Terug
Gepubliceerd op 25/03/2025

2025_CBS_01052 - Toekenning inhouse-opdracht met raming aan IOK voor gebiedsgerichte werkfiches bij uitrol actieplannen uit regionaal mobiliteitsplan 2030-2050 van Vervoerregio Kempen en provinciale mobiliteitsstudie(s) - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 24/03/2025 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Luc Van Laer; Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams; Kris Vangeel; Anne-Laure Maes

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Marlon Pareijn
2025_CBS_01052 - Toekenning inhouse-opdracht met raming aan IOK voor gebiedsgerichte werkfiches bij uitrol actieplannen uit regionaal mobiliteitsplan 2030-2050 van Vervoerregio Kempen en provinciale mobiliteitsstudie(s) - Beslissen: Goedkeuren 2025_CBS_01052 - Toekenning inhouse-opdracht met raming aan IOK voor gebiedsgerichte werkfiches bij uitrol actieplannen uit regionaal mobiliteitsplan 2030-2050 van Vervoerregio Kempen en provinciale mobiliteitsstudie(s) - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

In de schoot van Vervoerregio Kempen werd een programma voor een uitvoeringsgerichte aanpak uitgewerkt waarbij de allesomvattende, lange actielijst van het Regionaal Mobiliteitsplan wordt doorvertaald naar concrete, wervende projectfiches per mobiliteitskamer. De provinciale mobiliteitsstudie(s) (nl. Noorderkempen, Middenkempen en Zuiderkempen) overlappen deels, maar niet volledig met het Regionaal Mobiliteitsplan. Een belangrijke meerwaarde voor de gemeenten in elke kamer is dat ze een volledig overzicht krijgen van alle acties uit beide processen in één bevattelijk document.

Hierbij zijn volgende zaken van belang:

  • Een mobiliteitskamer is een tijdelijk kleinschalig vehikel om gemeenten samen mobiliteitsprojecten te laten definiëren en te prioritiseren – motor voor samenwerking tussen gemeenten;
  • Tijdelijke overlegmomenten zullen zo doeltreffend mogelijk en gebundeld georganiseerd worden;
  • Mobiliteitskamerindeling leidt niet tot een nieuwe governancestructuur;
  • Na de definiëring en prioritisering van projecten wordt de projectwerking ‘leidend’, met actoren die er belang bij hebben en bij de uitvoering betrokken zijn;
  • Opvolging voortgang realisatie projecten: hierover wordt met het provinciebestuur op korte termijn een gesprek opgestart om na te gaan of de provinciale stuurgroepen hier een rol kunnen spelen.

Deze fiche wordt als vertrekpunt voor actie aangereikt ter doorvertaling van het Regionale Mobiliteitsplan en de Provinciale mobiliteitsstudie(s) naar de lokale schaal, waarbij het gecoördineerd samenwerken rond een bepaalde actie centraal staat. De fiche kan gebruikt worden om samen de prioriteiten en hoogte van de ambities te bepalen en samen werk te maken van acties. Gemeenten kunnen er makkelijk hun eigen acties uitlichten en weten wat hen concreet te doen staat. Dit levert input voor de nieuwe bestuursperiode.

Na een ambtelijk en bestuurlijk voorbereidingstraject in de vervoerregio (oktober 2023 – juni 2024 deed IOK het voorstel om dergelijke fiches uit te werken voor de 11 mobiliteitskamers die binnen de vervoerregio werden gedefinieerd via inhouse dienstverlening. Deze CBS-beslissing heeft betrekking op de uitwerking van alle fiches voor stad Geel. Dit betekent voor de mobiliteitskamer(s) nr. 4, 5, 8 en 11. Dit is onder voorbehoud dat alle andere gemeenten binnen de betrokken mobiliteitskamer(s) mee instappen. 

Argumentatie

De gemeente wenst werk te maken van de opmaak van de gebiedsgerichte projectfiche(s) als doorvertaling van het Regionaal Mobiliteitsplan en de Provinciale mobiliteitsstudie(s).

De stad wenst een beroep te doen op IOK, dienstverlenende vereniging, voor de uitvoering van deze bovenvermelde opdracht, welke overeenkomstig artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten een ‘in-house’-opdracht uitmaakt waardoor deze rechtstreeks toegekend kan worden aan IOK zonder toepassing te maken van de overheidsopdrachtenwetgeving. 

Juridische grond

  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmidd-elen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
  • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Aan dienstverlenende vereniging IOK wordt de opdracht gegeven tot de opmaak van de gebiedsgerichte projectfiche(s) als doorvertaling van het Regionaal Mobiliteitsplan en de Provinciale mobiliteitsstudie(s), waarbij voldaan is aan de voorwaarden van een ‘in-house’ opdracht cfr. artikel 30, §3 Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

Dit is onder voorbehoud dat alle andere gemeenten binnen de betrokken mobiliteitskamer(s) mee instappen. 

Artikel 2

De door IOK opgemaakte budgetraming van het aandeel in de kosten van 2008,40 euro wordt goedgekeurd.