UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 26/03/2023
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022100238
Dossiernummer gemeente: 202200523
Inrichtingsnummer: 20200904-0030
De gemeente Geel heeft op 19 oktober 2022 een aanvraag ontvangen voor sloop en bouw van industriële inrichting en hervergunning van een inrichting van klasse I. De aanvraag werd op 17 november 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
TransFurans Chemicals BVBA gevestigd te Leukaard 2 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Leukaard 2
Kadastrale ligging: afdeling 5 sectie M nrs. 24R, 30L, 36M en 227Y
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
bufferzone
De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden.
industriegebied
De industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Niet van toepassing
Verordeningen
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
/
Stedenbouwkundige handelingen
Op 16 januari 2023 verleende het college van burgemeester en schepenen een voorwaardelijk gunstig advies voor het:
Naar aanleiding van het ongunstig advies van ANB werd een nieuwe projectinhoudversie ingediend.
De aanvraag werd vervolledigd met het volgende:
Voor de bouw van de nieuwe opslagplaats voor grondstoffen en katalysatoren is het vereist om een zone van 165 m² te ontbossen op het perceel Afdeling 5 Sectie M perceel 0036/00M000. De te ontbossen zone bevat bomen die ouder zijn dan 22 jaar waarvan de begroeiing ingedeeld is als inheems ‘gewoon loofbos’ (compensatiefactor 2 van toepassing). Een boscompensatievoorstel is toegevoegd aan deze vergunningsaanvraag.
Milieu
Naar aanleiding van de bemerkingen in verleende adviezen van en terugkoppeling met (een aantal) adviesverlenende instanties, diende de exploitant een gewijzigde projectinhoud V3 in het omgevingsloket. In de projectinhoud V3 tracht de exploitant tegemoet te komen aan de gemaakte bemerkingen/bedenkingen/bevindingen uit deze adviezen of terugkoppelingsmomenten.
De volgende geactualiseerde rubrieken en hoeveelheden worden aangevraagd:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid | Klasse |
3.4.2° | Het aanvragen voor bijzondere lozingsvoorwaarden voor de parameters kobalt, AOX, benzo(b)fluorantheen en de vermindering van het jaardebiet met 15.000 m³/jaar (Verandering) | 10 m³/uur | 2 |
6.4.2° | Uitbreiding met 1209 l (Verandering) | 283081 liter | 2 |
6.5.1° | Wijziging door CLP-omzetting (Verandering) | 1 verdeelslang | 3 |
7.1.3° | Uitbreiding productie furfuryl alcohol 5000T/j, recuperatie/zuivering methylfuraan 25 T/j, recuperatie furfural 100T/j, productie van tetrahydrofuraanderivaten 3000 T/j, productie van H+(plus)-derivaten 500 T/j.
In 2014 is er een uitbreiding aangevraagd voor de productie (2500 T/j) en destillatie van condensatieharsen (5000 T/J) maar dit werd nooit gerealiseerd. Met de huidige aanvraag wordt een nieuwe uitbreiding aangevraagd voor productie (+2500 T/j) en destillatie van condensatieharsen (+ 1000 T/j). Netto is de verandering ten opzichte van de vergunde situatie: a) - 5000T/j + 1000 T/j = vermindering van 4000 T/j destillatie van condensatieharsen; b) - 2500 T/j + 2500 T/j - 20 T/j = vermindering van -20 T/j productie van condensatieharsen (Verandering) Uiteindelijke wijziging: +4605 ton/jaar | 56928 ton/jaar | 1 |
7.11.1°b) | Uitbreiding met 5000 ton/jaar (Verandering) | 40000 ton/jaar | 1 |
12.2.2° | Transformator (Hernieuwing) | 1600 kVA | 2 |
16.3.2°b) | 12 airco's (33,33 kW), 3 luchtcompressors (3x 22 = 66 kW), 2 waterstofcompressors (630 kW) en één stikstofcompressor (4 kW) (Nieuw) | 733,33 kW | 2 |
17.1.2.1.2° | uitbreiding met 400 liter (Verandering) | 1500 liter | 2 |
17.1.2.2.3° | opslag van stikstof in tank van 12000 liter (Hernieuwing) | 12000 liter | 1 |
17.2.2. | Hogedrempel Seveso-inrichting (Hernieuwing) | 1 Seveso-inrichting (hoge drempel) | 1 |
17.3.2.1.1.1°b) | Vervanging van de bestaande opslagtank door een nieuwe dubbelwandige dieseltank. Uitbreiding met 0,283 ton (Verandering) | 1,116 ton | 3 |
17.3.2.1.2.3° | Toename van de opslag met 3739,650 ton (Verandering) | 11502,050 ton | 1 |
17.3.2.2.3°b) | Uitbreiding met 1039,420 ton (Verandering) | 1094,070 ton | 1 |
17.3.2.3.3° | Uitbreiding met 10,550 ton (Verandering) | 70,550 ton | 1 |
17.3.3.1°a) | Opslag van oxiderende vloeistoffen en vaste stoffen (GHS03) (Hernieuwing) | 250 kg of 0,250 ton | 3 |
17.3.4.3° | Uitbreiding met 1120,260 ton (Verandering) | 1250,810 ton | 1 |
17.3.5.3° | Uitbreiding met 33,650 ton(Verandering) | 15002,150 ton | 1 |
17.3.6.3° | Uitbreiding met 1252,730 ton (Verandering) | 1697,980 ton | 1 |
17.3.7.3° | Uitbreiding met 197,270 ton (Verandering) | 15270,770 ton | 1 |
17.3.8.2° | Vermindering met 104,100 ton (Verandering) | 80,250 ton | 2 |
17.4. | Opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen (Hernieuwing) | 3100 kg | 3 |
24.2. | wijziging rubriek (Verandering) | 1 labo's | 3 |
24.3. | wijziging rubriek (Verandering) | 1 labo | 2 |
29.5.2.1°a) | 2 toestellen voor het mechanisch behandelen van metalen (Hernieuwing) | 6,47 kW | 3 |
29.5.7.2°a)1) | Wastafel voor het ontvetten van metalen (Hernieuwing) | 200 liter | 3 |
39.1.3° | Stoomketel met een vermogen van 9 MW en een waterinhoud van 23.840 liter (Hernieuwing) | 23840 liter | 2 |
39.2.1° | Plaatsing van een hydrogenatiereactor (+1.100 liter) en reactor 3 (+335 liter) (Verandering) | 11395 liter | 3 |
39.3. | 4 lage druk stoomgeneratoren van elk 320 liter (Hernieuwing) | 1280 liter | 3 |
43.1.3° | Uitbreiding met 235 kW (Verandering) | 10375 kW | 1 |
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 26 november 2022 t.e.m. 25 december 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er werd een informatievergadering gehouden op 23 december 2022.
Het tweede openbaar onderzoek wordt gehouden van 4 maart 2023 tot en met 2 april 2023.
Aangezien het advies eerder doorgestuurd dient te worden dan het einde van de procedure van het openbaar onderzoek, zal de vergunningverlenende overheid de bezwaarschriften dienen te bespreken.
5. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
De aanvraag heeft geen omvangrijke oppervlakte en situeert zich binnen het bestaande bedrijfsterrein op een plaats waar momenteel grotendeels reeds bestaande gebouwen en verhardingen aanwezig zijn.
Het terrein ligt weliswaar deels in een van nature overstroombaar gebied, maar niet de zone waar de werken voorzien worden. Daarnaast ligt het terrein niet in recent overstroomd gebied zodat in alle redelijkheid kan geoordeeld worden dat er geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Hemelwater dat in de inkuiping en bijhorende losplaats terecht komt is vanwege de bestemming te beschouwen als potentieel vervuild. Het hemelwater dat in het tankpark en op de laad-losplaats terecht komt valt bijgevolg niet onder de gewestelijke hemelwaterverordening. Zowel de inkuiping als de losplaats zullen dan ook als vloeistofdichte verharding voorzien worden. Hemelwater dat in het tankpark terecht komt zal pas na een controle door een operator uit het tankpark gepompt worden: indien het na controle proper blijkt zal het naar de op het terrein aanwezige bufferbekkens gepompt worden, van waaruit het (na een tweede controle) geloosd wordt.
Indien na controle het water in het tankpark vervuild blijkt zal het afgevoerd worden of als bedrijfsafvalwater of naar een gespecialiseerde verwerker.
Hemelwater dat op de laad- en losplaats terecht komt zal opgevangen worden in een calamiteitenput met een inhoud van 30m3. Op deze manier zal zelfs bij het leeglopen van een hele vrachtwagen er geen product in de ondergrond terecht komen. Naast de laad-en losplaats zal in deze calamiteitenput ook de pompenzone van het tankpark en de inkuiping onder de hydrogenatie en destillatie opgevangen worden.
Water dat in de calamiteitenput terecht komt zal op dezelfde manier behandeld worden als water dat in de inkuiping van het tankpark terecht komt.
De inhoud van de calamiteitenput zal opgepompt worden waarbij het hemelwater dat erop terecht komt naar de afvalwaterzuivering geleid zal worden (via de bestaande riolering) om als afvalwater behandeld te worden.
Hemelwater dat op de daken van zowel de hydrogenatie en destillatie-installatie als de opslagplaats terecht komen zullen afgevoerd worden naar nieuw aan te leggen wadi’s op het terrein waar het op het eigen terrein in de bodem kan infiltreren conform de gewestelijke hemelwaterverordening
Aangezien er zowel in de omgeving van de opslagplaats als de omgeving van de hydrogenatie- en destillatie-installatie geen nuttig hergebruik van hemelwater mogelijk is vraagt de aanvrager een uitzondering aan op de gewestelijke verordening hemelwater voor wat betreft het plaatsen van een hemelwaterput. Aangezien het hele dakoppervlak aangesloten wordt op een hiervoor voorziene wadi zal er voldaan worden aan de doelstellingen van de verordening. Door gebrek aan nuttige toepassing ter plaatse zou een hemelwaterput in de praktijk immers niet gebruikt worden en constant overlopen.
Gelet op het feit dat beide constructies vanuit het oogpunt van bijlage 6 van de basisnorm brandveiligheid niet als gebouw te beschouwen zijn maar als open constructies kan men zich bovendien de vraag stellen of deze constructies voor wat betreft de gewestelijke verordening als gebouw te beschouwen zijn. Indien niet is een hemelwaterput sowieso niet verplicht.
Hemelwater dat op de gebouwen van de nieuwe bluswaterinstallatie terecht komt zal naast deze gebouwen op natuurlijke wijze in de grond infiltreren, en vallen deze gebouwtjes bijgevolg niet onder de gewestelijke hemelwaterverordening.
Natuurtoets
Het advies van ANB m.b.t. projectinhoud V2 werd op 6/12/2022 opgeladen in het omgevingsloket. ANB verleende een ongunstig advies omdat ze over onvoldoende informatie beschikt om uit te sluiten of er (1) een betekenisvolle aantasting van de instandhoudingsdoelstellingen van de speciale beschermingszone en (2) onvermijdbare en onherstelbare schade aan de natuur in het VEN kan veroorzaakt worden. ANB geeft aan dat volgende gegevens in de aanvraag ontbreken:
De exploitant voegde in bijlage E6-Bis van projectinhoud V3 een passende beoordeling-verscherpte natuurtoets m.b.t. de lozing van afvalwater en m.b.t. de vermestende en verzurende deposities. Verder werd in het stedenbouwkundig luik van projectinhoud V3 een boscompensatievoorstel en een situatieplan ter verduidelijking van dit boscompensatievoorstel gevoegd.
Beoordeling SBZ-H in de passende beoordeling
In de passende beoordeling werd geconcludeerd dat de procentuele bijdrages (uitgedrukt als een percentage van de milieukwaliteitsnorm of ecologische toetswaarde) van Transfurans Chemicals BV zo klein zijn dat redelijkerwijze wordt aangenomen dat er geen betekenisvolle aantasting kan ontstaan van de actueel aanwezig en tot doel gestelde habitattypes. Hierdoor wordt er geen betekenisvolle impact verwacht op de soorten die in de Grote Nete aanwezig zijn en aan de doelstellingen gekoppeld aan de Grote Nete. Ook op de potentiële leefgebieden van soorten en de soorten waarvoor een soortenbeschermingsprogramma geldt, worden er geen negatieve effecten verwacht.
Doordat de directe bijdrages van Transfurans Chemicals BV in de Grote Nete zo beperkt zijn, en dat bij overstromingen een nog grotere verdunning optreedt, wordt in de passende beoordeling geconcludeerd dat de rioollozing van Transfurans Chemicals BV geen betekenisvolle effecten zal veroorzaken op terrestrische fauna en flora in overstromingsgevoelig gebied.
Gelet op de zeer beperkte atmosferische deposities (indicatief: ruimschoots kleiner dan 1 %) en de daling van de achtergronddepositie van vermesting en verzuring door generiek genomen maatregelen, wordt in de passende beoordeling geconcludeerd dat er geen risico is op een betekenisvolle aantasting van de actuele en tot doel gestelde habitats in habitatrichtlijngebied.
Beoordeling VEN
In de verscherpte natuurtoets wordt geconcludeerd dat er geen onvermijdbare en onherstelbare schade zal zijn voor de (semi) aquatische habitats en watergebonden vogelsoorten in het VEN-gebied, gezien de verwaarloosbare impact van de rioollozing van Transfurans Chemicals BV en de verwachte verdere verbetering van de kwaliteit van de Grote Nete (die veel groter zal zijn dan de absolute bijdrage van Transfurans Chemicals BV).
Verder wordt gesteld dat de bijdrage van Transfurans Chemicals BV aan de bodem in overstromingsgevoelig gebied is zo beperkt, dat er geen meetbare en aantoonbare effecten zullen zijn. Doordat de concentraties ruimschoots onder de streefwaardes uit het NOBO-rapport liggen, kan besloten worden dat er geen onvermijdbare en onherstelbare schade zal zijn op terrestrische biodiversiteit in het VEN.
Tenslotte wordt geconcludeerd dat er ten gevolge van Transfurans Chemicals BV geen achteruitgang zal veroorzaakt worden van de natuurwaarden in het VEN en dat er geen onvermijdbare en onherstelbare schade verwacht wordt in VENgebied 343 “De Gebroekten Grote Nete” door vermestende en verzurende deposities, vermits er vanuit wetenschappelijk oogpunt geen toerekeningsrelatie mogelijk tussen de (gemodelleerde theoretische) atmosferische deposities van Transfurans Chemicals BV en een mogelijk schadelijk gevolg (indicatief: gemodelleerde deposities zijn ruimschoots kleiner dan 0,06 kg N/ha/j en 4,29 Zeq/ha/j).
BBT
De exploitant voegt bijlage ‘RX-BisC_BBT toetsing WGC’ bij de aanvraag. In dit document wordt, in oranje en blauwe tekst, aangevuld welke BBT-maatregelen dienen uitgevoerd/aangepast te worden in het kader van de nieuwe uitbreidingen.
Water
De exploitant verduidelijkt in bijlage E3 van projectinhoud V3 dat regenwaters afkomstig uit de inkuipingen telkens aflopen naar een opvangput die uitgerust is met een ter plaatse manueel te bedienen pomp waarmee de regenwaters (bij afwezigheid van vervuiling en na visuele controle ter plaatse door de operator) naar de interne hemelwaterriolering kunnen verpompt worden. Indien verontreinigingen aangetroffen wordt in deze inkuipingen, zal het gecontamineerde regenwater als bedrijfsafvalwater worden verwerkt of bij ernstige verontreiniging als afvalstroom bij externe afvalverwerkers worden verwerkt.
Het lijkt aangewezen dat de exploitant verduidelijkt of de analyse op COD van het water in de bufferbekkens volstaat om alle mogelijke vervuilingen door lekkende tanks/verplaatsbare recipiënten of calamiteiten bij lossen/laden vast te stellen.
De exploitant verduidelijkt in bijlage E3 van projectinhoud V3 dat de interne hemelwaterriolering uit komt op het kleine bufferbekken. Dit kleine bufferbekken bevat een overloop die bij hoog peil overloopt in het grote bufferbekken. Deze overloop is bedoeld om grote toestromen van water te kunnen opvangen (bluswateropvang). Het water uit het bufferbekken wordt overgepompt naar de naastgelegen gracht naast het kanaal. Hiervoor wordt dit water visueel gecontroleerd op aanwezigheid van verontreiniging en geanalyseerd op COD om te vermijden dat er verontreiniging in de gracht terecht komt. Indien er verontreiniging aangetroffen wordt in het bufferbekken dan zal het gecontamineerde regenwater als bedrijfsafvalwater worden verwerkt of bij ernstige verontreiniging als afvalstroom bij externe afvalverwerkers worden verwerkt.
Er is ook een overloop voorzien waarbij de bufferbekkens overlopen naar de algemene riolering die uitkomt bij de RWZI van Stelen. Deze overloop staat steeds gesloten en kan enkel in geval van nood (bij noodscenario’s) worden opengezet. Intern is er een meldingsprocedure aanwezig om Aquafin dan op de hoogte te brengen.
Het lijkt aangewezen dat de exploitant aangeeft welke procedures er voorzien zijn bij calamiteiten aan tanks/verplaatsbare recipiënten in de tankparken of ‘opslagplaats grondstoffen en katalysatoren’ of tijdens het lossen/laden op de laad/loszones om te verhinderen dat het vrijgekomen product in het oppervlaktewater terecht komt.
Lucht
De exploitant neemt in bijlage E4 bij projectinhoud V3 op dat TCF een nieuwe meting door The Sniffers zal laten uitvoeren om de fugitieve emissies van de geplande uitbreidingen in beeld te brengen zodra deze in dienst genomen zijn.
De exploitant neemt in bijlage RX-BisC_BBT ‘toetsing WGC_final’ bij projectinhoud V3 het volgende op:
Bodem
In bijlage R6.4-17.1.2-17.3 van projectinhoud V3 is opgenomen dat de scheidingsregels conform Vlarem worden gerespecteerd door de ‘opslagplaats vaten en ibc’s’ in te delen in zones. Dit wordt verduidelijkt op het situatieplan in bijlage C8A van de aanvraag.
In booghal 1, booghal 2, booghal 3 en de hal van de ontvlambare producten is slechts 1 type voorrangsbepaling aanwezig waardoor deze geen verdere indeling nodig heeft.
De exploitant neemt in bijlage R6.4-17.1.2-17.3 van projectinhoud V3 op dat de dieseltank verplaatst wordt en zich nu ten westen van de inkuiping van de D40 zal bevinden. Hierbij zal een scheidingsafstand van 3 meter tussen D40 en de dieseltank gerespecteerd worden. Dit wordt ook verduidelijkt op het situatieplan in bijlage C8A van de aanvraag.
Conclusie advies gewijzigde projectinhoud V3
Gelet op hun expertise ter zake, lijkt het aangewezen om het advies van resp. VMM en ANB bij te treden m.b.t. de disciplines water en biodiversiteit.
Met betrekking tot overige gemaakte bemerkingen in het advies van het CBS en IOK dd. 16/01/2023 lijkt gesteld te kunnen worden dat onderstaande bemerkingen niet of onvoldoende verduidelijkt werden in de gewijzigde projectinhoud V3:
Het lijkt aangewezen om aan de POVC voor te stellen om volgende bijzondere voorwaarde op te leggen bij vergunningverlening:
De volgende rubrieken en hoeveelheden worden voorwaardelijk gunstig geadviseerd:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid | Klasse |
3.4.2° | Het aanvragen voor bijzondere lozingsvoorwaarden voor de parameters kobalt, AOX, benzo(b)fluorantheen en de vermindering van het jaardebiet met 15.000 m³/jaar (Verandering) | 10 m³/uur | 2 |
6.4.2° | Uitbreiding met 1209 l (Verandering) | 283081 liter | 2 |
6.5.1° | Wijziging door CLP-omzetting (Verandering) | 1 verdeelslang | 3 |
7.1.3° | Uitbreiding productie furfuryl alcohol 5000T/j, recuperatie/zuivering methylfuraan 25 T/j, recuperatie furfural 100T/j, productie van tetrahydrofuraanderivaten 3000 T/j, productie van H+(plus)-derivaten 500 T/j.
In 2014 is er een uitbreiding aangevraagd voor de productie (2500 T/j) en destillatie van condensatieharsen (5000 T/J) maar dit werd nooit gerealiseerd. Met de huidige aanvraag wordt een nieuwe uitbreiding aangevraagd voor productie (+2500 T/j) en destillatie van condensatieharsen (+ 1000 T/j). Netto is de verandering ten opzichte van de vergunde situatie: a) - 5000T/j + 1000 T/j = vermindering van 4000 T/j destillatie van condensatieharsen; b) - 2500 T/j + 2500 T/j - 20 T/j = vermindering van -20 T/j productie van condensatieharsen (Verandering) Uiteindelijke wijziging: +4605 ton/jaar | 56928 ton/jaar | 1 |
7.11.1°b) | Uitbreiding met 5000 ton/jaar (Verandering) | 40000 ton/jaar | 1 |
12.2.2° | Transformator (Hernieuwing) | 1600 kVA | 2 |
16.3.2°b) | 12 airco's (33,33 kW), 3 luchtcompressors (3x 22 = 66 kW), 2 waterstofcompressors (630 kW) en één stikstofcompressor (4 kW) (Nieuw) | 733,33 kW | 2 |
17.1.2.1.2° | uitbreiding met 400 liter (Verandering) | 1500 liter | 2 |
17.1.2.2.3° | opslag van stikstof in tank van 12000 liter (Hernieuwing) | 12000 liter | 1 |
17.2.2. | Hogedrempel Seveso-inrichting (Hernieuwing) | 1 Seveso-inrichting (hoge drempel) | 1 |
17.3.2.1.1.1°b) | Vervanging van de bestaande opslagtank door een nieuwe dubbelwandige dieseltank. Uitbreiding met 0,283 ton (Verandering) | 1,116 ton | 3 |
17.3.2.1.2.3° | Toename van de opslag met 3739,650 ton (Verandering) | 11502,050 ton | 1 |
17.3.2.2.3°b) | Uitbreiding met 1039,420 ton (Verandering) | 1094,070 ton | 1 |
17.3.2.3.3° | Uitbreiding met 10,550 ton (Verandering) | 70,550 ton | 1 |
17.3.3.1°a) | Opslag van oxiderende vloeistoffen en vaste stoffen (GHS03) (Hernieuwing) | 250 kg of 0,250 ton | 3 |
17.3.4.3° | Uitbreiding met 1120,260 ton (Verandering) | 1250,810 ton | 1 |
17.3.5.3° | Uitbreiding met 33,650 ton(Verandering) | 15002,150 ton | 1 |
17.3.6.3° | Uitbreiding met 1252,730 ton (Verandering) | 1697,980 ton | 1 |
17.3.7.3° | Uitbreiding met 197,270 ton (Verandering) | 15270,770 ton | 1 |
17.3.8.2° | Vermindering met 104,100 ton (Verandering) | 80,250 ton | 2 |
17.4. | Opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen (Hernieuwing) | 3100 kg | 3 |
24.2. | wijziging rubriek (Verandering) | 1 labo's | 3 |
24.3. | wijziging rubriek (Verandering) | 1 labo | 2 |
29.5.2.1°a) | 2 toestellen voor het mechanisch behandelen van metalen (Hernieuwing) | 6,47 kW | 3 |
29.5.7.2°a)1) | Wastafel voor het ontvetten van metalen (Hernieuwing) | 200 liter | 3 |
39.1.3° | Stoomketel met een vermogen van 9 MW en een waterinhoud van 23.840 liter (Hernieuwing) | 23840 liter | 2 |
39.2.1° | Plaatsing van een hydrogenatiereactor (+1.100 liter) en reactor 3 (+335 liter) (Verandering) | 11395 liter | 3 |
39.3. | 4 lage druk stoomgeneratoren van elk 320 liter (Hernieuwing) | 1280 liter | 3 |
43.1.3° | Uitbreiding met 235 kW (Verandering) | 10375 kW | 1 |
Onder de volgende voorwaarden:
Gelet op hun expertise ter zake, lijkt het aangewezen om het advies van resp. VMM en ANB bij te treden m.b.t. de disciplines water en biodiversiteit.
Met betrekking tot overige gemaakte bemerkingen in het advies van het CBS en IOK dd. 16/01/2023 lijkt gesteld te kunnen worden dat onderstaande bemerkingen niet of onvoldoende verduidelijkt werden in de gewijzigde projectinhoud V3:
Het lijkt aangewezen om aan de POVC voor te stellen om volgende bijzondere voorwaarde op te leggen bij vergunningverlening:
indien de exploitatievoorwaarden zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, in acht worden genomen.
Stedenbouwkundig Advies
Gunstig onder volgende voorwaarden:
Stedenbouwkundige voorwaarden
Bijzondere milieuvoorwaarden
Gelet op hun expertise ter zake, lijkt het aangewezen om het advies van resp. VMM en ANB bij te treden m.b.t. de disciplines water en biodiversiteit.
Met betrekking tot overige gemaakte bemerkingen in het advies van het CBS en IOK dd. 16/01/2023 lijkt gesteld te kunnen worden dat onderstaande bemerkingen niet of onvoldoende verduidelijkt werden in de gewijzigde projectinhoud V3:
Het lijkt aangewezen om aan de POVC voor te stellen om volgende bijzondere voorwaarde op te leggen bij vergunningverlening:
indien de exploitatievoorwaarden zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, in acht worden genomen.
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning voorwaardelijk gunstig te adviseren onder de volgende voorwaarden:
De volgende rubrieken en hoeveelheden worden voorwaardelijk gunstig geadviseerd:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid | Klasse |
3.4.2° | Het aanvragen voor bijzondere lozingsvoorwaarden voor de parameters kobalt, AOX, benzo(b)fluorantheen en de vermindering van het jaardebiet met 15.000 m³/jaar (Verandering) | 10 m³/uur | 2 |
6.4.2° | Uitbreiding met 1209 l (Verandering) | 283081 liter | 2 |
6.5.1° | Wijziging door CLP-omzetting (Verandering) | 1 verdeelslang | 3 |
7.1.3° | Uitbreiding productie furfuryl alcohol 5000T/j, recuperatie/zuivering methylfuraan 25 T/j, recuperatie furfural 100T/j, productie van tetrahydrofuraanderivaten 3000 T/j, productie van H+(plus)-derivaten 500 T/j.
In 2014 is er een uitbreiding aangevraagd voor de productie (2500 T/j) en destillatie van condensatieharsen (5000 T/J) maar dit werd nooit gerealiseerd. Met de huidige aanvraag wordt een nieuwe uitbreiding aangevraagd voor productie (+2500 T/j) en destillatie van condensatieharsen (+ 1000 T/j). Netto is de verandering ten opzichte van de vergunde situatie: a) - 5000T/j + 1000 T/j = vermindering van 4000 T/j destillatie van condensatieharsen; b) - 2500 T/j + 2500 T/j - 20 T/j = vermindering van -20 T/j productie van condensatieharsen (Verandering) Uiteindelijke wijziging: +4605 ton/jaar | 56928 ton/jaar | 1 |
7.11.1°b) | Uitbreiding met 5000 ton/jaar (Verandering) | 40000 ton/jaar | 1 |
12.2.2° | Transformator (Hernieuwing) | 1600 kVA | 2 |
16.3.2°b) | 12 airco's (33,33 kW), 3 luchtcompressors (3x 22 = 66 kW), 2 waterstofcompressors (630 kW) en één stikstofcompressor (4 kW) (Nieuw) | 733,33 kW | 2 |
17.1.2.1.2° | uitbreiding met 400 liter (Verandering) | 1500 liter | 2 |
17.1.2.2.3° | opslag van stikstof in tank van 12000 liter (Hernieuwing) | 12000 liter | 1 |
17.2.2. | Hogedrempel Seveso-inrichting (Hernieuwing) | 1 Seveso-inrichting (hoge drempel) | 1 |
17.3.2.1.1.1°b) | Vervanging van de bestaande opslagtank door een nieuwe dubbelwandige dieseltank. Uitbreiding met 0,283 ton (Verandering) | 1,116 ton | 3 |
17.3.2.1.2.3° | Toename van de opslag met 3739,650 ton (Verandering) | 11502,050 ton | 1 |
17.3.2.2.3°b) | Uitbreiding met 1039,420 ton (Verandering) | 1094,070 ton | 1 |
17.3.2.3.3° | Uitbreiding met 10,550 ton (Verandering) | 70,550 ton | 1 |
17.3.3.1°a) | Opslag van oxiderende vloeistoffen en vaste stoffen (GHS03) (Hernieuwing) | 250 kg of 0,250 ton | 3 |
17.3.4.3° | Uitbreiding met 1120,260 ton (Verandering) | 1250,810 ton | 1 |
17.3.5.3° | Uitbreiding met 33,650 ton(Verandering) | 15002,150 ton | 1 |
17.3.6.3° | Uitbreiding met 1252,730 ton (Verandering) | 1697,980 ton | 1 |
17.3.7.3° | Uitbreiding met 197,270 ton (Verandering) | 15270,770 ton | 1 |
17.3.8.2° | Vermindering met 104,100 ton (Verandering) | 80,250 ton | 2 |
17.4. | Opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen (Hernieuwing) | 3100 kg | 3 |
24.2. | wijziging rubriek (Verandering) | 1 labo's | 3 |
24.3. | wijziging rubriek (Verandering) | 1 labo | 2 |
29.5.2.1°a) | 2 toestellen voor het mechanisch behandelen van metalen (Hernieuwing) | 6,47 kW | 3 |
29.5.7.2°a)1) | Wastafel voor het ontvetten van metalen (Hernieuwing) | 200 liter | 3 |
39.1.3° | Stoomketel met een vermogen van 9 MW en een waterinhoud van 23.840 liter (Hernieuwing) | 23840 liter | 2 |
39.2.1° | Plaatsing van een hydrogenatiereactor (+1.100 liter) en reactor 3 (+335 liter) (Verandering) | 11395 liter | 3 |
39.3. | 4 lage druk stoomgeneratoren van elk 320 liter (Hernieuwing) | 1280 liter | 3 |
43.1.3° | Uitbreiding met 235 kW (Verandering) | 10375 kW | 1 |
Onder de volgende milieuvoorwaarden:
Gelet op hun expertise ter zake, lijkt het aangewezen om het advies van resp. VMM en ANB bij te treden m.b.t. de disciplines water en biodiversiteit.
Met betrekking tot overige gemaakte bemerkingen in het advies van het CBS en IOK dd. 16/01/2023 lijkt gesteld te kunnen worden dat onderstaande bemerkingen niet of onvoldoende verduidelijkt werden in de gewijzigde projectinhoud V3:
Het lijkt aangewezen om aan de POVC voor te stellen om volgende bijzondere voorwaarde op te leggen bij vergunningverlening:
indien de exploitatievoorwaarden zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, in acht worden genomen.
Onder de volgende Stedenbouwkundige voorwaarden: