Terug
Gepubliceerd op 21/03/2023

2023_CBS_00708 - Gasthuisstraat - Snelheidsregime zone 30 in Gasthuisstraat na heraanleg - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 20/03/2023 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_00708 - Gasthuisstraat - Snelheidsregime zone 30 in Gasthuisstraat na heraanleg - Beslissen: Goedkeuren 2023_CBS_00708 - Gasthuisstraat - Snelheidsregime zone 30 in Gasthuisstraat na heraanleg - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

De Gasthuisstraat moet worden heraangelegd met het oog op de verbetering van de verkeersveiligheid en de oplossing van de rioleringsproblemen.

Er werd een voorontwerp gemaakt door de IOK. Infrabo neemt het dossier nu over. Om de vooropgestelde timing te kunnen halen, moet nu een definitieve keuze worden gemaakt wat betreft het wegprofiel. Een wegprofiel is de afgeleide van het maatgevend gebruik (in dit geval: twee bussen/vrachtwagens moeten elkaar vlot kunnen kruisen) en van de snelheidslimiet (een lagere snelheidslimiet resulteert in minder 'vetergang' en dus minder benodigde ruimte). 

Argumentatie

Een snelheidsregime van 50km/u resulteert in bredere wegenis, waardoor trottoirs die niet alleen praktisch te smal zijn (bv. een moeder en haar kind kunnen niet naast elkaar lopen zonder gebruik te moeten maken van het fietspad) maar op sommige plaatsen ook juridisch niet voldoen aan de decretale minimumnorm van 1,50m. Het is niet mogelijk om ruimte van de fietsers toe te bedelen aan de voetgangers: de voorziene fietspaden zijn in het nieuwe wegprofiel 1,75m breed en daarmee nog smaller dan wat in het Fietsvademecum wordt aanbevolen (minimaal 2 meter). 

Zowel de wegbeheerder, de Administratie Wegen en Verkeer, als De Lijn als belangrijke betrokken actor hebben zich uitdrukkelijk akkoord verklaard met de instelling van een vaste zone 30 in de Gasthuisstraat vanaf het kruispunt met de Diestseweg. De Lijn vraagt hierbij wel de nodige aandacht voor het obstakelvrij houden van de randen van de rijweg. 

Uit gegevens van Waze blijkt dat de gemiddelde snelheid tijdens de spitsuren en op weekdagen vandaag al onder de 30km/u schommelt. Tegelijk is er een problematiek van zware snelheidsovertredingen tijdens de daluren en 's nachts, ook door vrachtwagens en trailers. Met een smaller profiel wordt deze problematiek gemilderd, terwijl de feitelijke doorstroming niet negatief zal worden beïnvloed - eerder integendeel, gezien de snelheidsverschillen zullen afnemen en de verkeersstroom zich dus gelijkmatiger zal afwikkelen. (cf. het LARGAS-principe: Langzaam rijden gaat sneller)

Minder snelheidspieken en een gelijkmatigere verkeersafwikkeling zal de thans voor de bewoners problematische verkeersleefbaarheid (lawaai, trillingen, stankhinder) mee helpen verlichten.

Tegelijk zal de oversteekbaarheid voor fietsers en voetgangers verbeteren. Gezien de aanwezigheid van de (uitbreiding van de) nieuwe woonwijk Wijdbosch/Dornik, het huidige ziekenhuis en verschillende scholen is dit een belangrijke meerwaarde.

Een aaneengesloten zone 30 van kruispunt tot kruispunt verhoogt de leesbaarheid voor alle weggebruikers. 

De combinatie van een zone 30 met fietspaden is ongebruikelijk. In de regel wordt in een zone 30 steeds geopteerd voor menging. In de Gasthuisstraat wordt best van deze regel afgeweken door de aanwezigheid van veel vrachtverkeer. Ook na een eventuele tonnagebeperking voor niet-bestemmingsverkeer, zoals door het stadsbestuur gewenst en bepleit bij de verantwoordelijke minister, zullen de verkeersintensiteiten nog van die aard zijn (veel kwetsbare weggebruikers enerzijds, veel bus- en vrachtverkeer anderzijds) dat ze een combinatie van scheiding van verkeersstromen met een vaste zone 30 legitimeren. Bij een snelheid van 30km/u verdubbelen de overlevingskansen van een slachtoffer in vergelijking met 50km/u. Ook op het vlak van preventie is er winst doordat de remafstanden halveren. De lagere snelheidslimiet zal het voor de bewoners en bezoekers van de aanliggende functies ook makkelijker maken om vlot en veilig te kunnen in- of uitvoegen. Dit geldt ook voor het uitvoeren van parkeermanoeuvres op de overblijvende parkeerplaatsen. Langsparkeerplaatsen worden door de gezaghebbende Nederlandse 'CROW' ontraden bij 50km/u.

Zowel de Administratie Wegen en Verkeer als De Lijn hebben zich akkoord verklaard met de keuze voor iets bredere trottoirs, een smaller wegprofiel en dus een vaste zone 30. 

Met de keuze voor een vaste zone 30 en het daarmee samenhangende wegprofiel wordt ook tegemoetgekomen aan het advies van de AGM en de Gecoro om in meer snelheidsremming te voorzien.

Handhaving zal vanzelfsprekend belangrijk blijven. De politie beschikt indien nodig over ruimte voor de plaatsing van een wagen uitgerust met snelheidscamera.

Tijdens het beleidsoverleg van 10 februari is de overstortcapaciteit van het afstroomgebied naar de Laarloop besproken. In het voorontwerp van Diestseweg worden om die redenen zeer uitgebreide onthardings- en vergroeningsmaatregelen genomen met creatie van vele groenstroken. Gezien de waterhuishoudingsproblematiek op dezelfde wijze speelt in de Gasthuisstraat, die in hetzelfde afstroomgebied gelegen is, is het aangewezen dat gestreefd wordt naar een maximale ontharding. Het gebruik van waterdoorlatende / -passerende verharding in de parkeerstroken lijkt dus aangewezen, alsook een passende keuze van materialisatie van bestrating van voetpaden. 

Dienst openbaar Domein /team Mobiliteit wenst verder flankerende maatregelen te onderzoeken voor de creatie van een veilige alternatieve route van en naar de scholen in Sint-Dimpna, ten oosten van de Gasthuisstraat.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen kiest voor een vaste zone 30 in de Gasthuisstraat vanaf het kruispunt met de Diestseweg tot aan het kruispunt met de De Billemontstraat.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de dienst Openbaar Domein/team openbare werken en Administratie Wegen en Verkeer om maximaal rekening te houden met de waterhuishoudingsproblematiek en in functie van de daarmee samenhangende wenselijkheid van maximale ontharding de voorziene parkeerplaatsen aan te leggen in waterdoorlatende /-passerende verharding en een passende keuze van materialisatie van waterdoorlatende bestrating van de voetpaden.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan Dienst Openbaar Domein/ team Mobiliteit om ten oosten van de Gasthuisstraat flankerende maatregelen te onderzoeken in functie van de creatie van een veilige alternatieve route naar de scholen in Sint-Dimpna.