Terug
Gepubliceerd op 18/04/2023

2023_CBS_01029 - Weigering - het bouwen van een woning met carport te Kruishei 3B (202200437 swa) - Weigering

College van Burgemeester en Schepenen
vr 07/04/2023 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Tom Corstjens; Marlon Pareijn

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2023_CBS_01029 - Weigering - het bouwen van een woning met carport te Kruishei 3B (202200437 swa) - Weigering 2023_CBS_01029 - Weigering - het bouwen van een woning met carport te Kruishei 3B (202200437 swa) - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 09/04/2023

 

 

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2022110454

Dossiernummer gemeente: 202200437

 

De gemeente Geel heeft op 12 september 2022 een aanvraag ontvangen voor het bouwen van een woning met carport. De aanvraag werd op 26 oktober 2022 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

mevrouw Cédrine Van Hout wonende te Eindhoutdorp 10/2 te 2430 Laakdal en de heer Kobe Diels wonende te Eindhoutdorp 10/2 te 2430 Laakdal

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Kruishei 3 B

Kadastrale ligging: afdeling 5 sectie N nr. 1014E

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in: 

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften:

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften:

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan. 

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften van de goedgekeurde, niet-vervallen verkaveling.

 

Verordeningen

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend: 

  • Verkavelingsvergunning (2153) voor het verkavelen in 2 loten voor vrijstaande en 2 loten voor gekoppelde eengezinswoningen - goedgekeurd op 18/12/2017.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Het perceel is gelegen op de hoek van de Tongerlosebinnenweg en Kruishei. De omgeving wordt gekenmerkt door bebouwing in verschillende stijlen en bouwordes met voornamelijk residentiële functies. Het aangrenzende perceel te Kruishei is onbebouwd. Het aangrenzende perceel in de Tongerlosebinnenweg is bebouwd met een halfopen eengezinswoning. Het perceel is 5a78 groot.

Huidige aanvraag beoogt het bouwen van een eengezinswoning met bijgebouw. De woning wordt ingeplant op minimaal 6 meter van de rooilijn van de Kruishei evenals op 6 meter van de rooilijn van de Tongerlosebinnenweg. De afstand tot de andere perceelsgrenzen bedraagt minimaal 3 meter. De woning heeft ten opzichte van de Kruishei een bouwbreedte van 12 meter en een bouwdiepte van 8,62 meter. De woning telt twee bouwlagen en wordt afgewerkt met een plat dak waarvan de hoogte 6,5 meter bedraagt. De woning wordt aan de rechterkant voorzien van een geschakeld volume met een plat dak van 3,5 meter hoogte. De woning zal op het gelijkvloers beschikken over een eetkamer, een zithoek, een leefkeuken, een overdekt terras, een berging, een inkomhal met toilet een trap naar de kelder en een trap naar de bovenverdieping. Op verdieping beschikt de woning over slaapkamer, een hobbykamer, een thuiskantoor, een toilet, een badkamer en een overloop met trap. De woning wordt zo goed als volledig onderkelderd.

De woning wordt voorzien in een strakke, hedendaagse bouwstijl. Er wordt gebruik gemaakt van duurzame, esthetische materialen; gevels in lichtkleurige crepi met een donkerkleurige keramische plint, buitenschrijnwerk en dakranden in donker aluminium.

Rechtsachteraan het perceel, gezien vanaf de Kruishei, wordt een bijgebouw ingeplant tegen de rechtse en achterste perceelsgrens. Het bijgebouw heeft een bouwbreedte van 3,51 meter en een bouwdiepte van 5,71 meter. Het wordt afgewerkt met een plat dak waarvan de hoogte 3 meter bedraagt. De carport wordt volledig uitgevoerd in donkerkleurige aluminium gevelbeplating.

Verder omvat de aanvraag nog het aanleggen van verharding. De opritten, toegangspaden en terras zullen uitgevoerd worden in waterdoorlatend materiaal en hebben een totale oppervlakte van 101,28m2. Er worden twee opritten voorzien, één die toegang geeft tot de carport en één ter hoogte van de voorgevel van de woning. Hiermee wordt een extra autostaanplaats gecreëerd voor een tweede auto.

Het overige onbebouwde deel van het perceel wordt aangelegd als tuin.

Het terrein wordt licht opgehoogd om aan te sluiten aan de achterliggende kavels die reeds bebouwd zijn en hoger zijn gelegen. Het maaiveld wordt niet hoger gebracht dan het trottoirniveau. Uitgezonderd direct rond de woning, hier wordt het terrein naar niveau -12cm gebracht om een vlotte toegang tot de woning te garanderen.

Er wordt een regenwaterput van 10.000 liter voorzien met een pompinstallatie voor hergebruik van regenwater voor twee toiletten, een wasmachine en een buitenkraan. De overloop wordt aangesloten op een infiltratievoorziening.

Er wordt een wadi worden voorzien in de zijtuinstrook aangrenzend met de Tongerlosebinnenweg met een buffercapaciteit van 18,11m3 en een infiltratieoppervlakte van 20,69m2.

 

  1. Procedure

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 5 november 2022 t.e.m. 4 december 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

Op 25/01/2023 werd een administratieve lus ingevoerd omwille van een wijzigingsverzoek ingediend door de aanvrager.

 

  1. Adviezen

Op 16 maart 2023 werd een negatief advies ontvangen van Provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeleid, als volgt geformuleerd:

 

1. WETTELIJKE BASIS VOOR DE WATERTOETS

Onder verwijzing naar artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid gecoördineerd op 15 juni 2018 werd onderzocht of er een schadelijk effect op de waterhuishouding uitgaat van de geplande ingreep. Dit advies wordt verleend in uitvoering van artikel 5 van het besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen.

In uitwerking van artikel 7 van het watertoetsbesluit werd specifiek voor de provincie Antwerpen een eigen provinciaal beleidskader rond wateradviezen uitgewerkt. Dit beleidskader verduidelijkt wat de gehanteerde krijtlijnen zijn voor de beoordeling van de verenigbaarheid van de vergunningsaanvraag met het watersysteem, en met welke zaken een aanvrager rekening moet houden voor het verkrijgen van een gunstig wateradvies. Het provinciale beleidskader voor wateradviezen werd door de deputatie goedgekeurd in zitting van 12 december 2019 en is te vinden op de website van de provincie Antwerpen:

https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/dlm/dienst-integraal-waterbeleid/wonen-ofwerken-langs-een-waterloop/watertoets.html.

2. KENMERKEN WATERSYSTEEM

2.1. Waterloop nr. A.7.10.7, Neerstraatloop van 2de categorie

Het project paalt niet rechtstreeks aan de waterloop, het project watert er (deels) naar af.

2.2. Kaartgegevens

Het project is gelegen in overstromingsgevoelig gebied volgens de pluviale overstromingsgevaarkaarten van de VMM.

Volgens het gewestplan is het perceel gelegen in woongebieden.

Het gebied is volgens de BWK biologisch minder waardevol.

2.3. Voorschriften waterbeheerplan

Volgende voorschriften van een waterbeheerplan zijn van toepassing:

Krachtlijn 1: terugdringen van risico’s die de veiligheid aantasten; het voorkomen, het herstellen en waar mogelijk het ongedaan maken van watertekort;

Krachtlijn 2: water voor de mens: scheepvaart, watervoorziening, industrie en landbouw, onroerend erfgoed, recreatie;

Krachtlijn 3: de kwaliteit van water verder verbeteren;

Krachtlijn 4: duurzaam omgaan met water;

Krachtlijn 5: voeren van een meer geïntegreerd waterbeleid.

3. VERENIGBAARHEID MET HET WATERSYSTEEM

Mogelijke schadelijke effecten zouden kunnen ontstaan door:

- wijziging van infiltratie naar het grondwater aangezien verhardingen en bebouwing een versnelde afvoer van hemelwater en een verminderde infiltratie in de bodem tot gevolg hebben;

- wijziging van het overstromingsregime, aangezien verhardingen en bebouwing een versnelde afvoer van hemelwater en bijkomende wateroverlast tot gevolg kunnen hebben;

Om effectief te zijn en drainage van het grondwater te vermijden, dient de infiltratievoorziening zich geheel boven de gemiddelde voorjaarsgrondwaterstand te bevinden. Enkel het volume en de oppervlakte van de infiltratievoorziening boven dit peil kunnen in rekening genomen worden.

Op basis van de drainageklasse van de bodemkaart (c), zoals raadpleegbaar op Geopunt, is de maximaal toegestane diepte van een infiltratievoorziening op dit perceel 70cm. Gezien de hoge grondwaterstand dient de infiltratievoorziening herbekeken te worden, zodat het water optimaal kan infiltreren. Bij voorkeur wordt een open infiltratiesysteem, type wadi of infiltratiekom, aangelegd. Open voorzieningen zijn efficiënter, onderhoudsvriendelijker en goedkoper in aanleg.

De nieuwe plannen voldoen aan deze vraag.

Het perceel is grotendeels overstromingsgevoelig volgens de pluviale overstromingsgevaarkaarten van de VMM. Het overstromingspeil bedraagt bij een T100 (HCC 2050) 16,41mTAW.

Er mag geen ruimte voor water verloren gaan. Door het oprichten van constructies en door ophogingen wordt immers overstroombare ruimte ingenomen, waardoor op die plaats geen overstromingswater geborgen kan worden. Dit kan er toe leiden dat het gevaar voor wateroverlast in de omgeving toeneemt. Om de overstromingsproblemen in de omgeving niet te verergeren, moet bij voorkeur het verlies van waterbergingsruimte vermeden worden door het project/plan te realiseren zonder inname van ruimte voor water.

Dit impliceert het optrekken van het gebouw op palen of op een overstroombare kruipruimte, waarbij de onderkant van het gebouw boven het overstromingspeil wordt voorzien zodat eventueel overstromingswater de ruimte onder het gebouw kan benutten. In het geval van een kruipruimte moeten in- en uitstroomopeningen worden voorzien op het laagste huidige maaiveldpeil. De openingen dienen bovengronds te liggen zodat het overstromingswater vrij in en uit kan stromen. Een bruikbare kelder, zoals voorzien in het project, is in dit geval niet mogelijk. In elk geval dient de inname van bergingsruimte voor water zo veel mogelijk beperkt te worden.

In het project zijn momenteel dergelijke maatregelen nog steeds niet voorzien en wordt het perceel deels opgehoogd. Dit is niet aanvaardbaar.

Om deze redenen kunnen we het project voorlopig niet gunstig adviseren.

4. TOETSING EN CONCLUSIE

Ongunstig, aangezien het schadelijk effect niet kan worden voorkomen of beperkt door het opleggen van voorwaarden, waardoor de aanvraag niet verenigbaar is met het watersysteem en art. 1.2.2 van het decreet integraal waterbeleid.

 

Op 22 maart 2023 werd het voorwaardelijk gunstig advies ontvangen van de stadsdienst ‘Openbaar Domein’, als volgt geformuleerd:

Advies riolering

Zonering en aansluiting

Het perceel waarop men wenst te bouwen is gelegen in centraal gebied. Er is een gescheiden rioleringsstelsel aanwezig in het openbaar domein. Volgens onze gegevens is er op het perceel reeds een huisaansluitputje met een rioolaansluiting op het openbare afvalwaterstelsel voorzien. Dit bevindt zich op het perceel langs Kruishei op ongeveer 5m naar rechts gemeten vanaf de verlichtingspaal. Oorspronkelijk was dit een gemengde aansluiting (afvalwater en hemelwater) omdat er vroeger enkel een gemengd stelsel aanwezig was. Met de aanleg van de verkaveling Tongerlosebinnenweg is er een apart RWA-stelsel (regenwaterstelsel) gekomen. Een aansluiting op dit RWA-stelsel met plaatsing van het huisaansluitputje RWA wordt toegestaan maar is niet verplicht. Volgens het funderingsplan zal men een wadi plaatsen zonder een overloop te voorzien wat gunstig is. In dit geval zal er geen aparte RWA-aansluiting gerealiseerd worden. Indien men dit toch wenst, moet men contact opnemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel.

Riolering algemeen

Volgens het rioleringsplaan voorziet men een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op het perceel wat ook verplicht is.

Op het plan staan er bij de afvoerbuizen geen diameters vermeld. We gaan er vanuit dat men de correcte diameters hanteert. 

De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater wordt aangesloten op het huisaansluitputje DWA.

Huishoudelijk afvalwater

Men voorziet een gescheiden stelsel van fecaal water (toilet) en grijs water (douche, lavabo, …) tot buiten de woning wat een gunstig concept is. 

Volgens het funderingsplan wenst men een septische put te plaatsen. Dit is geen verplichting maar wordt wel toegestaan. Op de septische put mag enkel het fecaal water worden aangesloten.

Als men geen septische put zou plaatsen, adviseren we om het gescheiden stelsel van fecaal en grijs water te behouden met een sifonput op de afvoer van het grijs water om geuren van het fecaal water in het grijs water te voorkomen.

Hemelwater

Volgens de pluviale overstromingskaart ligt het perceel in overstromingsgevoelig gebied. Men dient hier mee rekening te houden bij de bouw van de woning (cfr. advies DIW van de Provincie).

De Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is:

  • van toepassing op de woning: men is verplicht een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen
  • is niet van toepassing op het bijgebouw (carport) (horizontaal opp. is kleiner dan 40m²). Men mag de afvoer van het hemelwater ter plaatse laten infiltreren zolang men geen wateroverlast veroorzaakt bij aanpalende percelen. Volgens het funderingsplan sluit men de afvoer aan op het RWA-circuit van de woning wat gunstig is in functie van herbruik.

Hemelwaterput

Volgens plan wil men een hemelwaterput plaatsen van 10.000L wat voldoet aan de verordening. Op de hemelwaterput worden de afvoeren van de woning en het bijgebouw aangesloten. Men zal herbruik voorzien voor 2 toiletten, een wasmachine en een buitenkraan. 

Infiltratievoorziening

Waterdoorlatende verhardingen en niet-waterdoorlatende verhardingen die kunnen afwateren naar groenzone moeten niet mee gerekend worden in de dimensionering van de infiltratievoorziening. 

Men voorziet een wadi als infiltratievoorziening wat zeker is aangewezen is als de gemiddelde grondwaterstand hoog is. Een wadi infiltreert bovendien het meest effectief.  Volgens het inplantingsplan zal de wadi volgende dimensionering hebben: infiltratievolume van 18110L en een infiltratieoppervlakte van 20,69m² wat voldoet aan de verordening.

Advies toegang tot het perceel

Men wenst 2 toegangen op openbaar domein in functie van 2 private opritten:

  • Oprit 1 is gelegen voor de woning
  • Oprit 2 dient voor de bereikbaarheid van het bijgebouw (carport)

De toegangen hebben elk een breedte van 3m. Dit komt neer op een totale toegangsbreedte van 6m, wat kan worden toegestaan. Voor de toegangen zal de berm verhard moeten worden. Deze verharding is een aanpassing van het openbaar domein dat men zelf niet mag uitvoeren. Men moet hiervoor een aanvraag doen.

Voorwaarden

Men moet de aanwezige rioolaansluiting (enkel DWA) gebruiken. 

Men dient te zorgen voor een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op het perceel 

De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.

De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het huisaansluitputje DWA.

Als men een noodoverloop wenst te voorzien vanuit de infiltratievoorziening naar het openbare RWA-stelsel dan moet men contact opnemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel.

Bij de aanleg van de private riolering dient men rekening te houden met de diepte van de aanwezige aansluiting.

Op de niet-verplichte septische put mag enkel het fecaal water worden aangesloten. 

Bij de bouw van de woning moet men rekening houden met het feit dat het perceel gelegen is in overstromingsgevoelig gebied. Men dient de nodige maatregelen te nemen.

De hemelwaterput moet aan volgende voorwaarden voldoen:

* Het volume dient minimum 5000L te zijn.

* De volledige dakoppervlakte van de woning moet hierop worden aangesloten. 

* Men moet een pomp installeren in functie van herbruik. Men moet de aftappunten voorzien die in het dossier worden voorgesteld: 2 toiletten, een wasmachine en een buitenkraan. 

* De overloop van de hemelwaterput moet aangesloten worden op de infiltratievoorziening.

De infiltratievoorziening dient aan volgende voorwaarden te voldoen:

* Men dient rekening te houden met de gemiddelde grondwaterstand. Als de grondwaterstand hoog is, moet men kiezen voor een bovengronds infiltratiesysteem, type wadi.

* Met aansluiting van het dak van de woning én het dak van het bijgebouw (carport) geldt volgende dimensionering.

   > Het minimale volume dient 1530L te bedragen.

   > De minimale infiltratieoppervlakte dient 2,448m² te bedragen.

* Enkel aansluiting van het dak van de woning: 

   > Het minimale volume dient 1043L te bedragen. 

   > De minimale infiltratieoppervlakte dient 1,6688m² te bedragen.

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige. Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.

Het is toegestaan om 2 toegangen te voorzien die tezamen de maximale toegestane toegangsbreedte van 6m niet overschrijden.

Voor de toegangen op openbaar domein zal de berm verhard moeten worden. Deze verharding is een aanpassing van het openbaar domein dat men zelf niet mag uitvoeren. Men moet hiervoor een aanvraag doen. De kosten van de aanpassing zijn ten laste van de aanvrager.

 

  1. Project-MER

Bij het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd reeds vastgesteld dat de milieueffecten niet aanzienlijk zijn. Bijgevolg was de opmaak van een milieueffectenrapport niet vereist.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

Het perceel is volgens het gewestplan Herentals-Mol gelegen binnen woongebied. De aanvraag voldoet aan de voorschriften van het gewestplan.

 

Watertoets

Gelet op het decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003, gecoördineerd op 15 juni 2018, en latere wijzigingen en meer bepaald artikel 1.3.1.1 betreffende de watertoets. 

 

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006, en latere wijzigingen, de als bijlage 1, 3, 4 en 5 opgenomen kaarten én de als bijlage 2 opgenomen lijst van vergunningen, plannen en programma’s. 

 

Gelet op de wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 17.

 

Hoofdstuk III, afdeling I, artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets worden genoemd. Deze watertoets houdt in dat de eventuele schadelijke effecten van het innemen van ruimte ten koste van de watersystemen worden ingeschat. Het betrokken goed is gelegen binnen een overstromingsgevoelige zone. Er dringen zich in het kader van de watertoets maatregelen op inzake overstromingsvrij bouwen of beperkingen inzake de inname van komberging.

 

Gewestelijke verordening hemelwater: 

De aanvraag betreft aanleg/uitbreiding van verharding waarbij de nieuwe oppervlakte >40m² en valt dus onder de gewestelijke verordening hemelwater.

- hemelwaterput: 

    10000 liter met hergebruik voor twee toiletten, een wasmachine en een buitenkraan.

- infiltratievoorziening:

    infiltratiekom met een oppervlakte van 43,80m2

    infiltratieoppervlakte: 14,63m2*1,4142=20,69m2

    infiltratievolume: 18,11m3

De stadsdienst ‘Openbaar Domein’ heeft een advies uitgebracht waarin onder andere de aftoetsing aan de hemelwaterverordening opgenomen is. Dit advies wordt bijgetreden.

Voor de aftoetsing aan de pluviale en fluviale overstromingskaarten wordt er verwezen naar het advies van Provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeleid.

 

Natuurtoets

Het perceel is niet gelegen binnen bosgebied.

Het perceel is niet gelegen binnen natuurgebied.

Het perceel is niet gelegen binnen vogelrichtlijngebied.

Het perceel is niet gelegen binnen habitatrichtlijngebied.

Het perceel is niet gelegen binnen VEN-gebied.

De aanvraag doorstaat de natuurtoets.

 

Erfgoed-/archeologietoets

Niet van toepassing.

 

Mobiliteit

Huidige aanvraag voorziet twee inritten met in totaal een breedte van 6 meter aan de weg. Dit is in overeenstemming met de gemeentelijke verordening. 

De aanvraag heeft geen significante impact op de lokale mobiliteit.

 

Toegankelijkheid

Het gebouw is niet toegankelijk voor publiek waardoor niet voldaan dient te worden aan voorzieningen om de integrale toegankelijkheid te bereiken.

 

Decreet grond- en pandenbeleid

Niet van toepassing.

 

Scheidingsmuren

De aanvraag heeft betrekking op de oprichting, uitbreiding, afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. De aanpalende eigenaars werden per aangetekend schrijven op de hoogte gesteld.

Milieuaspecten

Globaal kan gesteld worden dat de risico’s voor de externen veiligheid, de hinder, de effecten op het leefmilieu, op de wateren, op de natuur op de mens buiten de inrichting veroorzaakt door de gevraagde exploitatie bij naleving van de opgelegde exploitatievoorwaarden tot een aanvaardbaar niveau kunnen beperkt worden.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreft een ééngezinswoning die opgericht wordt in een straat met meerdere ééngezinswoningen. Het gebouw is inpasbaar. 

 

Mobiliteitsimpact

Voor een ééngezinswoning is de impact van de mobiliteit beperkt. 

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Het perceel is gelegen op de hoek van de Tongerlosebinnenweg en Kruishei. De omgeving wordt gekenmerkt door bebouwing in verschillende stijlen en bouwordes met voornamelijk residentiële functies. Het aangrenzende perceel te Kruishei is onbebouwd. Het aangrenzende perceel in de Tongerlosebinnenweg is bebouwd met een halfopen eengezinswoning. Het perceel is 5a78 groot.

Huidige aanvraag beoogt het bouwen van een eengezinswoning met bijgebouw. De woning wordt ingeplant op minimaal 6 meter van de rooilijn van de Kruishei evenals op 6 meter van de rooilijn van de Tongerlosebinnenweg. De afstand tot de andere perceelsgrenzen bedraagt minimaal 3 meter. De woning heeft ten opzichte van de Kruishei een bouwbreedte van 12 meter en een bouwdiepte van 8,62 meter. De woning telt twee bouwlagen en wordt afgewerkt met een plat dak waarvan de hoogte 6,5 meter bedraagt. De woning wordt aan de rechterkant voorzien van een geschakeld volume met een plat dak van 3,5 meter hoogte. De woning zal op het gelijkvloers beschikken over een eetkamer, een zithoek, een leefkeuken, een overdekt terras, een berging, een inkomhal met toilet een trap naar de kelder en een trap naar de bovenverdieping. Op verdieping beschikt de woning over slaapkamer, een hobbykamer, een thuiskantoor, een toilet, een badkamer en een overloop met trap. De woning wordt zo goed als volledig onderkelderd.

Rechtsachteraan het perceel, gezien vanaf de Kruishei, wordt een bijgebouw ingeplant tegen de rechtse en achterste perceelsgrens. Het bijgebouw heeft een bouwbreedte van 3,51 meter en een bouwdiepte van 5,71 meter. Het wordt afgewerkt met een plat dak waarvan de hoogte 3 meter bedraagt. 

Verder omvat de aanvraag nog het aanleggen van verharding. De opritten, toegangspaden en terras zullen uitgevoerd worden in waterdoorlatend materiaal en hebben een totale oppervlakte van 101,28m2. Er worden twee opritten voorzien, één die toegang geeft tot de carport en één ter hoogte van de voorgevel van de woning. Hiermee wordt een extra autostaanplaats gecreëerd voor een tweede auto.

Het overige onbebouwde deel van het perceel wordt aangelegd als tuin.

Het terrein wordt licht opgehoogd om aan te sluiten aan de achterliggende kavels die reeds bebouwd zijn en hoger zijn gelegen. Het maaiveld wordt niet hoger gebracht dan het trottoirniveau. Uitgezonderd direct rond de woning, hier wordt het terrein naar niveau -12cm gebracht om een vlotte toegang tot de woning te garanderen.

Er wordt een regenwaterput van 10.000 liter voorzien met een pompinstallatie voor hergebruik van regenwater voor twee toiletten, een wasmachine en een buitenkraan. De overloop wordt aangesloten op een infiltratievoorziening.

Er wordt een wadi worden voorzien in de zijtuinstrook aangrenzend met de Tongerlosebinnenweg met een buffercapaciteit van 18,11m3 en een infiltratieoppervlakte van 20,69m2.

De schaal en de bouwdichtheid zijn van een aanvaardbaar niveau. 

Met betrekking tot het ruimtegebruik wordt verwezen naar het advies van Provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeleid: huidige aanvraag heeft een negatieve impact op de waterhuishouding van de onmiddellijke omgeving en het risico op wateroverlast is reëel. 


Visueel-vormelijke elementen

De woning wordt voorzien in een strakke, hedendaagse bouwstijl. Er wordt gebruik gemaakt van duurzame, esthetische materialen; gevels in lichtkleurige crepi met een donkerkleurige keramische plint, buitenschrijnwerk en dakranden in donker aluminium. De carport wordt volledig uitgevoerd in donkerkleurige aluminium gevelbeplating.

Er wordt gebruik gemaakt van duurzame, kwaliteitsvolle materialen.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Niet van toepassing.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag NIET in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening. Volgens het advies van Provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeleid heeft huidige aanvraag immers een negatieve impact op de waterhuishouding van de onmiddellijke omgeving en is het risico op wateroverlast reëel.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 5 november 2022 tot en met 4 december 2022. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Provincie Antwerpen, afgeleverd op 16 maart 2023 is ongunstig.

Het advies wordt gevolgd.

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een ongunstig advies  aangezien volgens het advies van Provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeleid de aanvraag niet verenigbaar is met het watersysteem en art. 1.2.2 van het decreet integraal waterbeleid.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren omwille van volgende reden:

  • De aanvraag is volgens het advies van Provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeleid niet verenigbaar met het watersysteem en art. 1.2.2 van het decreet integraal waterbeleid.