2025 - Goedkeuren

Burgemeester
di 15/04/2025 - 09:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_BURG_00243 - Chiro Zammel: openluchtbal chiro Zammel - 2/8/2025 - Goedkeuren 2025_BURG_00243 - Chiro Zammel: openluchtbal chiro Zammel - 2/8/2025 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Chiro Zammel vraagt de toestemming voor de organisatie van openluchtbal, aan de chirolokalen te Zammelseweg 194, op zaterdag 2/8/2025, van 20.00 tot 04.00 uur. 

Organisatoren vragen bijkomend toestemming gevraagd voor:

-het verkopen van sterke drank tijdens het evenement

-tijdelijke verkeersmaatregelen van 2/8/2025 18.00 t/m 3/8/2025 (parkeerverbod St. Gerebernusstraat, tussen Zammelseweg en St. Gerebernustraat 12, Zammelseweg tussen St. Gerebernusstraat en kerkplein Zammel, Zammelseweg, 1e rij parking, en verboden toegang voor wagens thv school).

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester  geeft de toestemming aan Chiro Zammel voor de organisatie van openluchtbal, aan de chirolokalen te Zammelseweg 194, op zaterdag 2/8/2025.

De voorwaarden vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en controleverslag(en) van de brandweer moeten strikt nageleefd worden.

De organisator zorgt voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

  • sterke drank mag gecontroleerd geschonken/verkocht worden
  • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
    • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
      • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
      • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
      • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
      • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
      • geen gebruik van bekers buiten de inrichting; 
      • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
    • Het principe ‘binnen is binnen/terug binnen is terug betalen’ dient op elke fuif te worden toegepast;
    • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
    • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
    • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

    Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

    • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
      • Géén alcohol voor -16 jarigen;
      • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
    • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
    • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
      • + 18 = GROEN
      • +16  = ORANJE
      • -16 = ROOD 

    Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende eventbezoekers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers te werken. Alles moet in herbruikbare bekers geserveerd worden. Het verbod dat eerder gold op petflessen en blikjes op evenementen werd uitgesteld. Deze mogen gebruikt worden. De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 4

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid adviseert de politie de minimum van 7 agenten professionele security.

Artikel 5

Voor deze aanvraag gaat de politie akkoord met de inzet van gelegenheidssecurity, vermits de vrijwilligers gemachtigd worden door de burgemeester, en dit via de nodige documenten aan Evenementenloket.

Artikel 6

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Artikel 7

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 8

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.