Terug College van Burgemeester en Schepenen

ma 24/03/2025 - 13:00 1.14

Hoogdringende punten toe te laten tot de zitting

Te bespreken punten (A-punten)

Vrije Tijd

Sport

  • In het kader van de Renovatiesubsidies voor Geelse cultuur-, jeugd- en sportverenigingen heeft KSAV st Dympna een aanvraag ingediend. De vereniging wil zonnepanelen en batterijen zetten om op deze manier kosten te besparen in de steeds duurder wordende energiefactuur.


  • Karateclub GOJU Geel organiseert dit jaar een provinciaal en Belgisch kampioenschap in Geel
    Hiervoor moeten ze matten huren bij Sport Vlaanderen. De matten die ter beschikking gesteld worden, moeten opgehaald worden op locatie in Haaltert
    Nadien dienen deze matten ook teruggebracht worden.

    De club vraagt of de stad een vrachtwagen en chauffeur ter beschikking wil stellen om de matten op te halen en terug te brengen.

Evenementen

Toerisme

Jeugd

Personeel & Organisatie

Organisatieontwikkeling

grondgebiedszaken

ondernemen

  • Het college van burgemeester en schepenen geeft goedkeuring aan de uitgewerkte initiatieven in het kader van Maand van de Markt in april 2025.

  • Het college beslist dat vzw Geel Centrum het gedeelte van het marktplein gelegen voor De Halle in concessie krijgt in 2025, 2026 en 2027 voor het organiseren van kernversterkende evenementen in het kader van Geel Wintert.

  • Tijdens de zitting van 01/03/2021 besliste de gemeenteraad om toe te treden tot de aankoopcentrale Cipal dv aangaande “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloudplatform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20). In de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 23/12/2020 wordt voornoemde opdracht gegund aan de maatschap Smartville, met maatschappelijke zetel te Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth.

    Het college van burgemeester en schepenen deed beroep op de raamovereenkomst met maatschap Smartville om een cloudplatform uit te bouwen binnen het project Bike2School (zie besluit 2021_CBS_01039). Het college van burgemeester en schepenen wenst dit platform nu verder uit te breiden met nieuwe use cases in het kader van het project 'Regionaal plugable incentiveringsplatform' dat werd goedgekeurd onder de oproep City of Things 2021. Het college van burgemeester en schepenen deed in een eerste fase beroep op de raamovereenkomst met maatschap Smartville om de mogelijkheden van een regionaal plugable incentiveringsplatform te onderzoeken en te documenteren. In een tweede fase voor de functionele en technische analyse en grafische vormgeving van een digitale portefeuille en de bijbehorende overheadkosten. In een derde fase werd de effectieve digitale portefeuille ontwikkeld en de OPEN API voor integratie met derden voorzien (toegankelijk maken van de digitale portefeuille voor derden). In een vierde fase werd een marktonderzoek uitgevoerd rond "Het Kleine Helpen", waarbij in kaart werd gebracht welke (digitale) initiatieven reeds bestaan rond dit onderwerp, welke potentie hebben om verbonden te worden met een digitale portefeuille en wat eventuele randvoorwaarden zijn voor de uitrol hiervan. In een vijfde fase werd een softkey authenticatiemethode ontwikkeld voor (medewerkers van) handelaars en werd een marktonderzoek uitgevoerd rond de use case "Koop Lokaal".

    In een zesde en laatste fase wenst het college van burgemeester en schepenen nu volgende werkpakketten af te nemen via de raamovereenkomst: 

    • WP6b: Functionele en technische analyse van de "Koop Lokaal" use case
    • WP6c: Grafisch design en prototyping van de "Koop Lokaal" use case
    • WP7: Integratie van de Vintia cadeaubonnen in de digitale portefeuille, genaamd Otzy app
    • WP8: Uitwerking van een use case rond participatie en burgerbevraging met Bpact

vergunningen

  • A. Weigering omwille van ongunstig advies Integraal Waterbeleid en dienst Openbaar Domein.

  • A. Het college van burgemeester en schepenen neemt principieel standpunt in m.b.t. het toelaten van een afwijking op de gemiddelde netto-vloeroppervlakte van de wooneenheden binnen een meergezinswoning.

  • Tijdens de exploitatie van het slachthuis door stad Geel ontstond er in het verleden een bodem-en grondwater verontreiniging. Deze werd destijds deels gesaneerd. Er zit echter nog een restverontreiniging. De saneringskosten zijn ten laste van stad Geel omdat deze destijds exploitant was. Tijdens de overdracht werd er een bankwaarborg vastgelegd die pas vrijkomt wanneer de sanering is voltooid. Om de sanering te voltooien moet eerst de huidige toestand van de verontreiniging in kaart worden gebracht. Vervolgens moet er bepaald worden welke stappen nog nodig zijn om de sanering te kunnen voltooien en een eindrapport op te stellen.

    In november 2023 werden stalen genomen om de huidige verontreinigingstoestand in kaart te brengen. 

    Er werden verschillende nieuwe peilbuizen geplaatst ter hoogte van de voormalige stookolietank. Op de locatie van peilbuis PB1 werd tijdens de laatste bemonstering in 2007 (laatste gegevens) nog een drijflaag werd vastgesteld die in 2023 niet kon worden bevestigd. Ook in de andere nieuw geplaatste peilbuizen waren er geen indicaties van een drijflaag. 

    Op dit moment is er nog onzekerheid over de grondwaterverontreiniging onder de stallen en de eventuele verspreiding van de verontreiniging in het grondwater sinds 2007. Om een correcte risicoevaluatie te kunnen maken voor de site zal het noodzakelijk zijn om de grondwaterverontreiniging beter in kaart te brengen en te bepalen tot waar de verhoogde grondwaterconcentraties zich bevinden. 

    Dit zal dienen te gebeuren aan de hand van bijkomend afperkend veldwerk. 

    Ter hoogte van alle nieuw geplaatste peilbuizen (PB1 t.e.m. PB4) werden er concentraties boven de bodemsaneringsnorm vastgesteld. De concentraties in het grondwater dienen tot op het niveau van de richtwaarde afgeperkt te worden om de eventuele verspreiding van de verontreiniging in kaart te brengen.

    Ter hoogte van de nieuw geplaatste peilbuizen (PB101 en PB102) werden concentraties boven de bodemsaneringsnorm voor minerale olie in het vaste deel van de aarde vastgesteld. Ter hoogte van PB101 flirten deze concentraties zelfs met de beleidsmatige norm. Ook de richtwaarde voor xylenen werd overschreden in het vaste deel van de aarde ter hoogte van PB102. Daarnaast werd de bodemsaneringsnorm voor minerale olie in het grondwater vastgesteld ter hoogte van peilbuizen PB101, PB102, B24 en BS1. Ook werd de bodemsaneringsnorm voor benzeen overschreden ter hoogte van PB102. Gezien de verontreiniging in het vaste deel van de aarde en het grondwater nog niet volledig in kaart werd gebracht, dient een verdere afperking van de verontreiniging uitgevoerd te worden om een volledige evaluatie van de restverontreiniging op te te werken. 

    Gezien de vluchtige parameters BTEX in het vaste deel van de aarde voldoende afgeperkt zijn, is het enkel noodzakelijk om minerale olie verder af te perken in het vaste deel van de aarde. Steekbussen zullen niet meer nodig zijn tijdens de staalname. In het grondwater zal de verdere afperking van benzeen ter hoogte van PB102 wel nog aan de orde zijn. Bijgevolg zal het grondwater ter hoogte van PB202 op minerale olie en BTEX onderzocht worden

    Om het tussentijds rapport op te kunnen maken zijn dus bijkomende onderzoeken nodig. 


  • B. Vlaams Minister heeft een besluit genomen in dit dossier.

  • Het college van burgemeester en schepenen beoordeelt de adviesvraag van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (hierna: FANC) i.v.m. de uitbreiding van gebouw 136X met een nieuwe zone F voor de opslag van CSD-harsen en EOP-afval op Belgoprocess als gunstig.

Patrimonium

openbaar domein

  • Het afgelopen jaar was de werkdruk voor het groenonderhoud, te hoog. Dit gold voor zowat alle partijen (dienst Uitvoering, vzw LIDWINA,...). Dit had meerdere oorzaken (m.n. de weersomstandigheden, bestek 'onderhoud verkavelingen' moest nog worden opgemaakt, meer opdrachten dan voorzien waren,...).

    Het budget dat voorzien werd voor sociale tewerkstelling werd overschreden in 2024. Een aanmerkelijk deel van het budget bestemd voor de sociale tewerkstelling werd besteed aan het regulier onderhoud van trage wegen. Om meer efficiënt en kostenbesparend te werken, is het best dat de trage wegen niet onderhouden worden onder dit raamcontract. 

    De combinatie van een (te) hoge werkdruk + (te) hoge kost heeft ertoe geleid dat de dienst een deel van het groenonderhoud wenst uit te besteden aan een ander bedrijf. Hiervoor werd een prijsvraag georganiseerd. De dienst Openbaar Domein, team groen/blauw vraagt het CBS om de opdracht voor 1 jaar goed te keuren en toe te wijzen aan de economisch meest voordelige aanbieder.  

  • Voor het project “Riolerings- en wegeniswerken in Bruul (nrs. 2-6), Belsehei (nr. 2 en 5) en Malosewaver (nrs. 105-109)” moet de stad uiterlijk op 27 maart 2025 het voorontwerp indienen bij de subsidiërende instantie voor rioleringen. Met dit besluit hecht het college van burgemeester en schepenen zijn goedkeuring aan het voorontwerp.

  • Het college van burgemeester en schepenen leverde op 7/05/2012 de verkavelingsvergunning af aan Van Gestel Paul, Rauwelkoven 69 te 2440 Geel voor  verkaveling 'Tongerlosebinnenweg’. De gemeenteraad van 10/03/2014 kende volgende straatnaam toe: Kerkeveld. De wegenis en riolering werd aangelegd, alle voorziene woningen werden opgetrokken en een bewoningsgraad van minstens 70% werd bereikt. Het gedeelte dat voorzien is om aan te planten, kan worden aangeplant.

  • De stad Geel wil de gebiedsgerichte projectfiches laten opstellen als concrete vertaling van het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio en de provinciale mobiliteitsstudies, zodat steden en gemeenten binnen mobiliteitskamers samen mobiliteitsprojecten kunnen definiëren en prioriteren. Deze (tijdelijke) overlegstructuren bevorderen samenwerking zonder een nieuwe governancevorm te creëren. De projectwerking wordt leidend na de definiëring en prioritisering van de projecten, met betrokken actoren voor de uitvoering. De gemeente verleent opdracht aan dienstverlenende vereniging IOK om deze fiches uit te werken als een ‘in-house’-opdracht volgens artikel 30 van de wet op overheidsopdrachten, waardoor geen openbare aanbesteding nodig is. Dit is voorwaardelijk aan de instemming van alle andere betrokken steden en gemeenten van vervoerregio Kempen.

  • De werken in de  Joanna Coxstraat (verkaveling Matexi - Laarsveld) zijn afgerond. De groenaanleg langs de toegangsweg kan gebeuren. Om deze te realiseren heeft de dienst openbaar domein, team groen/blauw een prijsvraag georganiseerd. De dienst vraagt het CBS om de opdracht voor aanplant, goed te keuren. 

Financiën

Financiën

Algemeen Bestuur

Algemeen Bestuur stad

Gewone punten (B-punten)

Personeel & Organisatie

Burger & Welzijn

Gelijke Kansen

  • Op 11 mei 2023 werd er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met het Agentschap Integratie en Inburgering in kader van het Plan Samenleven. Bij uitvoering van de acties van het Plan Samenleven kan je als lokaal bestuur, Vlaamse Gemeenschapscommissie of intergemeentelijke samenwerking een beroep doen op de ondersteuning van het Agentschap Integratie en Inburgering. In projectjaar 1 en 2 werden er tussen het lokaal bestuur van Geel en het Agentschap Integratie & Inburgering afspraken gemaakt voor samenwerking in het kader van de ondersteuning van de acties Plan Samenleven. Deze samenwerking werd telkens positief geëvalueerd en verlengd. Het huidige en laatste projectjaar loopt van 1 oktober 2024 tot en met 30 september 2025. Deze verlenging wordt via een addendum toegevoegd aan de oorspronkelijke overeenkomst van 11 mei 2023 en zal na ondertekening onlosmakelijk onderdeel uitmaken van deze overeenkomst.

Burgerzaken

grondgebiedszaken

werkplaats

vergunningen

openbaar domein

Financiën

Financiën

Algemeen Bestuur

Onderwijs


Publicaties

Besluitenlijst