Terug
Gepubliceerd op 11/03/2025

2025_IP_00023 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: De IJzeren Rijn

Gemeenteraad
ma 10/03/2025 - 19:30 Ooievaarsnest
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Griet Verhesen; Nadine Laeremans; Rosa Van Cleempoel; Ivan Wartel; Luc Verguts; Ben Van Looveren; Luc Van Laer; Marlon Pareijn; Vera Celis; Pieter Cowé; Bart Julliams; Tinne Vangeel; Tinne Van Gelder; Benny Eyckmans; Lea Neyens; Kristof Van Reusel; Dirk Kennis; Greet Daems; Timmy Vanuytsel; Petra Gyesbreghs; Myriam Smets; Mathias Van Braband; Nadja Robeyn; Hanne Van Dingenen; Gilberte Peeters; Iris Devos; Kris Vangeel; Trui Syen; Karl S'Jegers; Mario Geuns; Bart Schoeters; Fred Lambrechts; Helena Plomteux; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Elhasbia Zayou

Verontschuldigd

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Griet Verhesen
2025_IP_00023 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: De IJzeren Rijn 2025_IP_00023 - Interpellatie van raadslid Dirk Kennis: De IJzeren Rijn

Motivering

Indiener(s)

Dirk Kennis

Gericht aan

Marlon Pareijn

Tijdstip van indienen

di 04/03/2025 - 09:43

Toelichting

De nieuwe Vlaamse Regering heeft heel wat ambities, waarvan er nogal veel specifiek gericht zijn op de bloei van de Antwerpse haven. In dat kader komen een aantal oude dossiers met een grote impact op de Kempen en Geel opnieuw uit de koelkast. Ik denk daarbij de nieuwe ondergrondse pijplijn, die zowat overal op afkeuring kon rekenen, maar ook aan de heropening van de IJzeren Rijn, de historische treinverbinding tussen de haven en het Ruhrgebied. Begin deze week konden we vernemen dat minister De Ridder dit dossier eerst met Nederland en later met Duitsland zal bespreken.

Dit dossier lijkt ons bijzonder geschikt om er in het kader van de nieuwe streefdoelen inzake participatie, die ook uw bestuur (hopelijk) huldigt, breder over na te denken samen met de burgers van alle gemeenten langs het tracé. Een aanpak die begint bij degelijke informatie over alle economische elementen en mobiliteitsaspecten van het plan kan tot een gefundeerde en goed gedragen houding leiden van de Kempische besturen, waaronder dat van Geel. Het zou te betreuren zijn mocht de bloei van de Antwerpse haven de Kempen een ijzeren pad in de korf zetten.

De IJzeren Rijn was min of meer actueel tussen ca. 1990 en 2010. Ze  verwekte toen heel wat beroering en bezorgdheden in de Kempen door de intense trafiek en dito overlast die ze door de centra van heel wat gemeenten met zich zou brengen. Wordt het geen tijd dat er opnieuw een initiatief wordt genomen binnen – bijvoorbeeld – de vereniging van Kempische burgemeesters en/of IOK om regionaal overleg op te starten over deze kwestie?