Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, artikel 17, § 1, dat bepaalt: "De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vast."
De gemeenteraad stelde het dertigjarig, onafgebroken publiek gebruik vast van de grondstrook tussen de Antwerpseweg en Steenrijt.
Een gemeenteweg is een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond.
De gemeenteraad stelde op eigen initiatief het dertigjarig, voortdurend publiek gebruik vast van de grondstrook tussen de Antwerpseweg en Steenrijt.
Bijgevolg kan deze grondstrook in aanmerking komen als gemeenteweg (artikel 13, § 1 van het gemeentewegendecreet).
Gemeentewegendecreet - toetsing doelstellingen en principes
Het decreet houdende gemeentewegen van 3 mei 2019 stelt dat de gemeenten bij beslissingen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, in acht moet nemen.
Het decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Het beleid dient onder meer gericht te zijn op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De verbinding tussen de Antwerpseweg en Steenrijt is een lokale weg waarop zowel niet-gemotoriseerd als gemotoriseerd verkeer is toegelaten. Er is een tonnagebeperking voor voertuigen sinds 1998. Voertuigen met een M.T.M. van meer dan vijf ton zijn niet toegelaten m.u.v. laden en lossen. Het is wenselijk dat deze verbinding voor het publiek open blijft, en dit zowel voor voetgangers als fietsers. Voor voertuigen is het gebruik bedoeld voor eerder lokaal verkeer, in het bijzonder voor zware voertuigen, gelet op de breedte van de weg.
Het is in het algemeen belang dat deze wegverbinding formeel in het beheer komt van stad Geel en dus als gemeenteweg wordt opgenomen.
Rooilijnplan
De rooilijn is de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan.
De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.
De gemeenteraad die op eigen initiatief of op grond van een verzoekschrift vaststelt dat een grondstrook gedurende de voorbije dertig jaar door het publiek gebruikt werd, belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan, en met de vrijwaring en het beheer van de weg overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.
Het is belangrijk dat zowel de weg zelf, als de wegaanhorigheden zoals bermen en grachten, tot het openbaar domein behoren zodat de gemeente het beheer van de gemeenteweg volledig kan uitvoeren. Hier is bij de opmaak van het rooilijnplan door de landmeter rekening mee gehouden.
De min-waarde voor de loten A tot en met L wordt geacht nihil te zijn omdat enkel de aanleg, wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg aanleiding geeft tot een waardevermeerdering of -vermindering.
Het rooilijnplan voldoet aan de decretale verplichten van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het rooilijnplan voldoet aan de richtlijnen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 5 september 2022.
Er zijn twee versies gemaakt, één met persoonsgegevens zoals het decreet van 3 mei 2019 voorschrijft, en één zonder persoonsgegevens om te voldoen aan de regels op privacy wanneer deze publiek gemaakt wordt. Inhoudelijk zijn er geen verschillen tussen de twee versies.
Na de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan wordt een openbaar onderzoek gehouden volgens de bepalingen uit het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Na sluiting van het openbaar onderzoek moet het rooilijnplan binnen 60 dagen definitief vastgesteld worden door de gemeenteraad.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad neemt de grondstrook met straatnaam Steenovens op als gemeenteweg voor het deel tussen de Antwerpseweg en Steenrijt.
De gemeenteraad stelt het ontwerp-rooilijnplan Steenovens, opgemaakt door landmeter LSG bv, voorlopig vast.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met het houden van een openbaar onderzoek overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.