Samenstelling
Aanwezig
Vera Celis;
Nadine Laeremans;
Griet Smaers;
Bart Julliams;
Marlon Pareijn;
Pieter Cowé;
Luc Van Laer;
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Afwezig
Tom Corstjens
Secretaris
Francois Mylle, Algemeen Directeur
Voorzitter
Vera Celis
2023_CBS_00711 - Afbakening bebouwde kom Geel centrum - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening bebouwde kom Geel centrum - Beslissen: Goedkeuren
Motivering
Aanleiding en context
De gemeenteraad keurde op 3 juni 2013 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening bebouwde kom Geel centrum goed.
Aanpassingen 23 juni 2022:
- In Katersberg en Mannestraat wordt de bebouwde kom verder uitgebreid tot en met het woongebied met landelijk karakter.
- Fietsostrade op het wegdeel tussen Lindenhof en gemeentegrens met Mol werd inmiddels in gebruik genomen en wordt reeds zeer frequent gebruikt voor zowel functioneel als recreatief fietsverkeer. Voor functionele fietsverplaatsingen fungeert fietsostrade F105 als de ideale fietsroute voor woon-werk en woon-schoolverkeer tussen de gemeentes Mol en Balen en het centrum van Geel.
Ter hoogte van de kruispunten dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het overige verkeer op de kruisende wegen. Om de veiligheid op deze kruispunten en tevens de spoorwegovergangen te verhogen, is het voorstel om de snelheid lokaal te verlagen. In Logen start de bebouwde kom net voorbij de spoorweg zijde centrum, waardoor het snelheidsregime ter hoogte van de kruising met de fietsostrade F105 70km/u bedraagt. Ter hoogte van deze kruising in Logen met de fietsostrade F105 en spoorwegovergang willen we dit terug brengen naar 50km/u door de bebouwde kom uit te breiden.
Aanpassingen 30 maart 2023:
- Begin 2023 heeft het agentschap wegen en verkeer laten weten dat men toch liever een snelheidsbeperking naar 50 km/u met C43 borden wil invoeren ter hoogte van de kruising van Logen met de fietsostrade in de plaats van een uitbreiding bebouwde kom. De afbakening blijft net voor de spoorovergang kant centrum.
- Rechtzetting van het feit dat Pas, Molseweg en Dr.- Van de Perrestraat geen gewestwegen meer zijn (verschuiving van artikel 2 naar artikel 3)
Argumentatie
Door het verlagen van de snelheid ter hoogte van de kruising met de fietsostrade kan de veiligheid zowel voor fietsers op de fietsostrade als al het verkeer op de kruisende weg worden verhoogd. Fietsers op de fietsostrade dienen nog steeds voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Dit wordt op de fietsostrade aangeduid met het verkeersbord B1 en haaientand wegmarkeringen ter hoogte van het kruispunt.
Juridische grond
- Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
- Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
- Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
- De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:
Artikel 1
De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening van de bebouwde kom Geel centrum, gestemd in de zitting van 23 juni 2022, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.
Artikel 2
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel centrum wordt vastgelegd op volgende locaties wat betreft gewestwegen:
- N118 – Logen, ter hoogte van kilometerpunt 1K130, zijnde gelegen op 12 meter van de spoorwegovergang.
- N126 – Diestseweg, ter hoogte van kilometerpunt 1K211, zijnde gelegen op 18 meter van het kruispunt met Wilders.
Artikel 3
De afbakening van de bebouwde kom voor Geel centrum wordt vastgelegd op volgende locaties wat betreft gemeentewegen:
- Koppeleershoeven, ter hoogte van huisnummer 52 - komende uit het zuiden, 170m voor kruispunt met Fittelaarsdijk.
- Heistraat, ter hoogte van huisnummer 158 - komende uit het zuiden, 170m voor het kruispunt met Fittelaarsdijk
- Katersberg,ter hoogte van kruispunt met Kastermanstraat
- Hadschot ter hoogte van kruispunt met Katersberg
- Heibloemwijk, net na het kruispunt met Heibloemwijk, komende van de Heistraat.
- Leemdries, ter hoogte van huisnummer 6 - komende uit het oosten, 56m voor kruispunt met Heistraat.
- Galven, komende uit het noorden net na de spoorweg, voor het kruispunt met Gerststraat.
- Heimerik – gedeelte langs de spoorweg, ter hoogte van het kruispunt met Logen (kmpt. 1K178)
- Mannestraat, ter hoogte van huisnummer 132
- Kievermondeveld, net na het kruispunt met Eegden, komende van Groenenheuvel.
- Kievermont, komende uit het noorden, net na het kruispunt met Keulsekarstraat (meest noordelijk gelegen).
- Keulsekarstraat (meest noordelijk gelegen), ter hoogte van het kruispunt met Kievermont (ter hoogte van Kievermont 37).
- Keulsekarstraat, komende uit het oosten, 250m voor het kruispunt met Keulsekarstraat.
- N71 – Molseweg, ter hoogte van kilometerpunt 3K098, zijnde gelegen op 50 meter van de rotonde
- Zandstraat, net na de tunnel, komende van Malosewaver
- Koning Albertstraat, komende van het zuiden, net na het kruispunt met de Ring (rond punt kmpt. 5K065).
- N19 – Pas, ter hoogte van kilometerpunt 18K745, zijnde gelegen op 55 meter van het rondpunt met de ringweg R14 (4K296)
- Drijhoek, ter hoogte van het kruispunt met Ring (kmpt. 3K462).
- Larumseweg, komende van het westen, net na het kruispunt met de Ring (kmpt. 2K810).
- Rauwelkoven, ter hoogte van huisnummer 52 - komende uit het noordwesten, 340m voor het kruispunt met Groenstraat
- Duivenstraat, ter hoogte van aantakking op oprit R14
- Gooreind, ter hoogte van het afsluitpunt aan de R14
- Zandhoefstraat, komende vanuit het noorden, net na het - kruispunt met de Ring (kmpt. 0K415).
- Holven, ter hoogte van het kruispunt met Ring (kmpt. 0K260).
- N19 – Dr. Van de Perrestraat, ter hoogte van kilometerpunt 14K923 zijnde gelegen op 34 meter van het kruispunt met de ringweg R14 (0K000)
Artikel 4
De bepalingen van artikel 2 en artikel 3 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F1a of F1b op de invalswegen en F3a of F3b op de uitvalswegen
Artikel 5
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.