Terug
Gepubliceerd op 21/03/2023

2023_CBS_00712 - Afbakening bebouwde kom Centrum van Geel - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg over afbakening zone 30 in het centrum van Geel - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 20/03/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_00712 - Afbakening bebouwde kom Centrum van Geel - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg over afbakening zone 30 in het centrum van Geel - Beslissen: Goedkeuren 2023_CBS_00712 - Afbakening bebouwde kom Centrum van Geel - Aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg over afbakening zone 30 in het centrum van Geel - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 1 september 2014 het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake afbakening zone 30 in het centrum van Geel goed.

Fietsostrade op het wegdeel tussen Lindenhof en gemeentegrens met Mol werd inmiddels in gebruik genomen en wordt reeds zeer frequent gebruikt voor zowel functioneel als recreatief fietsverkeer. Voor functionele fietsverplaatsingen fungeert fietsostrade F105 als de ideale fietsroute voor woon-werk en woon-schoolverkeer tussen de gemeentes Mol en Balen en het centrum van Geel.  Ter hoogte van de kruispunten dient het fietsverkeer voorrang te verlenen aan het overige verkeer op de kruisende wegen. Om de veiligheid op deze kruispunten en tevens de spoorwegovergangen te verhogen, is het voorstel om de snelheid lokaal te verlagen. In Technische Schoolstraat en Dr. - Van de Perrestraat stopt de zone 30 ter hoogte van de spoorweg, waardoor het snelheidsregime ter hoogte van de kruising met de fietsostrade F105 50km/u bedraagt. Ter hoogte van deze kruisingen in het centrum met de fietsostrade F105 en spoorwegovergang willen we dit terug brengen naar 30km/u door de zone 30 uit te breiden.

Aanpassing 30 maart 2023:

- Heistraat en Holven - gedeeltes fietsstraat- zijn mee opgenomen in zone 30

- Fien Geerinckxstraat, Wouter Michielsstraat, Stans Mathevestraat en Yvonne Verbruggenstraat worden mee opgenomen in de zone 30

Argumentatie

Door het uitbreiden van de zone 30 in Technische Schoolstraat, Holven, Dr. - Van de Perrestraat en Heistraat kan de veiligheid zowel voor fietsers op de fietsostrade als al het verkeer op de kruisende weg worden verhoogd. Fietsers op de fietsostrade dienen nog steeds voorrang te verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. Dit wordt op de fietsostrade aangeduid met het verkeersbord B1 en haaientand wegmarkeringen ter hoogte van het kruispunt.

Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  6. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  7. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Adviezen

Visum Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit het aanvullend reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg voor de afbakening zone 30 in het centrum van Geel, gestemd in de zitting van 23 juni 2022, en alle voorgaande beslissingen, op te heffen en te vervangen door wat volgt.

Artikel 2

De afbakening van de zone 30 in het centrum van Geel wordt vastgelegd op volgende locaties:

  • kruispunt Elsum – Kabienstraat
  • kruispunt Werft - Werft (net voor bib)
  • kruispunt Anemoonstraat – Possonsdries
  • kruispunt Waaiburg – Veldstraat
  • kruispunt Pas – Veldstraat
  • kruispunt Parking Pas – Fehrenbachstraat
  • kruispunt Diestseweg – Schuttershof
  • kruispunt Schuttershof – Gasthuisstraat
  • kruispunt Kollegestraat – Gasthuisstraat
  • kruispunt Sint Dimpnaplein – De-Billemontstraat
  • kruispunt Amandus-De-Vosstraat – Logen
  • kruispunt Gansakker - Amandus-De-Vosstraat
  • kruispunt Antwerpsedries- Pastoor Dergentstraat
  • kruispunt Kanunnikenblok – Antwerpsedries
  • Heistraat 40
  • Dr.-Van de Perrestraat 5
  • Holven 2
  • Technische Schoolstraat 60
  • Kwakkelberg 77
  • Azaleastraat 4
  • kruispunt Gasthuisstraat – J.B.-Stessensstraat
  • kruispunt Eikevelden – J.B.-Stessensstraat
  • kruispunt Eikevelden - Fien Geerinckxstraat

Artikel 3

De bepalingen van artikel 2 worden aangeduid door middel van de verkeersborden F4a en F4b.

Artikel 4

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams huis voor de verkeersveiligheid, Dhr. Hoofdcommissaris van politie van de lokale politie zone Geel-Laakdal-Meerhout, Dhr. Zonechef brandweerzone Kempen en de Spoeddienst A.Z. St.Dimpna.