Terug College van Burgemeester en Schepenen

di 12/11/2024 - 13:00 1.14

Hoogdringende punten toe te laten tot de zitting

  • Advies aan Deputatie ivm Omgevingsvergunning

    De ontwikkelaar voorziet een KWO waardoor een milieuvergunning klasse 1 nodig is. De Deputatie moet dit dossier daarom beoordelen en vraagt advies aan Stad Geel.

  • Administratie Rechtzetting van een Omgevingsvergunning

  • Cambio deelwagens zijn een flexibel en duurzaam alternatief voor het traditionele autobezit, waarmee gebruikers toegang hebben tot een auto zonder er zelf een te hoeven bezitten. Het systeem biedt de mogelijkheid om een wagen te reserveren en te gebruiken voor korte of lange ritten, waarna de wagen weer teruggebracht wordt naar een vaste parkeerplaats. Dit concept, bekend als autodelen, is bedoeld om mobiliteit te vergemakkelijken terwijl het aantal auto's op de weg en de bijbehorende kosten en milieueffecten worden verminderd. De uitbreiding van de Cambio-deelwagens richt zich op verschillende locaties in de stad, zowel op korte als op langere termijn.

    In het kader van de verdere uitrol van het deelwagenproject Cambio binnen Geel, worden de volgende locaties voorgesteld voor de realisatie van 3 tot 4 extra deelwagens. Hoewel het budget toereikend is voor de aanschaf van vijf wagens, wordt in dit voorstel gefocust op de strategische spreiding van 3 tot 4 wagens op verschillende locaties die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Op langere termijn kan, na overleg en in overeenkomst met de betrokken partijen van volgende voorgestelde locaties, een verdere uitbreiding gerealiseerd worden, gezien er een budget op overschot is om in totaal 5 deelwagens te realiseren. Het college wordt verzocht een keuze te maken tussen de voorgestelde locaties.

    Korte termijn:

    - De eerste voorgestelde locatie bevindt zich aan het station in Geel, langs de spoorweg in de Heistraat (eigendom van de NMBS). Hier kan een conventionele of een elektrische deelwagen worden geplaatst, en de laadpaal is reeds gerealiseerd, wat deze locatie direct gebruiksklaar maakt.

    - Daarnaast wordt een locatie in Geel-centrum voorgesteld, in de omgeving van de Markt en Havermarkt, ter hoogte van centrumparking Lebon (eigendom van de stad Geel). Hier zou een conventionele deelwagen kunnen worden geplaatst. Deze centrale ligging biedt hoge zichtbaarheid en toegankelijkheid voor een breed publiek van zowel bewoners als bezoekers van het stadscentrum.

    - In Zammel zijn er twee mogelijke locaties voorgesteld voor een conventionele deelwagen, waarvoor het college een keuze dient te maken. De eerste locatie is de parking bij de kerk in Zammel, eigendom van de stad Geel. Dit biedt een centrale locatie voor de inwoners van Zammel. De tweede mogelijkheid is een locatie ter hoogte van Westerloseweg 18. Beide locaties zijn goed bereikbaar voor de lokale bevolking.

    - Een locatie kan worden gerealiseerd ter hoogte van de parkeerterreinen van Square One aan de Kleinhoefstraat 11. Hier is een gratis standplaats beschikbaar en de eigenaar voorziet een laadpaal voor de elektrische deelwagen. De stroomvoorziening zal bovendien de eerste jaren kosteloos door Square One worden verzorgd.

    - Tenslotte wordt ook de locatie in Holven, aan de Dr. Van de Perrestraat op de langsparkeerplaats tussen nummers 168 en 176 (openbaar domein) voorgesteld. Hier zou een conventionele deelwagen geplaatst kunnen worden. De toegankelijkheid in een woonwijk als Holven maakt deze locatie geschikt om de mobiliteitsopties voor de inwoners van Holven uit te breiden.

    Middellange tot lange termijn:

    - De parking van Delhaize, gelegen in het centrumgebied van Sint-Dimpna en eigendom van Delhaize. Na overleg en akkoord met Delhaize kan toestemming verkregen worden om hier een conventionele en/of elektrische deelwagen te plaatsen.

    - De tweede locatie ligt op de parkeerplaatsen van het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum (OPZ) aan de Pas 228, eveneens in de buurt van Sint-Dimpna en eigendom van OPZ. Na overleg en akkoord met OPZ kan deze locatie beschikbaar worden gesteld voor een conventionele deelwagen, op voorwaarde dat OPZ financieel bijdraagt aan de plaatsingskosten. Deze locatie biedt een ideale mogelijkheid voor het aanbieden van een deelwagen die niet alleen toegankelijk is voor bezoekers en medewerkers van OPZ, maar ook voor de omliggende gemeenschap. Door hun bijdrage aan de kosten toont OPZ bovendien betrokkenheid bij het project, wat de haalbaarheid van deze locatie verder versterkt.


Te bespreken punten (A-punten)

Vrije Tijd

Bibliotheek

Personeel & Organisatie

Organisatieontwikkeling

grondgebiedszaken

ondernemen

vergunningen

Patrimonium

openbaar domein

  • Cambio deelwagens zijn een flexibel en duurzaam alternatief voor het traditionele autobezit, waarmee gebruikers toegang hebben tot een auto zonder er zelf een te hoeven bezitten. Het systeem biedt de mogelijkheid om een wagen te reserveren en te gebruiken voor korte of lange ritten, waarna de wagen weer teruggebracht wordt naar een vaste parkeerplaats. Dit concept, bekend als autodelen, is bedoeld om mobiliteit te vergemakkelijken terwijl het aantal auto's op de weg en de bijbehorende kosten en milieueffecten worden verminderd. De uitbreiding van de Cambio-deelwagens richt zich op verschillende locaties in de stad, zowel op korte als op langere termijn.

    In het kader van de verdere uitrol van het deelwagenproject Cambio binnen Geel, worden de volgende locaties voorgesteld voor de realisatie van 3 tot 4 extra deelwagens. Hoewel het budget toereikend is voor de aanschaf van vijf wagens, wordt in dit voorstel gefocust op de strategische spreiding van 3 tot 4 wagens op verschillende locaties die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Op langere termijn kan, na overleg en in overeenkomst met de betrokken partijen van volgende voorgestelde locaties, een verdere uitbreiding gerealiseerd worden, gezien er een budget op overschot is om in totaal 5 deelwagens te realiseren. Het college wordt verzocht een keuze te maken tussen de voorgestelde locaties.

    Korte termijn:

    - De eerste voorgestelde locatie bevindt zich aan het station in Geel, langs de spoorweg in de Heistraat (eigendom van de NMBS). Hier kan een conventionele of een elektrische deelwagen worden geplaatst, en de laadpaal is reeds gerealiseerd, wat deze locatie direct gebruiksklaar maakt.

    - Daarnaast wordt een locatie in Geel-centrum voorgesteld, in de omgeving van de Markt en Havermarkt, ter hoogte van centrumparking Lebon (eigendom van de stad Geel). Hier zou een conventionele deelwagen kunnen worden geplaatst. Deze centrale ligging biedt hoge zichtbaarheid en toegankelijkheid voor een breed publiek van zowel bewoners als bezoekers van het stadscentrum.

    - In Zammel zijn er twee mogelijke locaties voorgesteld voor een conventionele deelwagen, waarvoor het college een keuze dient te maken. De eerste locatie is de parking bij de kerk in Zammel, eigendom van de stad Geel. Dit biedt een centrale locatie voor de inwoners van Zammel. De tweede mogelijkheid is een locatie ter hoogte van Westerloseweg 18. Beide locaties zijn goed bereikbaar voor de lokale bevolking.

    - Een locatie kan worden gerealiseerd ter hoogte van de parkeerterreinen van Square One aan de Kleinhoefstraat 11. Hier is een gratis standplaats beschikbaar en de eigenaar voorziet een laadpaal voor de elektrische deelwagen. De stroomvoorziening zal bovendien de eerste jaren kosteloos door Square One worden verzorgd.

    - Tenslotte wordt ook de locatie in Holven, aan de Dr. Van de Perrestraat op de langsparkeerplaats tussen nummers 168 en 176 (openbaar domein) voorgesteld. Hier zou een conventionele deelwagen geplaatst kunnen worden. De toegankelijkheid in een woonwijk als Holven maakt deze locatie geschikt om de mobiliteitsopties voor de inwoners van Holven uit te breiden.

    Middellange tot lange termijn:

    - De parking van Delhaize, gelegen in het centrumgebied van Sint-Dimpna en eigendom van Delhaize. Na overleg en akkoord met Delhaize kan toestemming verkregen worden om hier een conventionele en/of elektrische deelwagen te plaatsen.

    - De tweede locatie ligt op de parkeerplaatsen van het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum (OPZ) aan de Pas 228, eveneens in de buurt van Sint-Dimpna en eigendom van OPZ. Na overleg en akkoord met OPZ kan deze locatie beschikbaar worden gesteld voor een conventionele deelwagen, op voorwaarde dat OPZ financieel bijdraagt aan de plaatsingskosten. Deze locatie biedt een ideale mogelijkheid voor het aanbieden van een deelwagen die niet alleen toegankelijk is voor bezoekers en medewerkers van OPZ, maar ook voor de omliggende gemeenschap. Door hun bijdrage aan de kosten toont OPZ bovendien betrokkenheid bij het project, wat de haalbaarheid van deze locatie verder versterkt.


Financiën

Financiën

Algemeen Bestuur

Gemeenschapswachten

Algemeen Bestuur stad

Gewone punten (B-punten)

Burger & Welzijn

Burgerzaken

grondgebiedszaken

vergunningen

openbaar domein

Algemeen Bestuur

Onderwijs


Publicaties

Besluitenlijst