Terug
Gepubliceerd op 13/11/2024

2024_CBS_02925 - Deelwagens - Uitbreiding aanbod Cambio op korte termijn en de (middel)lange termijnvisie - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
di 12/11/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02925 - Deelwagens - Uitbreiding aanbod Cambio op korte termijn en de (middel)lange termijnvisie - Goedkeuren 2024_CBS_02925 - Deelwagens - Uitbreiding aanbod Cambio op korte termijn en de (middel)lange termijnvisie - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

In de zitting van 24 januari 2022 gunde het College van Burgemeester en Schepenen de raamovereenkomst voor de uitrol van een autodeelsysteem in Geel aan OPTIMOBIL Vlaanderen VN, Koningin Maria Hendrikaplein 65B, 9000 Gent, algemeen bekend onder de naam ‘Cambio’.

Op basis van dit raamcontract werden ondertussen op 6 locaties in Geel 7 deelwagens geplaatst. Een evaluatie van het gebruik van de Cambiowagens werd toegelicht op het beleidsoverleg van 7/6/2024 (kennisname college 7/6). De evaluatie wijst uit dat het gebruik, hoewel recent, zeer succesvol is. In opstartfase gaat Cambio uit van een realistische verwachting van een afgelegde afstand van 10.000 km/jaar à 15.000 km/jaar. Via het cash back systeem is een wagen ‘break even’ vanaf 20.000 km/jaar à 24.000 km/jaar. In Geel blijken de Cambiowagens gemiddeld 17.410 km/jaar af te leggen (april 2023-maart 2024). En 4 van de 7 Cambiowagens zullen break even zijn dit jaar (extrapolatie van de ‘bakkersdeelwagen’ die nog maar sinds november vorig jaar in gebruik is). Voor 3 wagens is dit (nog) niet het geval: de 3 elektrische wagens leggen 10.000 km/jaar à 11.000 km/jaar af. Cambio geeft aan dat ook dit nog in de lijn van de verwachting ligt: voor het gebruik van een elektrische deelwagen blijkt er globaal nog een extra drempel te zijn.

In het meerjarenplan werd n.a.v. het raamcontract een budget ingeschreven voor de plaatsing van 12 deelwagens, met gefaseerde geplaatsing. Rekening houdend met de evaluatie wordt voorgesteld om 5 extra wagens bij te plaatsen. Bovendien heeft de Dienst Mobiliteit van OPZ ook vraag gehad voor de plaatsing van een deelwagen op haar domein (die mede publiek gebruikt kan worden), en worden vragen van burgers opgevangen voor de plaatsing van deelwagens in deeldorpen.

De Dienst Mobiliteit werkte een voorstel uit voor de toekomstige uitbreiding van de deelwagens in Geel. De evaluatie van het gebruik van de bestaande wagens en het voorstel tot uitbreiding werd voor advies voorgelegd aan:

  • De Adviesraad Gemeentelijke Mobiliteit (AGM) van 23/4/2024
  • Het Beleidsoverleg van 7/6/2024 (kennisname door het College van Burgmeester en Schepenen)
  • Cambio op 26/8/2024
  • Bilateraal werd (informeel) afgestemd met de Dienst Ondernemen en Team Grijs

M.b.t. de specifieke vraag van OPZ zijn er al verkennende gesprekken geweest met OPZ op 10/6/2024 en met OPZ en Cambio op 26/8/2024.

In het kader van de verdere uitrol van het deelwagenproject Cambio binnen Geel, worden de volgende locaties voorgesteld voor de realisatie van 3 tot 4 extra deelwagens. Hoewel het budget toereikend is voor de aanschaf van vijf wagens, wordt in dit voorstel gefocust op de strategische spreiding van 3 tot 4 wagens op verschillende locaties die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Op langere termijn kan, na overleg en in overeenkomst met de betrokken partijen van volgende voorgestelde locaties, een verdere uitbreiding gerealiseerd worden, gezien er een budget op overschot is om in totaal 5 deelwagens te realiseren. Het college wordt verzocht een keuze te maken tussen de voorgestelde locaties.

Korte termijn:

- De eerste voorgestelde locatie bevindt zich aan het station in Geel, langs de spoorweg in de Heistraat (eigendom van de NMBS). Hier kan een conventionele of een elektrische deelwagen worden geplaatst, en de laadpaal is reeds gerealiseerd, wat deze locatie direct gebruiksklaar maakt.

- Daarnaast wordt een locatie in Geel-centrum voorgesteld, in de omgeving van de Markt en Havermarkt, ter hoogte van centrumparking Lebon (eigendom van de stad Geel). Hier zou een conventionele deelwagen kunnen worden geplaatst. Deze centrale ligging biedt hoge zichtbaarheid en toegankelijkheid voor een breed publiek van zowel bewoners als bezoekers van het stadscentrum.

- In Zammel zijn er twee mogelijke locaties voorgesteld voor een conventionele deelwagen, waarvoor het college een keuze dient te maken. De eerste locatie is de parking bij de kerk in Zammel, eigendom van de stad Geel. Dit biedt een centrale locatie voor de inwoners van Zammel. De tweede mogelijkheid is een locatie ter hoogte van Westerloseweg 18. Beide locaties zijn goed bereikbaar voor de lokale bevolking.

- Een locatie kan worden gerealiseerd ter hoogte van de parkeerterreinen van Square One aan de Kleinhoefstraat 11. Hier is een gratis standplaats beschikbaar en de eigenaar voorziet een laadpaal voor de elektrische deelwagen. De stroomvoorziening zal bovendien de eerste jaren kosteloos door Square One worden verzorgd.

- Tenslotte wordt ook de locatie in Holven, aan de Dr. Van de Perrestraat op de langsparkeerplaats tussen nummers 168 en 176 (openbaar domein) voorgesteld. Hier zou een conventionele deelwagen geplaatst kunnen worden. De toegankelijkheid in een woonwijk als Holven maakt deze locatie geschikt om de mobiliteitsopties voor de inwoners van Holven uit te breiden.

Middellange tot lange termijn:

- De parking van Delhaize, gelegen in het centrumgebied van Sint-Dimpna en eigendom van Delhaize. Na overleg en akkoord met Delhaize kan toestemming verkregen worden om hier een conventionele en/of elektrische deelwagen te plaatsen.

- De tweede locatie ligt op de parkeerplaatsen van het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum (OPZ) aan de Pas 228, eveneens in de buurt van Sint-Dimpna en eigendom van OPZ. Na overleg en akkoord met OPZ kan deze locatie beschikbaar worden gesteld voor een conventionele deelwagen, op voorwaarde dat OPZ financieel bijdraagt aan de plaatsingskosten. Deze locatie biedt een ideale mogelijkheid voor het aanbieden van een deelwagen die niet alleen toegankelijk is voor bezoekers en medewerkers van OPZ, maar ook voor de omliggende gemeenschap. Door hun bijdrage aan de kosten toont OPZ bovendien betrokkenheid bij het project, wat de haalbaarheid van deze locatie verder versterkt.

Tegelijk zal de dienst mobiliteit een strategie uitzetten voor:

  • De verdere verdichting van ‘het deelwagennet’ in Geel op lange termijn (o.a. naar de deeldorpen)
  • de vervanging van de huidige conventionele wagens door elektrisch wagens, o.a. afgestemd op het recent goedgekeurde laadpalenplan
  • het plaatsen van deelwagens bij projectontwikkelingen, waarbij deze deelwagens ook publiek gebruikt kunnen worden. Uit een bevraging bij de Dienst Vergunningen blijkt dat in (minstens) volgende projecten een deelwagenparkeerplaats en/of deelwagen werden opgelegd:
    1. Westerloseweg 18 (202000521) – 1 parkeerplaats voor een (elektrische) deelwagen
    2. Kleinhoefstraat 11 (201800027 Square One) – deelfietsstation en één elektrische autodeelplaats + gratis stroom
    3. Pas 93 e.v. (202400122) – 1 deelwagen voor bewoners in kelder en 2 publieke deelwagens bovengronds
    4. Stelenseweg 17 (202200331) – 2 parkeerplaatsen voor deelwagen (vergunning A. Verelst vervallen)

Argumentatie

Strategie

Er wordt bewust voor gekozen om op korte termijn voornamelijk conventionele deelwagens te plaatsen, omwille van volgende redenen:

  • Cambio geeft aan dat conventionele deelwagens na bestelling op zeer korte termijn kunnen geleverd worden, terwijl voor elektrische wagens een leveringstermijn van (minstens) 3 maanden geldt.
  • Voor een elektrische deelwagen moet een laadpaal voorzien worden (zie ook volgende punt). Het voorzien van de nodige laadinfrastructuur vraagt (momenteel) echter nog heel wat tijd. Uit ervaring van de Dienst Mobiliteit blijkt dat je een half à 1 jaar moet rekenen tussen de aanvraag van een laadpaal en het moment dat de laadpaal in werking is.
  • Er wordt voorgesteld om geen bestaande laadpaal te gebruiken voor een nieuwe elektrische cambio, tenzij op de betreffende plek al meerdere laadpalen aanwezig zijn (wat niet het geval is op de voorgestelde locaties). Een laadpaal is voorzien van 2 laadpunten. Indien op een bepaalde plek al 1 laadpaal aanwezig is, en die laadpaal zal mede gebruikt worden door een elektrische Cambio-wagen, dan wil dit zeggen dat de publieke laadcapaciteit halveert op die plek. Vermits de uitrol van laadpalen nog volop bezig is, is het aangewezen om voor een elektrische wagen een nieuw laadpaal te plaatsen, zodat de plaatselijke publieke laadcapaciteit gevrijwaard blijft. Wanneer voor een elektrische deelwagen op dergelijke locaties een tweede laadpaal voorzien wordt, dan betekent dit dat op die plek de publieke laadcapaciteit ook toeneemt, vermits 2 laadpunten aan 1 paal voorzien zijn.

Locaties op korte termijn

  •  (1) Station Geel: langsparkeerplaats in de Heistraat, langs de spoorweg (eigendom NMBS)

- Locatie vlakbij de voetgangerstunnel

- De locatie is eigendom van NMBS, maar Cambio heeft aangegeven een samenwerking met NMBS te hebben (Cambio is in Vlaanderen een samenwerking tussen Mpact (vroeger Taxistop), VTB-VAB, de NMBS-holding en De Lijn).

- In het voorstel van de Dienst Mobiliteit werd initieel een extra deelwagen voorzien op het Stationsplein, naast de 2 bestaande deelwagens. De haalbaarheid hiervan werd betwijfelt op het beleidsoverleg en door dienst Ondernemen, omwille van inname van een reguliere parkeerplaats op die plek, rekening houdend met de recente herinrichting waarbij nog ruimte gezocht wordt voor plaatsing van een fietsenstalling. Cambio gaf aan dat een 3de deelwagen aan het station, aan ‘de andere kant van de spoorweg’ ook geen slecht idee is. Enerzijds stappen treingebruikers ook langs de zijde van de Heistraat in en uit, anderzijds staat deze wagen dan ook dichter bij de kern van Holven. Wanneer de voorziene deelwagen in de Dr. Van de Perrestraat in Holven (zie verder) niet beschikbaar is, dan vormt de wagen in de Heistraat een alternatief in de nabijheid (‘je moet het spoor niet over’).

- De te voorziene conventionele deelwagen kan op termijn vervangen worden door een elektrische deelwagen, na plaatsing van een laadpaal (opm.: er is momenteel 1 laadpaal aanwezig voor de langsparkings in de Heistraat).

- Bij de globale herinrichting van de stationsomgeving wordt de optimale plaatsing voor de deelwagens aan het station meegenomen.

  • (2) Geel centrum - omgeving Markt-Havermarkt: centrumparking Lebon (eigendom stad Geel)

- In de zone rond Havermarkt-Markt is het, omwille van de wekelijkse markt op dinsdag en zaterdag, niet evident om een ‘permanent’ bereikbare standplaats voor een deelwagen te vinden.

- Parking Ecodroom kwam als optie naar boven, maar Cambio geeft aan hier geen voorstander van te zijn, omwille van beperkte zichtbaarheid en eventuele problemen die kunnen zich stellen om ondergronds een geoede mobiele verbinding te verkrijgen bij gebruik van de app om de wagen te openen/te sluiten.

- Na afweging bleek centrum parking Lebon op korte termijn de beste optie te zijn.

- De te voorziene conventionele deelwagen kan op termijn vervangen worden door een elektrische deelwagen, na plaatsing van een laadpaal (opm.: er is momenteel 1 laadpaal aanwezig op parking Lebon).

  • (3) Holven – langsparkeerplaats in de Dr. Van de Perrestraat grenzend aan het onbebouwd perceel tussen nrs. 168 en 176 (openbaar domein - gemeenteweg)

- In het voorstel van de dienst Mobiliteit werden 3 locaties voorgesteld. De voorkeur van de Dienst Mobiliteit ging naar de parking aan de kerk van Holven. Op het beleidsoverleg werd de haalbaarheid hiervan op korte termijn betwijfelt omwille van de eigendomsstructuur (eigendom Kerkfabriek Holven), en eerdere ervaringen hiermee. De locatie aan de Eandissite werd eveneens voorgesteld, met als nadeel dat deze verder van de kern van Holven ligt. Ook Cambio was hier om die reden geen voorstander van.

- Voor Cambio was een locatie nabij het centrum van Holven essentieel omdat daar het zwaartepunt van de gebruikers zit, maar ook omdat deze locatie dichter bij de locatie aan het station ligt, en beide locaties voor deelwagens zo een evident alternatief voor elkaar vormen.

- Er wordt voorgesteld om de deelwagen te plaatsen ter hoogte van het onbebouwd perceel tussen nrs. 168 en 176. Dit is centraal in Holven, nabij de centrumstraat Kapelstraat.

- Dienst Mobiliteit gaat tegelijk gesprekken aan met de Kerkfabriek van Holven om op termijn een elektrische deelwagen op de parking aan de kerk te plaatsen, als aanvulling op of ter vervanging op de te voorziene conventionele deelwagen in de Dr. Van de Perrestraat (afhankelijk van het gebruik).

  • (4) Zammel: parking kerk (eigendom stad Geel)

- Zammel wordt voorgesteld als eerste deeldorp in het ‘buitengebied’ om een deelwagen te plaatsen. Op aangeven Cambio had dit deeldorp de voorkeur omwille van een reeds aanwezige deelwagen van Cambio op het grondgebied van Westerlo, ter hoogte van het voetbalstadion. Deze Cambiowagen vormt een alternatief in de nabijheid van de te voorziene deelwagen voor Zammel indien nodig.

- De te voorziene conventionele deelwagen zal op termijn vervangen worden door een elektrische deelwagen, na plaatsing van een laadpaal. Er is momenteel nog geen laadpaal aanwezig, maar wel aangeduid als strategische locatie op het laadpalenplan.

  • (5) Westerloseweg 18 - Radiologiepraktijk 

- De Westerloseweg 18 in Zammel is eveneens een goede locatie voor een deelwagen, omdat het centraal ligt in een woongebied en omdat de deelwagen kan gestald worden op de publieke parking van de radiologiepraktijk. De locatie biedt gemakkelijke toegang tot de belangrijkste gewestweg en is goed zichtbaar, wat het gebruik door de lokale bevolking kan stimuleren. Voor de inwoners van Zammel biedt deze locatie een handig alternatief voor eigen vervoer, waardoor het eenvoudiger wordt om zich te verplaatsen zonder afhankelijk te zijn van een privévoertuig. Bovendien kan de zichtbaarheid van de deelwagen bij de radiologiepraktijk bijdragen aan een bredere bekendheid van het deelwagensysteem in Zammel en omstreken.

  • (6) Kleinhoefstraat 11 - Square One

- De locatie aan de Kleinhoefstraat 11 in Geel is ideaal voor een deelwagen vanwege de strategische ligging bij Square One, een bedrijvencentrum met veel bezoekers en werknemers. Deze omgeving trekt dagelijks veel mensen aan, wat de zichtbaarheid en het gebruik van de deelwagen bevordert. Daarnaast biedt de eigenaar hier een gratis standplaats aan en voorziet in de eerste jaren ook de stroomvoorziening, wat de operationele kosten voor de stad vermindert en een duurzame mobiliteitsoplossing ondersteunt. De aanwezigheid van een laadpaal maakt deze locatie bovendien uitermate geschikt voor een elektrische deelwagen, wat bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de stad en voorziet in een milieuvriendelijk vervoeralternatief voor de werknemers en bezoekers van het bedrijvencentrum.

De locatie aan de Kleinhoefstraat 11 in Geel, nabij de campussen van Thomas More en KU Leuven, is bijzonder interessant voor een deelwagen omdat deze campussen dagelijks een groot aantal studenten en medewerkers aantrekken die mogelijk geen eigen auto hebben en geïnteresseerd zijn in flexibele mobiliteitsopties. Studenten en personeel van deze onderwijsinstellingen hebben vaak wisselende mobiliteitsbehoeften, bijvoorbeeld voor uitstapjes, stageplaatsen, werk- of studiegerelateerde afspraken, en doen daarbij vaak beroep op deelmobiliteit om hun verplaatsingen te vergemakkelijken.

Locaties op middellange termijn (na verder onderzoek)

  • (7) Geel centrum - omgeving St. Dimpna: parking Delhaize, na overleg met en akkoord van Delhaize (eigendom Delhaize)

- De Dienst Mobiliteit gaat in gesprek om op middellange termijn een bij voorkeur elektrische deelwagen te plaatsen op de parking van de Delhaize. De parking van de Delhaize is eveneens aangeduid als strategische locatie op het laadpalenplan.

  • (8) parking OPZ (Pas 228), na overleg met en akkoord van OPZ, en mits OPZ bijdraagt in de kosten voor de plaatsing van de wagen (eigendom OPZ)

- De Dienst Mobiliteit gaat verder in gesprek met OPZ. Op de parking van OPZ is als een laadpaal aanwezig.


In de volgende overige grotere private projecten zijn wellicht al deelwagens opgelegd/ te voorzien als last/voorwaarde in de vergunning:

- Pas 270 - rond punt (Heylen) - nog te vergunnen

- F. Geerinckxstraat (Leefgoed) 

- E. Biddelostraat (Leefgoed) 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht om over te gaan tot de plaatsing van maximaal 4 conventionele en/of elektrische deelwagens . 

Het college van burgemeester en schepenen kiest uit voorgestelde korte-termijnlocaties volgende locaties in :

- de Heistraat - bij de reeds geplaatste laadpaal - een elektrische cambio;

- de Lebonstraat - op de stedelijke parking - een conventionele wagen;

- de Westerloseweg 16/18 in Zammel - op de in sok overeengekomen parkeerplaats van NV Meha - een conventionele wagen

- de Amandus De Vosstraat - voorlopig op de gemeenteweg thv huisnummer 2 - een conventionele wagen.  

Artikel 2

Aan de Dienst Openbaar domein/Team Mobiliteit wordt opdracht gegeven om het gesprek met Delhaize en Thomas More aan te gaan, en de gesprekken met OPZ verder te zetten m.b.t. het voorzien van deelwagens op middellange termijn, waarbij OPZ (Stelenseweg) en Thomas More (Kleinhoefstraat) de eigen wagen financiert.


Ook met Kerkfabriek van Holven kunnen evt. gesprekken aangegaan worden m.b.t. het plaatsen van een deelwagen op de parking aan de kerk van Holven. (Hier werden blijkbaar reeds kabels getrokken op vraag van iemand namens de stad, zonder overeenkomst met kerkfabriek en/ of Dekanaat Zuiderkempen - beiden daar grondeigenaar).

Artikel 3

Aan de Dienst Openbaar Domein wordt eveneens gevraagd om een strategie uit te werken voor:

  • de verdere verdichting van ‘het deelwagennet’ in Geel op lange termijn (o.a. naar de deeldorpen)
  • de  vervanging van de huidige conventionele wagens door elektrisch wagens, o.a. afgestemd op het recent goedgekeurde laadpalenplan
  • het in eigen regie houden van het contract van de deelwagens, danwel in te stappen in het raamcontract van IOK.