Terug
Gepubliceerd op 25/03/2025

2025_CBS_00985 - City of Things incentiveringsplatform - Sluiting overeenkomst voor het verder uitwerken van de use case "Koop Lokaal", de integratie met Vintia en de integratie met Bpact - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/03/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Luc Van Laer; Kris Vangeel; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams; Anne-Laure Maes

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_00985 - City of Things incentiveringsplatform - Sluiting overeenkomst voor het verder uitwerken van de use case "Koop Lokaal", de integratie met Vintia en de integratie met Bpact - Beslissen: Goedkeuren 2025_CBS_00985 - City of Things incentiveringsplatform - Sluiting overeenkomst voor het verder uitwerken van de use case "Koop Lokaal", de integratie met Vintia en de integratie met Bpact - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Cipal dv heeft als aankoopcentrale een overheidsopdracht geplaatst via een openbare procedure getiteld “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20). Het betreft een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2 6° a en 7° b en 47 van de wet van 17 juni 2016;

De gemeente die een beroep doet op een aankoopcentrale is krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren;

Bij beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 23/12/2020 werd voornoemde opdracht gegund aan de maatschap Smartville, met maatschappelijke zetel te Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth.

Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale en het college/vast bureau bevoegd is om de opdracht te sluiten. 

De gemeenteraad nam op 1 maart 2021 een beslissing voor toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20).

Stad Geel deed beroep op deze raamovereenkomst met maatschap Smartville voor de uitvoering van het project Bike2School en wenst het binnen voorgenoemd project uitgebouwde platform nu verder uit te breiden met nieuwe use cases in het kader van het project 'Regionaal plugable incentiveringsplatform' dat werd goedgekeurd onder de oproep City of Things 2021. Stad Geel deed in een eerste fase beroep op de raamovereenkomst met maatschap Smartville voor de afname van werkpakket 1: het onderzoeken en documenteren van de mogelijkheden van een regionaal, plugable incentiveringsplatform. In een volgende fase werd ook een werkpakket 2 afgenomen, bestaande uit 3 deelopdrachten: de functionele en technische analyse van de te ontwikkelen digitale portefeuille ('wallet') (WP 2.1), de grafische vormgeving van de te ontwikkelen digitale portefeuille (WP 2.2) en de bijbehorende overheadkosten (WP 2.3). In een derde fase werd werkpakket 3 afgenomen bestaande uit 3 deelopdrachten: grondige functionele en technische analyse van de digitale portefeuille (WP 3.1), het toegankelijk maken van de digitale portefeuille via de OPEN API (WP 3.2) en overheadkosten voor projectmanagement, administratie en overlegmomenten met de stuurgroep/VLOCA/OSLO/gebruikersgroep van dit project (WP 3.3). In een vierde fase werd werkpakket 4 afgenomen bestaande uit 2 deelopdrachten: een marktonderzoek rond "Het Kleine Helpen" (WP4.1) en de functionele en technische analyse van een "Het Kleine Helpen" applicatie die naadloos integreert met de digitale portefeuille (WP4.2). Uit de inzichten van het onderzoeksrapport dat het resultaat is van het marktonderzoek (deskonderzoek en expertinterviews) binnen WP4.1 bleek dat het niet opportuun was om verder in te zetten op de functionele en technische analyse van een "Het Kleine Helpen" app. Het college van burgemeester en schepenen besliste dan ook om WP4.2 te annuleren. Als alternatief werden volgende 2 werkpakketten afgenomen via de raamovereenkomst:

  • Werkpakket 5: Ontwikkeling van een ontwaardingstool voor handelaars en bijbehorende softkey authenticatiemethode, zodat (medewerkers van) handelaars vlotter kunnen inloggen en die het mogelijk maakt dat medewerkers enkel betalingen kunnen ontvangen en de laatste transacties zien.
  • Werkpakket 6a: Marktonderzoek rond de use case "Koop Lokaal", waarbij onderzocht wordt hoe getrouwheid bij lokale handelaars via de digitale portefeuille vorm kan krijgen en waarbij burgers lokale projecten/doelen kunnen steunen (focus op het collectieve gewin en niet het individuele).

Werkpakket 5 en werkpakket 6a werden ondertussen opgeleverd en we kunnen in een laatste fase nu overgaan tot het afnemen van volgende werkpakketten:

  • WP6b: Functionele en technische analyse van een loyaliteitsprogramma om lokale aankopen te stimuleren en waarbij loyaliteit gekoppeld wordt aan maatschappelijk gewin 
  • WP6c: Grafisch design en prototyping van de "Koop Lokaal" software
  • WP7: Integratie van de Vintia cadeaubonnen in de digitale portefeuille, genaamd Otzy app
  • WP8: Uitwerking van een use case rond participatie en burgerbevraging met Bpact


Doel van het City of Things project is te komen tot een proof of concept van een breed, generiek en schaalbaar incentiveringsplatform dat toelaat dat consumenten, handelaars, bedrijven  en overheden in een gecontroleerd, gesloten netwerk betalingen in lokale munten kunnen doen. Bij positieve resultaten kan Stad Geel na afloop van het project beslissen om als 'eerste klant' verdere stappen te zetten tot implementatie van het incentiveringsplatform.

Het lokaal valuta ecosysteem ontwikkeld in WP1 t.e.m. WP3 kreeg de naam Otzy. Burgers kunnen in de digitale portefeuille "Otzy" waarderingsmunten, stadsmunten, cadeaubonnen, ... terugvinden, ongeacht via welk beloningsprogramma of use case ze verkregen zijn. Met Otzy kan de stad zelf lokale munten in het leven roepen, waarbij de munten gebruikt kunnen worden om goed gedrag te incentiveren en de uitgaven van consumenten te sturen richting de lokale economie of inzamelacties voor goede doelen, lokale projecten of verenigingen.

In de zoektocht naar use cases en beloningsprogramma’s die kunnen ingeplugd worden op Otzy zal de use case “Koop Lokaal” verder uitgediept worden. Met dit loyaliteitsprogramma worden herhaalde lokale aankopen gestimuleerd en wordt loyaliteit gekoppeld aan maatschappelijk gewin. 

Lokale handelaars investeren in de gemeenschap. Zij sponsoren de school of een vereniging in de buurt, zorgen voor een feestelijke aankleding van de straten in de kerstperiode en organiseren mee plaatselijke evenementen. Lokale ondernemers zorgen voor werkgelegenheid en betalen belastingen. Dat geld stroomt terug naar onze maatschappij. Door lokaal te kopen, investeert de consument dus ook in de plaatselijke gemeenschap. Een win-win. Maar hoe promoot je lokaal kopen? En welke incentives werken dan het best? Op deze vragen wordt een antwoord gezocht in werkpakket 6.

Werkpakket 6 zal opgedeeld worden in drie deelopdrachten. In deelopdracht 1 (WP6a) werd onderzocht welke getrouwheidsinitiatieven er bestaan en hoe we loyaliteit kunnen koppelen aan een maatschappelijk thema. De bevindingen van dit marktonderzoek werden ondertussen in een onderzoeksrapport gegoten. In deelopdracht 2 (WP6b) vervolgen we met de technische en functionele analyse van de "Koop Lokaal" use case. Deze deelopdracht omvat het verzamelen, documenteren en analyseren van de vereisten voor de digitale portefeuille om ervoor te zorgen dat deze voldoet aan de behoeften van belanghebbenden en gebruikers.

Binnen deelopdracht 2 van werkpakket 6 worden volgende deliverables voorzien:

  • Analysedocument (met revisies) van zowel de functionele vereisten alsook de technische vereisten noodzakelijk om de ontwikkeling van de use case "Koop Lokaal" aan te vatten.
  • Het analysedocument bestaat uit de beschrijving van de doelstellingen, het toepassingsgebied, de functionele vereisten, de user stories, de blauwdruk, de productbacklog, gegevensstroomdiagrammen, het databasemodel en niet-functionele (technische) eisen.
  • Overlegmomenten:

    • Voorbereiding van en aanwezigheid tijdens overlegmomenten met Stad Geel & IOK.
    • Voorbereiding van en aanwezigheid tijdens workshops met gebruikersgroepen.
    • Overlegmomenten kunnen zowel digitaal als fysiek in Geel doorgaan afhankelijk van de voorkeur van Stad Geel & IOK.
    • Prestaties worden nauwkeurig genoteerd in timesheets die worden toegevoegd aan de facturatie.

In deelopdracht 3 (WP6c) volgt de grafische vormgeving en prototyping van de "Koop Lokaal" applicatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de tool 'Figma', waardoor verschillende designers makkelijk aan hetzelfde ontwerp kunnen samenwerken. Er wordt een prototype gemaakt, zodat een gebruikersgroep een beeld krijgt van hoe het eindresultaat eruit gaat zien en hoe het functioneel zal werken. Op basis van de ervaringen van de gebruikersgroep wordt het prototype aangepast om zo te komen tot een ontwerp met commentaren waarmee de software ontwikkelaars aan de slag kunnen voor de omzetting naar een echt product.

Binnen deelopdracht 3 van werkpakket 6 worden volgende deliverables voorzien:

  • Klikbaar prototype van de "Koop Lokaal" applicatie. Dit klikbaar model is geen werkende oplossing op basis van echte data, maar geeft een inzicht in de stromen en bruikbaarheid van de software.
  • Overlegmomenten:
    • Voorbereiding van en aanwezigheid tijdens overlegmomenten met Stad Geel & IOK.
    • Voorbereiding van en aanwezigheid tijdens workshops met gebruikersgroepen.
    • Overlegmomenten kunnen zowel digitaal als fysiek in Geel doorgaan afhankelijk van de voorkeur van Stad Geel & IOK.
    • Prestaties worden nauwkeurig genoteerd in timesheets die worden toegevoegd aan de facturatie.

Na afronding van werkpakket 6 kan overgegaan worden tot de uitvoering van werkpakket 7: integratie van de Vintia cadeaubonnen binnen de Otzy digitale portefeuille. Hierbij wordt bekeken hoe Geelse cadeaubonnen in de digitale portefeuille van gebruikers kunnen terechtkomen en hoe handelaars die nu Vintia gebruiken om Geelse cadeaubonnen te ontwaarden gebruik zouden kunnen maken van één ontwaardingstool voor cadeaubonnen en digitale munten (bv. bucks van Bike2School).

Binnen werkpakket 7 worden de nodige voorbereidingen getroffen zodat Vintia cadeaubonnen, indien het college van burgemeester en schepenen dit wenst, geïntegreerd zouden kunnen worden binnen de digitale portefeuille Otzy. Deze voorbereidingen omvatten onder meer:

  • Integratie van de Vintia cadeaubonnen in de Otzy app via de OPEN API
  • Opzetten van een testomgeving
  • Export van uitbetalingen die vanuit Mercurius dienen te gebeuren aan de handelaars
  • Migratie van de cadeaubonnen die in omloop zijn naar Otzy

Na afronding van werkpakket 6 kan simultaan ook overgegaan worden tot de uitvoering van werkpakket 8: de integratie van het Bpact puntensysteem binnen de Otzy digitale portefeuille. Bpact is een onafhankelijk online onderzoekspanel waar meer dan 600.000 burgers hun stem kunnen laten horen over maatschappelijk relevante onderwerpen zoals wonen, mobiliteit en consumeren. Burgers die een volledige enquête invullen kunnen punten sparen die omgezet kunnen worden in geld of kunnen die doneren aan een goed doel. We bekijken hoe het Bpact puntensysteem vervangen kan worden door een connectie met een digitale munt in Otzy.

Binnen werkpakket 8 worden volgende deliverables voorzien:

  • Delen van ideeën via brainstormsessies
  • Openzetten van de OPEN API van Otzy voor Bpact
  • Proof of concept van een incentive om burgerparticipatie te stimuleren en data te verzamelen via enquêtes

Voor de uitvoering van werkpakket 6b worden 61 mandagen a rato van € 850 begroot. Dit komt overeen met een bedrag van € 51.850,00 excl. btw. Voor de uitvoering van werkpakket 6c worden 76 mandagen a rato van € 850 begroot. Dit komt overeen met een bedrag van € 64.600,00 excl. btw. Voor de uitvoering van werkpakket 7 worden 30 mandagen a rato van € 850 begroot. Dit komt overeen met een bedrag van € 25.500,00 excl. btw. Voor de uitvoering van werkpakket 8 worden 30 mandagen a rato van € 850 begroot. Dit komt overeen met een bedrag van € 25.500,00 excl. btw. Zie ook bijgevoegde offertes. Facturatie gebeurt bij oplevering van elke deelopdracht.

Juridische grond

artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het afronden van werkpakket 5 en werkpakket 6a.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wenst over te gaan tot sluiting van een overeenkomst met Smartville voor de functionele en technische analyse van een "Koop Lokaal" applicatie (WP6b), voor het grafische design en de prototyping van een "Koop Lokaal" applicatie (WP6c), voor de integratie van de Vintia cadeaubonnen binnen de Otzy digitale portefeuille (WP7) en voor de integratie van het Bpact puntensysteem binnen de Otzy digitale portefeuille (WP8).